E87 met slecht werkende N43 motor

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Charlie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2022, 19:52

E87 met slecht werkende N43 motor

Bericht door Charlie » 03 aug 2022, 20:16

Hoi allemaal,

Ik heb een E87 gebouwd in 2009 met een N43 motor (4 cilinders) welke niet meer goed loopt. Na starten valt hij na 1 tot 3 seconden weer uit zodra ik geen gas geef. Wanneer ik wel gas geef lukt het om de motor aan te houden maar deze loopt dan erg slecht.

Ik ben begonnen aan een diagnose en heb het e.e.a. getest. Voordat ik de weg insla van lukraak onderdelen vervangen gooi ik toch hier maar eens een balletje op. Wellicht kan een van jullie mij een duwtje de goede richting op geven.

De foutcodes die voorbij zijn gekomen (waarvan ik geloof dat de gerelateerd aan dit probleem kunnen zijn):

Weg na de eerste keer verwijderen van foutcodes:
2A2D - DME: Fuel low-pressure system, fuel pressure (177768 km)
2A0F - DME: Exhaust-gas recirculation valve, adaptation (191312 km)

Niet meer terug gekomen sinds het vervangen van de lage druk brandstof sensor:
29F3 - DME: Fuel low-pressure sensor, electric (191320 km)

Komen naar voren bij het starten/draaien van de motor:
2AAF - DME: Fuel pump, plausibility (191320 km) (recent)
29CC DME: Combustion misfires, several cylinders (191320 km)
29CE - DME: Combustion misfires, cylinder 2 (191320 km)
29CF - DME: Combustion misfires, cylinder 3 (191320 km)
2C87 - DME: Exhaust-gas temperature sensor: Signal (191320 km)

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
  • Wisselen van bobines.
    Wisselen van bougies.
    Wisselen van injectors (en coderen van hun waardes).
    Nieuwe lage druk brandstof sensor erop (geen 29F3 sindsdien).
De fout codes deden mij geloven dat er wellicht een probleem met het brandstofsysteem is. Hierdoor ben ik de druk van de lage en hoge druk brandstofsystemen gaan controleren:
  • Hoge druk brandstofsysteem schommelt tussen 40000 en 130000 hpa waarbij ik de 130000 hpa alleen red door flink op het gaspedaal te drukken.
    Lage druk brandstofsysteem is stabiel tussen de 5000 hpa en 5600 hpa (met en zonder draaiende motor).
Mijn aannamen op dit moment zijn:
  • Geen problemen met de bougies, bobines of bedrading hiervan.
    Geen problemen met de injectors (wisselen geeft geen verschil).
    Geen problemen in het lage druk brandstofsysteem vanwege de stabiele druk.
Heeft iemand van jullie wellicht een gouden tip? Kan dit een probleem zijn met de brandstof toevoer? Een slecht werkende hoge brandstofpomp misschien?

Video: https://youtu.be/JBXcFM07pd8

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: E87 met slecht werkende N43 motor

Bericht door ehombie » 05 aug 2022, 16:27

Wat voor temperatuur geeft je EGR temp sensor aan "koud"/ op contact?
ik zou eerst bovenstaande bekijken in relatie tot je misfires.

- Brandstof toevoer laag is oke/aannemelijk.
- Hoge druk kan ik op afstand niet beoordelen...deze is "goedwerkend" bij n43 --> 150bar dacht ik (n53= 200 bar)? Stationair kan deze even lager worden (door geen vraag aan vermogen)..

Hogedruk fluctueerd maar niet structureel tussen 40000 en 130000 hpa (40-130 bar).
Kijk eens wat de setpoint is en werkelijk ("ist" en "soll" werd). afwijking van ongeveer 1%??? gevoelsmatig is het max...

hier wat infohttps://bimmerprofs.com/n43n53-fuel-supply/
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”