Schok in automaat bij accelereren
Schok in automaat bij accelereren
Hallo.
Vandaag tijdens stevig accelereren gaf de auto een flinke schok in de aandrijflijn.
Niet vol gas maar wel zo dat er geschakeld wordt rond de 4000-5000 in drive.
Volgens mij hield ik het gaspedaal op dat moment op een vast punt.
De motor loopt netjes door de toeren en schakeld normaal op tot 1 moment waarop de auto even inhoud waarna kort daarop weer met een klap wordt geaccelereerd.
Net alsof je ontkoppeld en heel lomp de koppeling laat opkomen met veel gas.
Dit gebeurt alleen bij zeer stevig accelereren. Ik heb dit al eens eerder gehad maar nu kreeg ik de 2e keer een storingsmelding van de automaat in rood. Snelheid matigen en door de dealer na laten kijken. Was de melding.
Na uitschakelen van de auto, deuren dicht en na 15 sec. weer openen en rijden was de storingsmelding weg.
Los van uitlezen bij de dealer, is iemand bekend met dit effect?
Vandaag tijdens stevig accelereren gaf de auto een flinke schok in de aandrijflijn.
Niet vol gas maar wel zo dat er geschakeld wordt rond de 4000-5000 in drive.
Volgens mij hield ik het gaspedaal op dat moment op een vast punt.
De motor loopt netjes door de toeren en schakeld normaal op tot 1 moment waarop de auto even inhoud waarna kort daarop weer met een klap wordt geaccelereerd.
Net alsof je ontkoppeld en heel lomp de koppeling laat opkomen met veel gas.
Dit gebeurt alleen bij zeer stevig accelereren. Ik heb dit al eens eerder gehad maar nu kreeg ik de 2e keer een storingsmelding van de automaat in rood. Snelheid matigen en door de dealer na laten kijken. Was de melding.
Na uitschakelen van de auto, deuren dicht en na 15 sec. weer openen en rijden was de storingsmelding weg.
Los van uitlezen bij de dealer, is iemand bekend met dit effect?
Laatst gewijzigd door vincent h op 16 apr 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schok bij accelereren
Vincent,
Dit heb ik nog nooit meegemaakt maar het klinkt mij als iets dat jouw automaat toe is aan een onderhoudsbeurt, ik weet niet of hij bij jou ooit onderhoud heeft gehad maar dat kan enorm veel uitmaken. Bij voorkeur ZF te Delfsgauw https://www.at-aandrijftechniek.nl/bedr ... erland-bv/ of een andere locatie. Er is al heel veel geschreven over ZF dus gebruik de zoeklijst even.
Groet, Jos
Dit heb ik nog nooit meegemaakt maar het klinkt mij als iets dat jouw automaat toe is aan een onderhoudsbeurt, ik weet niet of hij bij jou ooit onderhoud heeft gehad maar dat kan enorm veel uitmaken. Bij voorkeur ZF te Delfsgauw https://www.at-aandrijftechniek.nl/bedr ... erland-bv/ of een andere locatie. Er is al heel veel geschreven over ZF dus gebruik de zoeklijst even.
Groet, Jos
Re: Schok bij accelereren
Bedankt voor je reactie.
Hij heeft een paar duizend km geleden een uitgebreide ZF beurt gehad dus daar kan het niet aan liggen.
Hij heeft een paar duizend km geleden een uitgebreide ZF beurt gehad dus daar kan het niet aan liggen.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Schok bij accelereren
hallo laat de versnellingsbak effe updaten by programmeur. helpt goed succes martin
Re: Schok bij accelereren
De schokt ontstaat op het moment dat de automaat lijkt te willen schakelen van 4 naar 5. Het toerental schiet op dat moment omhoog gevolgd door de schok..
1x is dit als storing vastgelegd.
''Storing overbrengingscontrole 4-5''.
De analyse : resetten adaptiewaarden en als het probleem blijft ontstaan, bak vervangen....
1x is dit als storing vastgelegd.
''Storing overbrengingscontrole 4-5''.
De analyse : resetten adaptiewaarden en als het probleem blijft ontstaan, bak vervangen....
Re: Schok in automaat bij accelereren
De storingscode is 4F8A.
Er wordt veel geschreven over het vervangen van solenoids of de mechatronic.
De olie en rubber pakking zien nieuw dus daar zal het niet aan liggen.
Wordt vervolgd.
Er wordt veel geschreven over het vervangen van solenoids of de mechatronic.
De olie en rubber pakking zien nieuw dus daar zal het niet aan liggen.
Wordt vervolgd.
Re: Schok in automaat bij accelereren
Sinds de reset schakelt de automaat wel soepeler. Natuurlijk niet altijd maar 100% perfectie verwacht ik ook niet.
Vooral in de sporstand zijn de overgangen bij rustiger rijden beter geworden. Ook bij het wisselen van sport naar D. Voorheen kreeg je dan een klein zetje vooruit alsof het toerental nog te hoog was voor de koppeling van platen.
Binnenkort de bak weer eens uit laten lezen om te zien of de adaptiewaardes veranderd zijn t.o.v. voor de reset.
Vooral in de sporstand zijn de overgangen bij rustiger rijden beter geworden. Ook bij het wisselen van sport naar D. Voorheen kreeg je dan een klein zetje vooruit alsof het toerental nog te hoog was voor de koppeling van platen.
Binnenkort de bak weer eens uit laten lezen om te zien of de adaptiewaardes veranderd zijn t.o.v. voor de reset.