Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Beste Heren,
Twee weken geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van mijn eerste auto: een heerlijke E46 325i handbak! Ook al had de auto 3 ton op de klok en enkele kleine roestplekjes, kon ik hem niet laten staan vanwege de staat van de drivetrain en het onderstel (mee kunnen controleren tijdens APK op brug).
Het leek echt een super deal, maar helaas blijkt nu toch de koppakking lek te zijn. Ondanks mijn uitvoerige testrit en controle heb ik dit niet kunnen ontdekken tijdens de testrit. Hij lekt namelijk heel langzaam uitlaatgassen in het koelsysteem, waardoor de koelvloeistof uit het systeem wordt gedrukt. De eigenaar uit 2020 heeft de waterpomp, thermostaat en radiator vervangen, de eigenaar vanaf januari 2021 heeft bougies, bobines, motorspoeling en compressietest (goed!) gedaan. Ik dacht dus dat de motor helemaal goed was en had alvast de bekende delen zoals de koelslangen en de expansietank besteld (zat er nog oud op uit 2012), om een eventuele oververhitting voor te zijn.
De eerste dag dat ik hem had, heb ik dit toch meegemaakt en stond ik langs de weg met oververhitting (gelijk motor uit gezet). Ik heb de motor opnieuw afgevuld en ontlucht en het niveau in de gaten gehouden. Toen steeds sochtends met koude motor de koelvloeistof uitgespuugd werd als ik het niveau wilde checken, begon ik al een ernstiger probleem te vermoeden. Na het pinksterweekend bij de terugreis naar huis toch helaas de auto weer direct langs de kant moeten zetten door oververhitting.
Ik heb de auto meteen laten slepen naar een BMW specialist in de buurt met goede reviews. Helaas blijkt dat er uitlaatgassen in mijn koelsysteem komen, zoals ik al vreesde.
Ik vermoed dus toch dat de eigenaar in 2020 een oververhitting heeft gehad en daardoor enkele koeldelen heeft vervangen (klinkt achteraf dus niet zo goed als iemand het vervangen heeft). Blijkbaar is het lek zo klein dat de eigenaar die hem vanaf januari 2021 had en er slecht 2000km mee heeft gereden, hier geen problemen mee had en mij niks heeft verteld hierover...
Nu zit ik dus in de penarie, want verkopen kan natuurlijk zo niet. Ik vind de auto verder ook super en wou hem een beetje netjes maken. De BMW specialist uit de buurt wil het eventueel proberen, maar is er eerlijk in dat de kop gescheurd kan zijn. Hij heeft ook een blok met 2 ton te koop die goede compressie heeft. In beide gevallen wordt de aankoopprijs voor mij nu bijna verdubbeld...
Heren, wat is wijsheid? Ik zou graag toch weer van deze top vakantiebak willen genieten binnenkort! Ik weet in ieder geval dat de rest van de auto goed is. Qua rijden en interieur merk ik echt dat de auto een stuk frisser is dan de km stand namelijk, dus slopen vind ik echt onzin.
Ik was van plan een aantal jaar van de 6 cilinder te genieten voor het allemaal niet meer mag!
Twee weken geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van mijn eerste auto: een heerlijke E46 325i handbak! Ook al had de auto 3 ton op de klok en enkele kleine roestplekjes, kon ik hem niet laten staan vanwege de staat van de drivetrain en het onderstel (mee kunnen controleren tijdens APK op brug).
Het leek echt een super deal, maar helaas blijkt nu toch de koppakking lek te zijn. Ondanks mijn uitvoerige testrit en controle heb ik dit niet kunnen ontdekken tijdens de testrit. Hij lekt namelijk heel langzaam uitlaatgassen in het koelsysteem, waardoor de koelvloeistof uit het systeem wordt gedrukt. De eigenaar uit 2020 heeft de waterpomp, thermostaat en radiator vervangen, de eigenaar vanaf januari 2021 heeft bougies, bobines, motorspoeling en compressietest (goed!) gedaan. Ik dacht dus dat de motor helemaal goed was en had alvast de bekende delen zoals de koelslangen en de expansietank besteld (zat er nog oud op uit 2012), om een eventuele oververhitting voor te zijn.
De eerste dag dat ik hem had, heb ik dit toch meegemaakt en stond ik langs de weg met oververhitting (gelijk motor uit gezet). Ik heb de motor opnieuw afgevuld en ontlucht en het niveau in de gaten gehouden. Toen steeds sochtends met koude motor de koelvloeistof uitgespuugd werd als ik het niveau wilde checken, begon ik al een ernstiger probleem te vermoeden. Na het pinksterweekend bij de terugreis naar huis toch helaas de auto weer direct langs de kant moeten zetten door oververhitting.
Ik heb de auto meteen laten slepen naar een BMW specialist in de buurt met goede reviews. Helaas blijkt dat er uitlaatgassen in mijn koelsysteem komen, zoals ik al vreesde.
Ik vermoed dus toch dat de eigenaar in 2020 een oververhitting heeft gehad en daardoor enkele koeldelen heeft vervangen (klinkt achteraf dus niet zo goed als iemand het vervangen heeft). Blijkbaar is het lek zo klein dat de eigenaar die hem vanaf januari 2021 had en er slecht 2000km mee heeft gereden, hier geen problemen mee had en mij niks heeft verteld hierover...
