EGR

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Kuupertie
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

EGR

Bericht door Kuupertie » 05 nov 2021, 06:46

Via een vriend van me komt er een actie voorbij waaronder ik oa mijn EGR softwarematig dicht kan laten zetten. Ik twijfel daar een beetje.

Bij mijn E60 525d zat mijn roetfilter na 225dkm zo vol dat hij nog 10kmh ging bij een regeneratie. Ik heb toe alles in 1x gedaan en later nog de swirlflaps afgedopt.

Bij mijn F11 530d heb ik tm 320dkm helemaal niets van dit alles gedaan en ook geen problemen gehad.

Mijn F11 535d moet nog naar de dealer voor een EGR check en tuning is wat mijn betreft niet nodig. DPF begin ik niet aan zolang het geen problemen geeft. Swirlflap problemen zijn naar mijn weten redelijk opgelost. Het gaat dan dus alleen om de EGR. Is dat zeer aan te raden preventief ? Wat gebeurt er dan met het opwarmen ?

Mijn 535d is waanzinnig snel warm. Volgens mij komt dit door een extra pompje dat, middels uitlaatgaskoeler, er voor zorgt dat de koelvloeistof juist opgewarmd wordt tijdens de koudstart. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik vraag me af of dat nog werkt als ik de EGR softwarematig dicht laat zetten.

En heeft alleen softwarematig dichtzetten zin ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: EGR

Bericht door m.h. » 05 nov 2021, 09:46

Hier mijn visie over de verschillende onderwerpen:

Swirlflaps: Die van mij zijn onlangs uitgeschakeld en ik heb ze verwijderd. Dit echter na een probleem met de actuator. Anders had ik ze laten zitten. Als ik er echt op let voel ik nu een héééééél klein beetje een iets onstuimiger koppelverloop.

DPF: 360.000km en nog geen problemen. Ik heb deze wel 1x zelf gereinigd iets onder de 300.000km. Ik laat deze ook sowieso zitten aangezien ik niet met zwarte wolken wil rondrijden.

EGR:
- extreme vervuiling van inlaattraject, naar mijn idee ontkom je er niet aan om voor de 250k een keer je inlaattraject te reinigen. Éen van de mogelijkheden zijn dan walnutblasting.
- hogere verontreiniging van smeerolie
- zwaardere belasting van het roetfilter

Wat betreft de koeling/opwarming: De EGR wordt inderdaad gekoeld; zowel de gassen in de koeler als de klep zelf in zijn behuizing. Deze koeling wordt echter gewoon via de normale mechanische waterpomp verkregen.
Het losse elektrische pompje die jij waarschijnlijk bedoeld is alleen voor de interieurverwarming (voorverwarming instelbaar via I-drive).

Ik heb onlangs mijn EGR (preventief) laten uitschakelen en merk geen verschil in opwarmtijd. Bij deze motoren weet ik het niet 100% zeker maar nog niet zo lang geleden werd er tijdens de opwarmfase ook geen EGR gebruikt. Aangezien dit de verbrandingstemperatuur aanzienlijk verlaagd. Ook loopt de motor al wat minder netjes tijdens de koude start zet daar bovenop nog een EGR duty wat ook niet zal helpen.

De reden dat ik mijn EGR preventief heb laten wegschrijven is de hogere belasting van het roetfilter maar vooral de layout van het systeem. In het geval van een lekkage in het koelsysteem van de EGR zal wanneer de motor stil gelegd wordt koelvloeistof in de turbo terecht komen. Dit is voor mij dan ook de reden dat alleen softwarematig wegschrijven niet voldoet maar fysiek afblinden van minimaal of de koelwater of de uitlaatgaskant pas echt zekerheid geeft.
Bijkomend voordeel als je alles wegneemt: een zee van ruimte rondom de multiriem, waterpomp en thermostaat.

Kuupertie
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: EGR

Bericht door Kuupertie » 06 nov 2021, 09:18

Hallo,

Weet jij dan misschien waarom mijn 535d een stuk sneller warm is dan mijn 530d ?
Gevoelsmatig is de 535d na een km of 5 al op bedrijfstemperatuur. De 530d was dit pas na 10km.
En dan heb ik het over motortemperatuur.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: EGR

Bericht door m.h. » 06 nov 2021, 11:31

Zou ik niet durven zeggen, misschien had de 530 gewoon een slechte thermostaat? Ik had bij die van mij van de zomer een nieuwe aftermarket thermostaat gemonteerd toen ik de waterpomp heb vervangen. Deze werkte slecht, duurde ook zo'n 10km. Terug vervangen voor origineel en het was weer in orde

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: EGR

Bericht door m.h. » 06 nov 2021, 23:07

Hier een schematisch overzicht van het koelsysteem. Hier zie je dat de EGR zijn koeling krijgt van de mechanische koelwaterpomp en waar het elektrische pompje voor dient

Afbeelding

Kuupertie
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: EGR

Bericht door Kuupertie » 07 nov 2021, 09:23

Dan zal de verbeterging in mijn 535d tov mijn 530d in Nr 9 hebben gezeten ? Ik geloof niet dat dat in de main thermostaat zit.
Thx voor de bijlage.

Ik ga overigens niet in op de actie. Tuning is wmb niet nodig. Voor alleen softwarematig dichtzetten is het niet goedkoop. Ik heb de auto net 8dkm. Wacht eerst eens even af hoe het gaat met mijn DPF en EGR recall check.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: EGR

Bericht door m.h. » 07 nov 2021, 11:15

Is mij ook opgevallen dat als je de combi tuning + egr doet het bijna niks xtra kost. En alleen egr wegschrijven ze gemakkelijk 200 euro vragen...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”