Extreem stotteren en inhouden 523i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rotterdamse523i

Extreem stotteren en inhouden 523i

Bericht door Rotterdamse523i » 07 apr 2021, 21:33

Beste BimmerPortal-leden,

Ik zit al een maandje of 2-3 met een probleem en hoop echt op jullie hulp.

Mijn E39 523i uit '98 met het m52b25 blok (nog met OBD1) begon namelijk, na ongeveer 10-20 minuten rijden en warm worden, enorm te stotteren. Het begon allemaal toen ik een paar maandjes terug uit Den Haag terugreed naar Rotterdam, daar pakte ik een bocht op de snelweg en voelde bij het insturen en trappen van het gaspedaal dat mijn wagen begon te stotteren en in te houden. Na een tijdje werd het stotteren erger.

Bij het uitlezen met Delphi DS150E op Delphi Cars 2016 software, gaf het ''Injector valve 6'' en ''Camshaft intake sensor'' errors aan. Heb beide vervangen maar desondanks heb ik er alsnog tot op het heden last van.

Het probleem gebeurt alleen na het warmrijden, bij een koude motor rijdt de auto helemaal geweldig zonder klachten. Ook met het starten zijn er geen problemen. Mijn auto rijdt op benzine en op lpg en bij een koude motor is er dus helemaal geen klacht, pas wanneer hij warm is gelopen begint het probleem zich op te doen en maakt het niet uit of het loopt op benzine of op lpg. Ook bij het stationair draaien maakt de tourenteller na warm gelopen te zijn dipjes (van 800rpm bijvoorbeeld naar 600tot400)

Inmiddels heb ik al een paar onderdelen gerelateerd aan de ontbranding vervangen:
- 6x OEM bremi bobines
- nieuwe bougies (lpg bougies, zelfde make/model als de oude eigenaar erop had gezet, heb er nooit last van gehad en heb er 6 nieuwe op gezet)
- nokkenassensor
- 1x Injector nummer 6

Na het vervangen van al dit zou ik echt niet weten wat verder nog een rol zou kunnen spelen. Het stotteren/inhouden komt alleen naar voren wanneer de motor warm is gereden...

Zelf dacht ik aan de vacuumleiding van de benzinerails, maar dat zou niet kloppen met het feit dat het probleem zich ook afspeelt bij lpg.

Verder dacht ik aan een verstopte katalysator.
Zou het kunnen dat een verstopte katalysator een motor pas laat inhouden / stotteren als het warm is?

Mijn excuses voor de lange post, heb de auto al een jaar en ben er helemaal verliefd op. Heb lang moeten zoeken naar de opties die op de mijne zitten en heb er nog vele modificatieplannen aan. Ik zou jullie hulp dus zeer op prijs stellen!

Bij voorbaat dank,

Ferdi

Jeremy

Re: Extreem stotteren en inhouden 523i

Bericht door Jeremy » 08 apr 2021, 01:14

Twee directe ingevingen (uit ervaring met het M52 en M54 blok);

1.) Luchtmassameter nog goed?
2.) Nokkenassensor vervangen voor een originele van de dealer (zeer belangrijk)

Probeer, als de wagen warm is en inhoudt, eens de stekker van de LMM los te halen. Als hij dan beter rijdt weet je (bijna) zeker dat het (mede) aan de LMM ligt. De nokkensasssensor heb ik ook eens gehad bij mijn E46. Hij startte toen ook slecht en als je op het gas ging verslikte die zich. Ik heb een nieuwe nokkenassensor bij mijn garage laten plaatsen, maar dit was een imitatie, dus het probleem bleef. Uiteindelijk een originele van de dealer gekocht en nooit meer problemen mee gehad. Dit geldt overigens ook voor de LMM, alleen een originele pakken. Goedkoop is in dit geval duurkoop.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 08 apr 2021, 08:12

Ik zou dan ook gelijk de krukassensor vernieuwen. Kan zijn dat die ook op zijn einde loopt.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Rotterdamse523i

Bericht door Rotterdamse523i » 08 apr 2021, 21:34

Jeremy schreef: 08 apr 2021, 01:14 Twee directe ingevingen (uit ervaring met het M52 en M54 blok);

1.) Luchtmassameter nog goed?
2.) Nokkenassensor vervangen voor een originele van de dealer (zeer belangrijk)

Probeer, als de wagen warm is en inhoudt, eens de stekker van de LMM los te halen. Als hij dan beter rijdt weet je (bijna) zeker dat het (mede) aan de LMM ligt. De nokkensasssensor heb ik ook eens gehad bij mijn E46. Hij startte toen ook slecht en als je op het gas ging verslikte die zich. Ik heb een nieuwe nokkenassensor bij mijn garage laten plaatsen, maar dit was een imitatie, dus het probleem bleef. Uiteindelijk een originele van de dealer gekocht en nooit meer problemen mee gehad. Dit geldt overigens ook voor de LMM, alleen een originele pakken. Goedkoop is in dit geval duurkoop.
Marcel RSD schreef: 08 apr 2021, 08:12 Ik zou dan ook gelijk de krukassensor vernieuwen. Kan zijn dat die ook op zijn einde loopt.
Goedeavond heren,

Ik ben vanmiddag (donderdag 8 april) aan de slag geweest met het uitlezen van live waardes uit mijn wagen en met het controlleren van de luchtmassameter. Het stekkertje loskoppelen van de MAF heeft geen verschil gemaakt. Wel merk ik dat na het veranderen van de bobines en de bougies (vandaag was de eerste keer dat ik tijd had om ze echt goed te testen op de snelweg) de wagen na 3500 touren minder erg stottert.