Nu zit ik dus in de penarie, want verkopen kan natuurlijk zo niet. Ik vind de auto verder ook super en wou hem een beetje netjes maken. De BMW specialist uit de buurt wil het eventueel proberen, maar is er eerlijk in dat de kop gescheurd kan zijn. Hij heeft ook een blok met 2 ton te koop die goede compressie heeft. In beide gevallen wordt de aankoopprijs voor mij nu bijna verdubbeld...
Heren, wat is wijsheid? Ik zou graag toch weer van deze top vakantiebak willen genieten binnenkort! Ik weet in ieder geval dat de rest van de auto goed is. Qua rijden en interieur merk ik echt dat de auto een stuk frisser is dan de km stand namelijk, dus slopen vind ik echt onzin.
Ik was van plan een aantal jaar van de 6 cilinder te genieten voor het allemaal niet meer mag!
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Arthedes schreef: ↑27 mei 2021, 19:40
een heerlijke E46 325i handbak! , kon ik hem niet laten staan vanwege de staat van de drivetrain en het onderstel (mee kunnen controleren tijdens APK op brug).
verkopen kan natuurlijk zo niet.
Ik zou graag toch weer van deze top vakantiebak willen genieten binnenkort! Ik weet in ieder geval dat de rest van de auto goed is. Qua rijden en interieur merk ik echt dat de auto een stuk frisser is dan de km stand namelijk, dus slopen vind ik echt onzin.
Ik was van plan een aantal jaar van de 6 cilinder te genieten voor het allemaal niet meer mag!
Ik denk dat je het zelf al weet
Maar idd wel een beetje tegenvallertje qua kosten
1996-2000 E30 316i
2000-2005 E34 520i
2005-2021 E36 323ti
2021- X3 F25 Xdrive35i
2000-2005 E34 520i
2005-2021 E36 323ti
2021- X3 F25 Xdrive35i
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Haha ja als je het zo zegt, heb ik mijzelf al overtuigd inderdaad. Een opkoper wil hem wel hebben voor 250 euro... Dat gaat natuurlijk niet gebeuren
Gaat waarschijnlijk toch een reparatie of een swap naar een wat frisser 25i blok worden. In ieder geval ga ik lekker genieten van de I6 deze zomer

Gaat waarschijnlijk toch een reparatie of een swap naar een wat frisser 25i blok worden. In ieder geval ga ik lekker genieten van de I6 deze zomer

Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Welkom hier bij het forum!
Lexus RX450h President Line
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Gewoon een ruilmotor erin hangen. Je zou er zelfs een 3.0 in kunnen hangen. Mocht je dat willen. Alleen dan kom je wel wat duurder uit.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:41
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Welkom Arthedes,
Jammer zeg, zo snel al extra kosten.
Heb ik gehad met een e39, versleten automaatbak!
Na revisie rijdend, maar niet perfect met 220k kilometer.
Veel plezier met je E46, mooie wagen die het waard is erg te waarderen!
Alleen tegen welke prijs is aan jou, veel succes en rijplezier met je E46.
Jammer zeg, zo snel al extra kosten.
Heb ik gehad met een e39, versleten automaatbak!
Na revisie rijdend, maar niet perfect met 220k kilometer.
Veel plezier met je E46, mooie wagen die het waard is erg te waarderen!
Alleen tegen welke prijs is aan jou, veel succes en rijplezier met je E46.
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Erg vervelend maar inderdaad met die km stand en vervangen onderdelen was de kans redelijk aanwezig.
Dit blok repareren deed ik sowieso niet.
Dan zou ik voor een echt frisser blok gaan, 325i of 330i, maar dan moet de basis van de auto wel echt goed zijn.
Dit blok repareren deed ik sowieso niet.
Dan zou ik voor een echt frisser blok gaan, 325i of 330i, maar dan moet de basis van de auto wel echt goed zijn.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Ja, de rest van het onderstel, drivetrain en interieur is dus helemaal fris. Ga er een nieuw 25i blok in hangen. 3.0 is helaas toch te duur met nieuwe computer, sleutels, inlaat etc. Bovendien zit je dan alsnog niet met een 6 bak. Een 30i moet je compleet en goed kopen denk ik dan.
Verder wil ik de auto wel nog opfrissen aan de buitenkant. Hij heeft helaas wat roestplekjes op de D pillar, achter spatborden en de achterklep. Ook de motorkap heeft een kras. Ze zijn ooit aangestipt maar niet netjes. Wat zijn hier de opties? Gelijk de hele auto spuiten? Of gewoon toch de roest stoppen en lekker doorrijden...
Verder wil ik de auto wel nog opfrissen aan de buitenkant. Hij heeft helaas wat roestplekjes op de D pillar, achter spatborden en de achterklep. Ook de motorkap heeft een kras. Ze zijn ooit aangestipt maar niet netjes. Wat zijn hier de opties? Gelijk de hele auto spuiten? Of gewoon toch de roest stoppen en lekker doorrijden...
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Je kunt ook spotrepair doen, daar zie je niks van nadat het klaar is.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Je kunt gewoon je ecu flashen naar 3.0 software.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Dat spotrepair klinkt wel goed ja, zijn maar kleine plekjes ook. Krijg je dan niet van die bubbelende verf zoals er nu op zit?
En is het echt zo makkelijk als alleen de motor erin knallen + inlaatspruitstuk en ECU flash? Is de drivetrain verder hetzelfde als op de 330 bij een 325? Denk aan schakelbak, cardanas, achter diff en achterassen?
En is het echt zo makkelijk als alleen de motor erin knallen + inlaatspruitstuk en ECU flash? Is de drivetrain verder hetzelfde als op de 330 bij een 325? Denk aan schakelbak, cardanas, achter diff en achterassen?