Eigenaardigheidje in de bak
Eigenaardigheidje in de bak
De laatste tijd merk ik dat de auto wat trager reageert met het gaspedaal als je na het loslaten weer gas geeft en als het vermogen weer opkomt, lijkt het net of de motorsteunen einde levensduur zijn. Een licht bokje en trage respons zegmaar.
-Motorsteunen zijn 40k km geleden vervangen door originele, de baksteun is hierbij meevervangen.
-Bak is 30k km geleden gespoeld bij ZF, in de oude olie en filter zijn geen bijzonderheden aangetroffen.
-Adaptiewaarden zijn gereset bij ZF, en 5k km geleden nogmaals.
Mijn vakgarage vermoedde de planeetwielen in de bak, maar aangezien ZF niets in de olie en filter vond, kunnen we dat uitsluiten.
Hebben jullie ideën? Vacuumslangetje lek of iets anders wat allereerst uitgesloten moet worden?
-Motorsteunen zijn 40k km geleden vervangen door originele, de baksteun is hierbij meevervangen.
-Bak is 30k km geleden gespoeld bij ZF, in de oude olie en filter zijn geen bijzonderheden aangetroffen.
-Adaptiewaarden zijn gereset bij ZF, en 5k km geleden nogmaals.
Mijn vakgarage vermoedde de planeetwielen in de bak, maar aangezien ZF niets in de olie en filter vond, kunnen we dat uitsluiten.
Hebben jullie ideën? Vacuumslangetje lek of iets anders wat allereerst uitgesloten moet worden?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Eigenaardigheidje in de bak
Omdat je praat over het gevoel van versleten motorsteunen kun je ook eens kijken naar beide hardyschijven. Worden op den duur ook soepel of komen wat scheuren in. Dan voel je vaak ook een duwtje/tik bij het in D zetten naast de bonk bij lastwissel die je beschrijft.
Wat was de reden voor het vervangen van de motorsteunen?
Een vacuüm lek resulteert eerder in hogere vibraties, maar echt "bonken" vermoed ik niet dat je die daar door krijgt.
Wat was de reden voor het vervangen van de motorsteunen?
Een vacuüm lek resulteert eerder in hogere vibraties, maar echt "bonken" vermoed ik niet dat je die daar door krijgt.
Goeie tip, laat ik zaterdag even naar kijken.
Toen ik de auto kocht zat er een plopje bij het schakelen. Volgens garage kapotte steun dus. Beide motorsteunen vervangen voor originele en plopje was weg. Een van de steunen was merkloos en de andere was al gescheurd.
Toen ik de auto kocht zat er een plopje bij het schakelen. Volgens garage kapotte steun dus. Beide motorsteunen vervangen voor originele en plopje was weg. Een van de steunen was merkloos en de andere was al gescheurd.
Vandaag de auto op de brug gehad. Beide hardyschijven zitten wat scheurtjes in en zijn wat soepeler dan nieuwe. Maandag bestel ik nieuwe hardyschijven en een nieuwe middenaslager.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
Zo, afgelopen zaterdag de twee nieuwe schijven en middenaslager vervangen. Was ff een dingetje. De schrijf voor de achterzijde pastte niet. Beide waren wel op basis van chassisnummer besteld. Na wat vergelijken en meten bleken de oude twee identiek aan elkaar waren. Dus zit nu een febi op de achterzijde en de verkeerde ligt weer bij de dealer.
De auto schakelt weer soepel en geen bonkjes meer.
De auto schakelt weer soepel en geen bonkjes meer.
Laatst gewijzigd door U-car op 18 mei 2021, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is mij ook opgevallen dat er verschillende soorten zijn om te bestellen:
Één voor voorzijde en achterzijde, en een aparte voor de voorzijde en een aparte voor de achterzijde. Is ook wel wat onduidelijk vind ik.
Één voor voorzijde en achterzijde, en een aparte voor de voorzijde en een aparte voor de achterzijde. Is ook wel wat onduidelijk vind ik.
Ja, klopt.

Ik heb dus 26117546426 voor en achter, maar volgens dealer alleen 26117546426 voorzijde en achter 26117610061.
Ik zie op bimmerfans ook een puma maatregel vermeld staan, maar verder geen idee wat het betekent.

Ik heb dus 26117546426 voor en achter, maar volgens dealer alleen 26117546426 voorzijde en achter 26117610061.
Ik zie op bimmerfans ook een puma maatregel vermeld staan, maar verder geen idee wat het betekent.
De verkeerde schijf teruggebracht naar dealer. Het onderdelenmagazijn heeft gebrobeerd te achterhalen waarom het foutgegaan is, zonder succes.
Ook poging gedaan de puma maatregel te achterhalen, het aangegeven nummer staat echter niet in het overzicht met alle puma maatregelen.
Het mysterie van de verkeerde hardy schijf, blijft vooralsnog een mysterie.
Ook poging gedaan de puma maatregel te achterhalen, het aangegeven nummer staat echter niet in het overzicht met alle puma maatregelen.
Het mysterie van de verkeerde hardy schijf, blijft vooralsnog een mysterie.
Kijk volgende week weer naar: Bassie & Adriaan: Het hardyschijf mysterie

Voor nummer 26117610061 staat steekmaat 105 voor 26117546426 staat steekmaat 110.
Als ik het op chassisnummer opzoek dan staat er geen melding dat je persé 26117610061 moet bestellen. Er staat wel dat beide nummers 1x voorkomen op de wagen.
De bouwjaren 2009, 2010 en de eerste twee maanden van 2011 die kunnen wel eens afwijken van wat na 03/2011 komt. Op zich geen ramp maar je kan dit dus tegenkomen. De onderdelengids is een geautomatiseerd proces waar zeker nog fouten in zitten ook dat maakt niet uit maar de dealer kan hierop feedback doen naar BMW AG dan wordt het aangepast mits het terecht is.
Ik heb bij een 535D van 2015 gekeken en daar wordt 2x 26117546426 voor opgegeven.
Puma 35464351

Als ik het op chassisnummer opzoek dan staat er geen melding dat je persé 26117610061 moet bestellen. Er staat wel dat beide nummers 1x voorkomen op de wagen.
De bouwjaren 2009, 2010 en de eerste twee maanden van 2011 die kunnen wel eens afwijken van wat na 03/2011 komt. Op zich geen ramp maar je kan dit dus tegenkomen. De onderdelengids is een geautomatiseerd proces waar zeker nog fouten in zitten ook dat maakt niet uit maar de dealer kan hierop feedback doen naar BMW AG dan wordt het aangepast mits het terecht is.
Ik heb bij een 535D van 2015 gekeken en daar wordt 2x 26117546426 voor opgegeven.
Puma 35464351

|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Ik denk niet dat ze een feedback doen naar het hoofdkwartier, tenminste, die indruk had ik niet.
Maar het mysterie van de hardyschijf is opgelost, de juiste hardyschijven zitten onder de auto én vanaf vrijdag breekt de lente eindelijk door.
Ik weet niet wat jullie erover denken, maar ik noem dat gewoon een succesverhaaltje!
Maar het mysterie van de hardyschijf is opgelost, de juiste hardyschijven zitten onder de auto én vanaf vrijdag breekt de lente eindelijk door.
Ik weet niet wat jullie erover denken, maar ik noem dat gewoon een succesverhaaltje!