Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
kawa
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2018, 23:06

Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door kawa » 07 okt 2021, 20:17

Hallo, wij hebben deze auto inmiddels ruim 3 jaar in bezit en rijden er altijd met veel genot in. Ik tank altijd RON 98 van een kwaliteitsmerk. In deze jaren heb ik gemerkt dat de motor/auto soms heel iets schokte tijdens het rijden. In april dit jaar ging het ineens mis. Olie temp liep terug, ventilator blies voluit, motor ging later ook steeds slechter lopen. Na diagnose bij een garage werd vastgesteld dat de brandstofinspuitpomp stuk was. Deze laten vervangen. Als extra had de monteur twee flesjes injector cleaner in de tank gegooid. Vanaf dat moment houdt de motor dus regelmatig in wanneer deze koud is, geen foutmeldingen. Bij warme motor komt het inhouden sporadisch voor. Ik denk dus, als niet deskundige met wel een beetje technisch inzicht, dat er vuil in de injectoren is losgekomen welke nu voor problemen zorgen. Het advies van de garage, na advies ingewonnen te hebben bij een BMW specialist, is om de injectoren te vervangen. Ping ping dus. Ik heb uiteraard mijn bezwaren geuit waarvoor de garagehouder wel begrip had maar wel beargumenteerde dat de injectoren kwetsbaar waren en het met deze leeftijd en km stand (2011, 160k) wel te verwachten is.

Nadat ik bezwaar gemaakt hebben is vooralsnog de auto 's nachts buiten te laten staan waardoor de motor 's morgens goed koud is en daardoor (nog) slechter zal starten met daarbij de verwachting van het aangeven van motorstoring, deze zal opslaan en vervolgens bepaald kan worden op welke cilinder deze foutmelding is om zo de betreffende, storende injector te achterhalen en om zo ook (onnodige)kosten te besparen.

Het is een heel verhaal geworden maar hoop hierdoor een duidelijk... beeld geschetst te hebben van de situatie.
Wat is wijsheid hierin?

BVD voor jullie reactie.

Slt

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door ehombie » 08 okt 2021, 05:55

vind het nog geen slecht idee. maar ben je wel, bewust dat evt andere injectoren ook defect kunnen gaan een keer.... en dat je dan terug moet. ik snap dat het veel geld is. voor iets waar ze geen zekerheid over willen geven.

men kan ook nog met inpa aan de slag. maar dan moet men zich in verdiepen. gezien ze het zo aanpakken.

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door Kuupertie » 08 okt 2021, 06:26

Wat was er kapot aan de inspuitpomp ? De pomp is nogal mechanische en van metaal.
Als deze last had van slijtage .... dan is het slijpsel ergens gebleven.
Grote kans dat dit inderdaad in de injectoren zit. Deze kan je trouwens laten reviseren met Bosch rapport, nieuwe codes en garantie voor ongeveer 100 euro per stuk in Duitsland.
Eigenlijk moet je ook je rail en leidingen schoonmaken.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, waarbij bij mij de pomp er met 200kmh in 1x mee stopte.
Ik heb zelfs de tank en brandstofleidingen nadien gereinigd.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

kawa
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2018, 23:06

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door kawa » 08 okt 2021, 19:42

ehombie: we hadden bedacht dat, wanneer een injector lekt, we deze gaan vervangen. Mocht nadien het probleem opnieuw ontstaan, dan vervangen we ook de rest.

Kuupertie: bij mij stopte de pomp er dus ook ineens mee. Wat er precies stuk was weet ik niet, wel dat na vervanging de auto weer goed liep, met uitzondering van het stokken. Warm loopt ie wel goed. Ik zal de suggestie van reviseren bespreken.

Dank voor jullie reactie

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door Kuupertie » 09 okt 2021, 07:31

Ik zou zeker vragen of ze gekeken hebben wat er met de pomp was.
Of er vijzels te zien waren in de rail
Of ze eea schoongemaakt hebben.

Als er wel vijzels in zaten, ben je er helaas niet met enkel injector revisie.
Als er nog ergens een vijzeltje rondzweeft kan deze weer in een injektor gaan zitten.
Ik zou dan alles waar brandstof door heen gaat reinigen denk ik. Alleen betaal je daar in de garage een vermogen voor.

je kan ook de injectoren uitbouwen en ter controle opsturen. Ze zijn dan binnen een werkweek terug en je weet wat het probleem is / was.
https://www.diesel-technik-biberach.de/produkte/

Ik had mijn injectoren zonder commentaar opgestuurd. Ik had vooraf een offerte gekregen over de mogelijke kosten. Aan de hand van de staat van de injectoren wisten ze precies te vertellen wat er met mijn auto gebeurd was en wat ik moest doen om het op te lossen. Een heel goed advies dus. Weet dus niet of ze ook benzinemotoren doen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

ptrkp
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door ptrkp » 09 okt 2021, 08:45

Als er een N53 in zit dan kan je alleen de injectoren laten testen als ze niet goed zijn dan zal je nieuwe moeten kopen.
Als ze er al 160.000 Km inzitten dan zullen ze alle 6 aan vervangen toe zijn als ze nog nooit vervangen zijn.
Helaas zijn deze injectoren gevoeliger en duurder dan die in bv een N55 zitten.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

kawa
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2018, 23:06

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door kawa » 09 okt 2021, 19:38

Ik zal vragen of er wat in zat en of ze het hebben schoongemaakt. Vannacht heeft de auto buiten gestaan, vanmorgen vroeg met 8 graden geen klap verkeerd, vanmiddag ook niet.

