Gloeibougies e60 525D

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Sander t
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2016, 16:50

Gloeibougies e60 525D

Bericht door Sander t » 21 dec 2021, 14:48

Dag Forum leden.

Ik ben al langere tijd een liefhebber van Bmw en privé al meerdere bmw's gehad.
Zelfs in mijn studentenperiode bij Bmw gewerkt.

Nu heb ik een bmw 525D 2005 met 240.000 op de teller. rijd top. (youngtimer)
Nu het wat kouder wordt merk ik dat hij slecht start en dat hij op een aantal cilinder minder loopt wat niet fijn klinkt en er komt een hoop rook uit de uitlaat wat een slecht teken is. Het valt mij ook op als ik de motor start dat ik geen gloei lampje zie op mijn display terwijl ik op internet dit wel bij andere bmw's zie. Ik heb door een bevriende monteur al de gloeibougies laten vervangen maar helaas nog geen verbetering. Nu blijkt dat ik het gloeirelais ook had moeten vervangen, de monteur gaat deze dit weekend vervangen. Klopt het dat je deze moet inleren via de software van Bmw? Zo ja is er iemand in Noord-Holland die dit zou kunnen en betaald zou willen doen?

Als hij 30 seconde loopt, loopt hij als een zonnetje en rijd hij top. Nu hoorde ik al meerdere mensen dat mijn auto zo stinkt als ik voorbij rij. Nu let ik er wat meer op en valt mij dit ook op. Hij verbruikt niet noemenswaardig olie, ik peil elke maand en tussen de beurten door hoef ik geen olie bij te vullen. Hij gaat hoogstens van max naar min in 20.000 km maar meer niet. Ik had nog het idee dat hij misschien onverbrande diesel er via de uitlaat uitgooit maar hij loopt naar mijn idee wel op 6 cilinders. Ook is de turbo losgehaald maar volgens het revisie bedrijf geen noodzaak om te reviseren. Is er iemand die de auto zou kunnen uitlezen die naar de waardes kan kijken van de cilinders? Het roetfilter is er door de vorige eigenaar tussen uitgehaald (dummy nu) en de Egr schijnt er uit geprogrammeerd te zijn. Kan dit er invloed op hebben? De auto heeft geen foutmeldingen.

Een hoop vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door ehombie » 21 dec 2021, 15:54

Nieuw gloeirelais moet je inderdaad dan ook inleren...mijn inziens hoeft dit niet altijd met de bmw programma's. De duurdere scantools van andere partijen zoals autel, snap-on e.d. kunnen het mogelijk ook wel...

Over gloeilampje geen idee.... Bij zeer lage temperatuur blijft deze mogelijk wel branden bij starten. Meen wel dat deze motoren continu gestuurd/gemonitord worden om "bij te gloeien" voor optimale emissie. Misschien reply ik nog wel met aanvullende info...meen dit ooit gedeeld te hebben in een ander topic.

Je inlaattraject is ook nog mooi schoon?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Sander t
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2016, 16:50

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door Sander t » 21 dec 2021, 15:58

Hoi Ehombie,

Bedankt voor je reactie! Top!
Ik heb een Autel 510 uit mijn hoofd maar ik weet niet of ik daar instellingen mee kan maken.
Inlaattraject is idd schoon. Ik zal mijn monteur nog wel even vragen of hij het nog een keer controleert!

Mooi te lezen dat hij bij gloeit , dit zou dus idd wel een oorzaak kunnen zijn! Ik hou je op de hoogte wat we zaterdag vinden!

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door ehombie » 21 dec 2021, 16:24

Heater plug system
The glowplug system consists of the following components:

DDE control unit
electronic glowplug control unit
quick-start glowplugs
Bit serial data interface (BSD) and electrical leads
A heater plug relay as in the case of DDE 4.0 is not fitted.

The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.