Heb dit geprobeerd met en zonder MAF (heen en terug tilburg) en merkte geen verschil. De wagen kiest er zelf voor wanneer hij wil inhouden.

Het inhouden/stotteren is minder dan eerst maar alsnog wel prominent aanwezig, soms stottert hij even 10 min niet en kan ik vol gas geven zonder ellende.

Als de auto goed warm is en stationair draait hoor ik de auto ''sputter''en, ik hoor dat er cilinders zijn die niet meedraaien, klinkt beetje als een tractor. Als de motor koud is, is dit niet het geval.

De volgende waardes zie ik bij het uitlezen als het koud is. Wanneer de motor warmer is veranderen de values van de oxigen sensoren naar 73% (wat dit betekend, weet ik niet)

Ook zag ik dat de waardes van de Lambda sensoren steeds veranderen van voltage(van 0.8 naar 1.8 naar 4.4 volt steeds afwisselend) (wat dit betekend weet ik ook niet)
Afbeelding

Afbeelding

Ik ga morgen de aanzuigbuis na mijn luchtmassameter vervangen met een nieuwe van FEBI, in de huidige heb ik vandaag scheurtjes gezien. Ik heb een meter aan 3.5x1.8 vacuumslang, ik ga morgen alles tot aan de inlaatspruitstuk demonteren, schoonmaken en controlleren op eventuele scheuren/breuken. Hierbij ga ik ook kijken of er vervangbare vacuumslangen en olielekkages zijn op connectoren onder de inlaatspruitstuk.

Ik hoop dat ik morgen stuit op de veroorzaker van mijn probleem. Ik heb online (de juiste) 6 benzine injectoren gevonden voor de m52b25 blok en zal deze na aankomst zo snel mogelijk installeren, omdat ik vermoed dat wanneer het warm is, 1 van de 6 injectoren lekt.

Ik weet de exacte betekenis/oorzaak niet van de OBD1 ''injector valve 6'' foutcode. Als iemand dit weet hoor ik het graag.

Probleem is vooralsnog niet opgelost.

Bedankt voor het lezen en voor de eventuele hulpreacties, bij vooruitgang zal ik het melden!

Rotterdamse523i

Bericht door Rotterdamse523i » 08 apr 2021, 21:42

Ben by the way vergeten te vermelden dat ik binnenkort een compressietest setje binnen krijg, ik zal die gelijk uitvoeren.

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 09 apr 2021, 09:39

hallo kyk eens naar je brandstoffilter succes martin

Rotterdamse523i

Bericht door Rotterdamse523i » 18 sep 2021, 20:23

Beste allemaal,

Na een paar maandjes een update. Na een redelijk tijdje niks gedaan te hebben en de E39 maar een beetje te laten staan heb ik eindelijk het probleem verholpen. M'n grote angst was het hebben van een lekke koppakking, maar na het uitvoeren van een compressietest (alle cilinders op 8.6 bar) en het niet op druk komen te staan van mijn waterleidingen, rekende ik dit probleem weg.

Het probleem was een lekke kleppendekselpakking. Na het kopen van een vacuumtestmachine die mbv rook een lek aangeeft, ben ik erachter gekomen dat (na compleet mijn inlaatsysteem te vernieuwen met nieuwe slangen en aanzuigbuizen) mijn auto een groot vacuumlek had achterin de kleppendekselpakking aan de uitlaatzijde. Door deze (gisternacht samen met een vriend) te vervangen en mooi gasket maker te gebruiken, was er vandaag helemaal geen sprake meer van overslag en pruttelde de 6 cilinder zelfs beter dan tijdens mijn aankoop in 2020. Tijdens mijn uitgebreide testrit kreeg ik de auto (die eerder dus met een warme motor overslag kreeg) niet zo ver om weer te stotteren.

Chronologische volgorde van vervanging:

- 6x bougies NGK iridium
- Bobine kabelboom/stekkers
- 6x BREMI bobines
- Nokkenassensor (delphi)

- 6x Bosch injectoren (auto is obd1 gestuurd en liet de hele tijd injector 6 storing zien wegens overslag)
- BOSCH brandstofdrukregelaar

- LPG leidingen

- BOSCH Nullastregelklep
- Carterontluchting
- Zijwaartse kettingspanner
- inlaat aanzuigbuis en pakkingen
- gasklephuis schoongemaakt

- Kleppendekselpakking

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 20 sep 2021, 08:15

Goed te horen dat dit is opgelost.