Dat de injectoren er mogelijk toch aan toe zouden kunnen zijn vind ik geen argument om de garagehouder zich niet te laten afvragen of zij iets fout hebben gedaan. Nogmaals, daarvoor ik nog geen problemen. Als zij n.a.v. de reparatie het spul niet goed hebben schoongemaakt, zou dat best de reden kunnen zijn van mijn huidige problemen.

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door Kuupertie » 10 okt 2021, 08:26

Beste Kawa,

Wat heeft de garage in jouw ogen verkeerd gedaan ?
Ik denk dat ze juist gehandeld hebben en je 6 nieuwe injectoren hebben willen besparen.

Als ik mijn garage destijds de keus had gelaten had ik nu gehad: Nieuwe HD pomp, leidingen, rial, sensor, membraan, injectoren, retourleiding, brandstofleiding, opvoerpomp, tank. Kortom .... een rooitje of 7 inclusief montage.

Je kan het er inderdaad op gokken door nu injectoren uit te lezen of te testen en de slechte te vervangen. Als er echter vuil in de tank zit, is het probleem daarmee niet opgelost.

In my opnion heb je volgende mogelijkheden:
- Tank inspecteren + brandstoffilter bij elke kleine beurt vervangen en vervuilde / lekkende injectoren vervangen
- ALLES wat ik hierboven beschreven heb schoonmaken + injectoren reviseren

De laatste optie heb ik dus zelf gedaan. 600 euro voor een revisiepomp, 70 euro voor een retourleiding, voor een tientje aan remreiniger, 50 euro voor een brandstoffilter, 650 euro voor 6 gereviseerde injectoren en 20 uur werk waarvan 10 van mijzelf. Ik was dus zo'n 2000 euro kwijt

Denk niet dat het gunstiger kan.
Het heeft geen enkele zin je garage verantwoordelijk te maken. Zij hebben geen schuld en hebben juist gehandeld.
Dat schoonmaken is niet naar aanleiding VAN de reparatie. Dat het een onderdeel kunnen zijn van de reparatie. Het vuil komt uit je pomp.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door Kuupertie » 19 okt 2021, 05:11

Hoe is dit afgelopen ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door Robin » 19 okt 2021, 10:15

Ben ik idd ook wel benieuwd naar, kuupertie.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

beamer523i
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 apr 2018, 16:14

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door beamer523i » 25 nov 2021, 14:17

Mooie adviezen.. dank: een vraag die ik hierover heb is de volgende: je verwijst naar een diesel-techniek specialist, maar geldt deze tip nu voor benzine injectoren van een F10/11 523i of bedoel je diesel verstuivers ?

Ik heb zelf een benzine 523i met 200.000km en het lijkt erop dat cilinder 1 en 2 een probleem hebben. We krijgen de volgende 3 meldingen op de 'kast'
1 - " 140201 Verbranding storing cilinder 2: injectie lijn is uitgeschakeld" en
2 - " 140101 Verbranding storing, cilinder 1 : injectie lijn is uitgeschakeld" en
3 - " 140001 Verbrandingsstoringen, verscheidene cilinders: injectie uitgeschakeld"


Nieuwe injectoren is een optie maar wel erg kostbaar. Ofwel deze injectoren laten reviseren. Hebben jullie adressen en tips & tricks.
Onderstaande Duitse adres zou ook prima zijn.... maar lijkt gericht op diesel 'verstuivers'.. of zie ik dat toch verkeerd?

dank alvast!
Kuupertie schreef: 09 okt 2021, 07:31 Ik zou zeker vragen of ze gekeken hebben wat er met de pomp was.
Of er vijzels te zien waren in de rail
Of ze eea schoongemaakt hebben.

Als er wel vijzels in zaten, ben je er helaas niet met enkel injector revisie.
Als er nog ergens een vijzeltje rondzweeft kan deze weer in een injektor gaan zitten.
Ik zou dan alles waar brandstof door heen gaat reinigen denk ik. Alleen betaal je daar in de garage een vermogen voor.

je kan ook de injectoren uitbouwen en ter controle opsturen. Ze zijn dan binnen een werkweek terug en je weet wat het probleem is / was.
https://www.diesel-technik-biberach.de/produkte/

Ik had mijn injectoren zonder commentaar opgestuurd. Ik had vooraf een offerte gekregen over de mogelijke kosten. Aan de hand van de staat van de injectoren wisten ze precies te vertellen wat er met mijn auto gebeurd was en wat ik moest doen om het op te lossen. Een heel goed advies dus. Weet dus niet of ze ook benzinemotoren doen.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door m.h. » 25 nov 2021, 15:03

WESTEC in Goes test benzine injectoren kun je gewoon opsturen. Kost iets van 30 euro per injector geloof ik.

beamer523i
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 apr 2018, 16:14

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door beamer523i » 25 nov 2021, 16:56

dank je..., ik zal ze bellen. Op de website staat vooral testen en reinigen. Maar niet reviseren. Ze geven aan dat als ze niet goed zijn dat ze vervangen moeten worden.... blijkbaar reviseren ze niet.
Ik hoor van mijn garage dat deze injectoren vaak stukgaan , moeilijk te verkrijgen zijn en zo'n €300,- stuk kosten.... dat vind ik nogal wat. Als je ze zou kunnen reviseren zou dat toch wel voordeliger moeten kunnen..... maar 'revisie' is dan het toverwoord
m.h. schreef: 25 nov 2021, 15:03 WESTEC in Goes test benzine injectoren kun je gewoon opsturen. Kost iets van 30 euro per injector geloof ik.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door m.h. » 25 nov 2021, 18:16

Benzine injectoren worden naar mijn weten ook niet gereviseerd. Correct me if I am wrong

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Stokkende motor 523I F10 2011 160.000 km

Bericht door ehombie » 25 nov 2021, 19:06

Deze benzine zijn niet te reviseren....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”