Kapotte luchtmassameter of iets anders aan de hand?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
renslmf23

Kapotte luchtmassameter of iets anders aan de hand?

Bericht door renslmf23 » 06 nov 2021, 16:20

Hallo allemaal,

Ik heb mijn eerste e46 gekocht :gekdoen: . Het is een 323ci uit 1999 met het M52TUB25 blok en M54B25 inlaatspruitstuk. Ik heb de auto gekocht met brandende CEL en met de klacht dat de auto stationair heel slecht loopt en geen vermogen heeft. Eenmaal boven de 3000 toeren loopt de motor wel lekker, maar daaronder staat ie te halen als een malle. De vorige eigenaar heeft de brandstofpomp, brandstofrail, carterventilatie en de voorste O2-sensoren al vervangen, maar dit heeft het niet opgelost. Ik ben begonnen met het uitlezen van de auto, waar deze foutcodes uit kwamen:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik de compressie gemeten, op cyl 3 en cyl 5 was deze iets boven de 10 bar, de rest lag allemaal rond de 11. Daarna heb ik de speling op de ketting gecontroleerd, die er gelukkig niet is. Verder heb ik een vacuumlektest gedaan met een rookgenerator. Hieruit kwam dat de onderste luchtslang niet goed aansloot op het gasklephuis, dat positioneringsflapje zat dubbel. Het flapje was helemaal vervormd, dus die heb ik er maar vanaf geknipt. Daarna was het systeem in ieder geval lekdicht. De motor liep echter nog steeds heel slecht, dus heb ik de luchtmassameter even losgegooid. Meteen begon de motor goed te lopen en ook op gas geven reageerde de motor perfect. MAF weer aangesloten en toen sloeg de motor direct af. Nou is het natuurlijk zo dat de auto automatisch terugvalt op de basisinstellingen als je de MAF losgooit, maar ik denk dat dit een goede indicatie is dat deze stuk is? Uitlezen van de motor-ECU geeft aan dat de MAF een massa meet van 18 kg/min, ik heb ergens gelezen dat dit normaal gesproken 12.5 kg/min moet zijn bij stationair lopen. De bougies stonken enorm naar benzine, dus volgens mij gooit ie er veel te veel benzine in.

Ik heb sowieso een nieuwe luchtmassameter gekocht die over een paar dagen binnenkomt, maar hebben jullie nog suggesties mocht dat het niet zijn?

Alvast bedankt,

Rens

martindebelitos

Re: Kapotte luchtmassameter of iets anders aan de hand?

Bericht door martindebelitos » 06 nov 2021, 17:35

hallo rens je zou tecflow speed cleaner een keertje kunnen gebruiken. reinigt je injectie en alles'te koop by gamma succes mart

ehombie

Bericht door ehombie » 07 nov 2021, 10:11

zou me focussen op bank 2 (cilinders 4,5,6) indien die rijkt loopt? vergelijk dit met bank 1 (gezien dat die geen foutmelding geeft). Je massameter heeft immers invloed op beide banken. Onderschat je sensors NA de katalysator niet, die hebben in sommige gevallen ook invloed op je brandstof"strategie".

moet die eenheid niet kg/hr zijn? (Ik reken vaak om naar g/s)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

renslmf23

Bericht door renslmf23 » 07 nov 2021, 19:27

Goeie, ik heb meteen maar even twee lambdasondes besteld voor na de kat, die zijn nog origineel (auto heeft 190k gelopen). Daarbij zit er ook uitlaatreparatiezooi op het uitlaatspruitstuk bank 2, dus grote kans dat die O2-sensor ook de geest heeft gegeven.
Oeps, bedoelde inderdaad kg/uur. Zou wel een hele dikke motor zijn anders ;) Woensdag komt alles binnen als het goed is, hopelijk doet ie het dan weer.

renslmf23

Bericht door renslmf23 » 11 nov 2021, 11:58

Het bleek inderdaad de luchtmassameter te zijn, de motor loopt weer als een zonnetje. Nou het uitlaatspruitstuk even lassen en uit voorzorg de twee achterste O2-sensoren vervangen.

ehombie

Bericht door ehombie » 11 nov 2021, 12:20

uitlaatreparatiezooi op bank 2....dan zit eerder daar de fout dan in je lambdasensors of massameter...
maar dat kan ik veder niet zien...(als daar valse lucht binnenkomt heb je hetzelfde probleem als voor de verbranding)
MAAR
if your happy, i'm happy...
succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Nulkommavierbar

Bericht door Nulkommavierbar » 15 nov 2021, 22:31

Welke O2-sensoren heb je liggen? Qua merk bedoel ik? Ik heb zelf de twee vóór de kat vervangen ivm storing, na vervangen was de storing weg. Ging om het merk Bosch. Die ná de kat liggen al lang op de plank (ook Bosch), maar moet nog een keer. De originelen die erop zitten gaan al weer 385k mee. Maar nog geen storing… Is preventief vervangen een idee in dat geval?

renslmf23

Bericht door renslmf23 » 16 nov 2021, 12:54

Ik heb zelf twee nieuwe van Bosch gekocht. Als je ze al hebt liggen zou ik ze gewoon vervangen. In het slechtste geval ben je €100 kwijt voor niks, maar waarschijnlijk krijg je meer vermogen en een lager verbruik. Wel even zorgen dat je het goede gereedschap hebt om ze los te maken, anders heb je kans dat je ze verkloot.

Nulkommavierbar

Bericht door Nulkommavierbar » 18 nov 2021, 22:40

Met deze Lambda-sleutel van Hazet gingen de eerste 2 lambda’s prima. Met ‘n verlengstuk binnenkort vanaf onder ook maar ‘ns doen dan

Afbeelding

renslmf23

Bericht door renslmf23 » 19 nov 2021, 09:45

Ja precies, zo'n ding gebruiken we ook in de garage. Als ze echt heel goed vast zitten, helpt het om even een stuk te rijden. Door de hitte komen ze dan veel makkelijker los. In de garage gebruiken we meestal een inductieheater, maar das misschien een beetje buiten je budget ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”