Extreem olieverbruik bij warmer weer(m54)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dusty

Extreem olieverbruik bij warmer weer(m54)

Bericht door Dusty » 03 jun 2021, 12:24

goedemiddag beste BMW liefhebbers,

ik heb nu sinds een half jaar een hele mooie e46 320i van het jaar 2004(170pk).244000km gekocht, huidige stand 266.000 km.
ik heb deze auto in de wintermaanden gekocht, en het was toen eigenlijk nog elke dag koud weer.
ik heb eigenlijk vrijwel meteen de carterventilatie vernieuwd, want die zat verstopt en ook meteen verse olie, nieuwe bougies etcc. en een nieuwe kleppendekselpakking.(dit was heel erg nodig, zat waarschijnlijk nog de eerste in want hij was helemaal hard geworden en viel eigenlijk bij aanraking uit elkaar). Deze dingen grotendeels ook meteen vervangen door dit forum, aangezien hier vaak vermeld werd dat dit bekende problemen waren bij deze motor.

Nu heb ik hier eigenlijk meerdere maanden mee gereden, zonder al te veel olieverbruik. ik denk dat ik gemiddeld ong een liter moest bijvullen tussen de 5000 en 7500km, absoluut niet slecht vond ik.( ik controleer elke dag mijn oliepeil vanwege een kapotte oliepeilsensor, deze word volgende week meevervangen met nieuwe olie)
echter heb ik in deze tijd wel regelmatig een check engine light gekregen, vanwege een arm mengsel in beide banken, dit probleem heb ik grotendeels kunnen oplossen door e5 te tanken ipv e10, en een vacuumlek tijdelijk te dichten met tape. ok om te kijken of het probleem hiervanaf kwam. Heel zelden, vooral bij stationair draaien komt dit lampje even terug, maar die gaat vanzelf weer weg binnen 10 km ong. Gasmeting laten doen, wat blijkt de beide kats beginnen aan hun einde te geraken. Hij zou op dit moment nog door de keuring komen, maar ze zullen vanaf nu alleen maar verergeren.
Nu weet ik niet of dit relevante informatie is voor mijn probleem, maar ik dacht geef maar zoveel mogelijk informatie over het lopen van de motor wat ik heb.

Nu komt mijn daadwerkelijke probleem. Paar weken terug vanuit midden-limburg naar rotterdam moeten rijden en terug op dezelfde dag, ong 8 uur tussen beide ritten. Bij wegrijden in limburg olie gecontroleerd, en deze zat net onder de max. Het weer was op die dag warmer dan gweoonlijk, en ik denk dat het op sommige momenten wellicht 20 tot 25 graden is geweest. nu heb ik op de heenweg 4 kleine files gehad van ong 10 a 15 minuten. Ik de volgende ochtend thuis wederom mijn oliepeil controleren, en tot mijn schrik zie ik dat hij onder het minimum staat, dit vond ik natuurlijk zeer vreemd aangezien ik over een periode van 3 maanden ong elke dag mijn oliepeil bekeken heb, en zoals eerder vermeld ik ong op een verbruik uitkwam van 1 liter per 5000 tot 7500 km. dagen erna was het weer wederom veel kouder, en op misterieuze wijze gaat het olieverbruik wederom omlaag naar bovenvermelde verbruik. dit heeft zich over de koudere dagen gewoon zo doorgezet. nu de laatste weken hebben we vaker goed weer, waarvan sommige dagen egt goed warm, en de auto begint wederom belachelijk veel te verbruiken, eergister in totaal 300 km gereden en de olie is in die periode van max naar onder de min gegaan.

gister mijn vader een goed stuk achter mij aan laten rijden, om te kijken of ik wellicht veel witte of blauwe rook uit de uitlaat spuug, maar dit is dus niet het geval, helemaal niet zelfs. volgende vermoeden was misschien dat het het koelsysteem inloopt, maar zover ik heb kunnen waarnemen is dit ook niet het geval. olielekkages heb ik ook niet kunnen waarnemen, zeker niet na vernieuwen van kleppendekselpakking.

Nou heb ik niet de meeste kennis van auto's, maar als ik een beetje logisch nadenk lijkt mij het idee dat de auto meer olie zou verbruiken bij warm weer buiten natuurlijk vrij raar omdat de motor zelf op bedrijfstemperatuur is ongeacht de temp buiten. motor zelf wordt nooit te warm. Echter heb ik dit probleem nu dus al 4 of 5 x waargenomen, en dit gebeurt dus egt alleen bij warm weer buiten.
Iemand hier enig idee wat dit voor iets kan zijn? ik gebruik trouwens 5w40 olie, olie zit er atm ong 15000 km in, miss iets meer zlefs, maar volgende oliewissel staat gepland volgende week.

Ik hoop dat ik jullie heb voorzien van genoeg informatie, dit is overigens mijn eerste post dus vergeef me als ik mij misschien niet aan bepaalde regels heb gehouden.

Met vriendelijke groet,
Dusty

Dusty

Re: Extreem olieverbruik bij warmer weer(m54)

Bericht door Dusty » 03 jun 2021, 12:50

even wat bijvullende informatie nog, Bij het vervangen van kleppendekselpakking is mij verteld door de monteur dat de motor er nog heel erg goed uitzag voor zijn kmstand, en dat hij altijd goed onderhouden is geweest voor zover hij het kon zien. Hij heeft hier uiteraard niet naar de zuigerveren of iets dergelijks kunnen kijken, maar wel naar de kleppen en de nokkenassen, dit zag er volgens hem zeer goed uit.

rob75

Re: Extreem olieverbruik bij warmer weer(m54)

Bericht door rob75 » 07 jun 2021, 12:14

Olieverbruik is wel een bekend fenomeen.
Een oplossing wordt hier beschreven:

https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ion-Solved

Met ondersteuning in plaatjes:

https://xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5- ... blems.html

Misschien kun je er iets mee.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”