Camber pins verwijderen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
Walter

Camber pins verwijderen

Bericht door Walter » 18 jun 2021, 22:19

Misschien al genoemd ooit hier, de bovenkant van de veerpoot (voorzijde) zit met een pin gecentreerd. Op de drie moeren zit wat ruimte maar de pin bepaalt de positie en het camber aan de voorkant.
Als je die pin weg haalt (kan eenvoudig met een tang) en dan de drie moeren los maakt, kun je de bovenkant van de veerpoot iets naar het midden van de auto bewegen. En dan uiteraard de moeren weer vast zetten. We gaan er van uit dat de auto goed is uitgelijnd volgens fabrieksspecs.
Het is niet veel, maar het geeft de auto een iets directer instuur moment, als je het dan weer terug zet merk je dat de auto wat trager en moeilijker instuurt. Het enige nadeel, voorzover je dat zo kan noemen, is dat de auto bij extreem sturen iets eerder wil oversturen, terwijl de standaard setting een licht onderstuurd karakter geeft. Dit is denk ik bewust gedaan omdat het gros vd mensen wel met onderstuur overweg kan en niet (of minder goed) met overstuur.
Ik heb deze aanpassing enige maanden terug gedaan en ben er nog steeds blij mee.

witje

Re: Camber pins verwijderen

Bericht door witje » 20 jun 2021, 18:18

Ik was er geen fan van maar de buitenkant van de banden sleten te snel. Nu geen last meer van

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”