F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Allen,
Af en toe (lang niet altijd) voel ik een schok door de auto gaan als ik van P naar D or R schakel (dus bij het wegrijden). Meestal niet dus, soms een beetje, vanmorgen een wat grotere schok. Verder geen problemen bij rijden overigens. Vorig jaar ook in onderhoud geweest bij ZF voor nieuwe olie etc.
Is dit normaal of moet ik me ergens zorgen over gaan maken?
Af en toe (lang niet altijd) voel ik een schok door de auto gaan als ik van P naar D or R schakel (dus bij het wegrijden). Meestal niet dus, soms een beetje, vanmorgen een wat grotere schok. Verder geen problemen bij rijden overigens. Vorig jaar ook in onderhoud geweest bij ZF voor nieuwe olie etc.
Is dit normaal of moet ik me ergens zorgen over gaan maken?
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Kans is groot dat het aan de hardyschijf(ven) ligt.
Gescheurd of gewoon te soepel geworden
Gescheurd of gewoon te soepel geworden
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Ah ok. Kan ik dat makkelijk zelf checken als ik onder de auto lig?
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Nee die zijn goed verstopt, bodemplaat en hitteschild.
En eigenlijk moeten ze gedemonteerd worden om goed te checken
En eigenlijk moeten ze gedemonteerd worden om goed te checken
- ErikvdPerk
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 00:08
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
idd hardyschijf of automaatbak spoelen. ik lees dat je automaatbak nieuwe olie heeft dus dan zal je hardyschijf het rubber versleten zijn.
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
oei...dat klinkt als een duur geintje? Iemand daar ervaring mee en indicatie van mogelijke kosten? Een Hardyschijf an sich is een paar tientjes. Hoeveel uur werk zou dit zijn?
- ErikvdPerk
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 00:08
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Weet niet precies, maar waarschijnlijk moet je uitlaat aan de kant, en paar hitte schilden en dan kwestie van aandrijflijn losmaken.
Het gaat er meer om heb je een brug haha dan kan je het eigenlijk wel zelf doen
Het gaat er meer om heb je een brug haha dan kan je het eigenlijk wel zelf doen
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Ja, al een keer gedaan tegelijk met de diff bussen (die kunnen ook voor herrie en trillingen zorgen, gaan ook regelmatig kapot, heb je speciaal tool voor nodig).
Verstevigingsframe verwijderen (F11)
Uitlaat moet eraf (ligt aan model, nieuwe pakkingen en mogelijk nieuwe bouten als ze vastgeroest zitten en breken).
Hitteschilden moeten eraf.
Cardanas losmaken.
Hardyschijf wisselen met nieuwe bouten.
En in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Is een paar uur werk.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Wat waren je klachten toen je de hardy schijf en waren die toen opgelost?ptrkp schreef: ↑08 feb 2022, 16:18Ja, al een keer gedaan tegelijk met de diff bussen (die kunnen ook voor herrie en trillingen zorgen, gaan ook regelmatig kapot, heb je speciaal tool voor nodig).
Verstevigingsframe verwijderen (F11)
Uitlaat moet eraf (ligt aan model, nieuwe pakkingen en mogelijk nieuwe bouten als ze vastgeroest zitten en breken).
Hitteschilden moeten eraf.
Cardanas losmaken.
Hardyschijf wisselen met nieuwe bouten.
En in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Is een paar uur werk.
Bij mijn weten uit een versleten hardy schijf zich in brommen etc wanneer het voertuig snelheid heeft.
Heb je het ook bij warme motor?
Laatst gewijzigd door Leon1980 op 08 feb 2022, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
En kenmerkende klacht van versleten hardy's is juist de tik bij het in de versnelling zetten.
Door scheuren of te soepel worden wordt de cardan een klein beetje verdraaid en bij het inschakelen van D of R. Dat is de kenmerkende schok die je hiermee kan voelen
Door scheuren of te soepel worden wordt de cardan een klein beetje verdraaid en bij het inschakelen van D of R. Dat is de kenmerkende schok die je hiermee kan voelen
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Bedoel je enkel bij het inschakelen of juist bij het wegrijden?STX schreef: ↑07 feb 2022, 16:25 Allen,
Af en toe (lang niet altijd) voel ik een schok door de auto gaan als ik van P naar D or R schakel (dus bij het wegrijden). Meestal niet dus, soms een beetje, vanmorgen een wat grotere schok. Verder geen problemen bij rijden overigens. Vorig jaar ook in onderhoud geweest bij ZF voor nieuwe olie etc.
Is dit normaal of moet ik me ergens zorgen over gaan maken?
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Dat kan ik idd wel volgen.
Re: F11n - voelbare schok bij schakelen van P->D/R
Mijn hardyschijf was niet echt kapot maar uitgedroogd en vertoonde haarscheurtjes.
Mijn achterste differentieel rubber was gescheurd (zou daar ook eens naar kijken, bij iedereen gaat deze een keer kapot of is al kapot), ik heb toen alles vervangen, de drie differentieel rubbers en de hardyschijf.
Warm of koud maakte niet uit, inderdaad brommen en trillen.Bij mijn weten uit een versleten hardy schijf zich in brommen etc wanneer het voertuig snelheid heeft.
Heb je het ook bij warme motor?
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.