The essential differences from the glowplug systems on previous models are as follows:

control of the glowplugs is by pulse width modulation
the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit
an emergency glowplug function has been introduced
quick-start glowplugs have been introduced
each of the four glowplug circuits can be diagnosed individually
To check the glow system, there are two adapter leads:

1-pin, order number 13 6 470
12-pin, order number 13 6 460

in conjunction with 26-pin measurement box, order number 61 1 459

Function
The glowplug control unit communicates with the DDE control unit via the bit serial data interface.

The required heating output is determined by the DDE control unit on the basis of the following operational parameters:

Coolant temperature
Vehicle voltage
Two other operational parameters determine the point at which glowplug function is activated and deactivated:

Engine speed
Injection volume
The DDE control unit transmits the heating request to the glowplug control unit via the bit serial data interface. The glowplug control unit puts the request into effect by activating the glowplugs by means of a pulse-width modulated signal. In addition, the glowplug control unit sends diagnostic and status information back to the DDE control unit.

Preheating
At coolant temperatures below 25°C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25°C.

Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0°C.

After-heating
At coolant temperatures below 30°C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.
Start preheating
Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.
Troubleshooting
The DDE control unit monitors communication with the glowplug control unit. In the event of a fault on the bit serial data interface, the DDE control unit stores the following fault code:

4203, Glowplug control unit, no communication via bit serial data interface
The glowplug control unit monitors activation of the individual glowplugs and is able to detect the following faults and store them for each glowplug:

Short circuit to earth
Break
Excess temperature output stage
If the glowplug control unit detects a fault, it reports it to the DDE control unit which stores the fault in its fault memory.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door ehombie » 21 dec 2021, 16:35

bovenstaande even snel kunnen vinden....
die scantool die jij hebt gaat niet lukken schat ik zo in...
ben verder geen diessellaar....maar bij rook of stank denk ik aan slechte verbranding.
welke testen je kunt doen...hangt beetje af van de middelen die men heeft. retourleiding check...
of lifedata...op cilinder niveau kan ook...

hoop dat iemand je nog tips kan geven
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Sander t
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2016, 16:50

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door Sander t » 21 dec 2021, 16:57

Zeker, maar evengoed bedankt voor het meedenken! We gaan zaterdag in ieder geval zoeken in de hoop wat te vinden. Vandaar mijn vraag vooraf zodat we gericht kunnen zoeken.!

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door tom_il » 21 dec 2021, 17:02

Relais moet je niet inleren. Ik heb deze ook vervangen zonder problemen.
Best ineens de gloeibougies vervangen, 1 of meerdere zullen zeker stuk zijn.

De voorgloei melding komt idd zelden, ik heb deze in de 10jaar dat ik hem heb nog maar 1x maar gezien, maar hij slaapt dan ook binnen.

Bij mijn wagen zijn 2 bougies stuk, merk ik omdat hij soms onregelmatig loopt bij koude start. Als de relais stuk is of bijna alle gloeibougies stuk zijn gaat hij zeer moeilijk starten bij vriesweer.
525d E61 2007 pre-LCI

Sander t
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2016, 16:50

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door Sander t » 21 dec 2021, 17:08

Hoi Tom_il, Dat is mooi te lezen dat ik hem niet hoef in te leren! Hij gaf bij mij een foutmelding op meerdere gloeibougies. Ik meen zelfs allemaal. Vandaar alles vervangen voor Gloeibougies van het merk Bosch. Pas later hoorde ik dat het beter was om ook het relais te vervangen.

Ik laat na zaterdag weten of dit de oplossing was!

Sander t
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2016, 16:50

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door Sander t » 10 jan 2022, 13:23

Heren,

Zoals beloofd hierbij een update!
Iets later dan de bedoeling was maar er kwam wat tussen.
Het gloeirelais vervangen was de oplossing!
Deze hoefde je niet in te leren en deed het meteen.
Dit was ook de eerste keer dat ik het gloeispiraal logo zag in mijn display. Ik heb het idee dat het roken nu ook minder is.
De gloeirelais schijnen in koude situaties ook mee te werken als de brandstof te koud is.

Voor nu start hij weer top!

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gloeibougies e60 525D

Bericht door ehombie » 10 jan 2022, 16:34

Goed om te horen!
:duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”