![:D :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Mijn doel is om mijn auto en alles eromheen goed bij te houden hier op het forum. Ik heb héél veel aan dit forum gehad bij de aanloop naar mijn aanschaf en vind het ook leuk om anderen te helpen. Er zijn hier toch nog veel liefhebbers aanwezig en dat vind ik gewoon leuk
Goed, het is een 2016 535i xdrive in de schitterende kleur Mediterranblau met oyster dakota bekleding. Er komt een vrij uitgebreide intro hieronder, maar samenvattend is het een auto die goed in de spulletjes zit, met voor mij de belangrijkste opties; HIFI, comfort stoelen, adaptieve LED verlichting, ACC, stoel ventilatie, en panoramadak. Ah en alarmklasse 3, scheelde ook weer. Wat er qua ‘grote opties’ niet op zit is Harman Kardon, de HUD (vanwege individual dashboard..?), surround view, de massage functie en uiteraard night vision.
Ik stap vannacht in het vliegtuig om ‘m op te halen elders in Europa, het was even tricky met veel geregel voor de import, maar inmiddels een redelijke expert. De kilometerstand is om en nabij de 110k en de volledige documentatie in bezit en nauwsluitend. De vorige eigenaar was zeer zuinig en nauwkeurig met het onderhoud en altijd bij een BMW dealer. Recent voorzien van nieuwe luchtbalgen, volledige remmen rondom en om de 10k km oliebeurt gehad. Tevens heeft hij nog even een €2k tegenvaller moeten incasseren voor volledige vervanging van de vooruit en remschijven voor; deze werd helaas niet vergoed door zijn verzekeringsmaatschappij. Afgesproken dat hij een mooie fles Islay whisky van mij krijgt. De auto is aantoonbaar schadevrij en ik heb de sleutel op afstand (semi-illegaal) volledig doorgenomen met een niet nader te noemen BMW dealer in Nederland.
Ik ga de auto in onderhoud brengen bij Gerrit Jonkers of Gijsbertsen. Hier nog niet de knoop voor doorgehakt, dus hoor graag tips voor BMW specialisten in de buurt van Den Haag (waar ik woon).
Er staan een aantal dingen op mijn to do lijst die ik komende maanden ga aanpakken. Uiteraard zal ik dit hier bijhouden;
- Navigatie update en unlocken voor oneindige updates. Waarschijnlijk moet ik ook BMW connecteddrive opnieuw activeren ivm ander land… Ik wil pertinent niet navigeren op mijn telefoon omdat deze altijd in het middenconsole ligt waar ik ‘m niet zie. Ik heb een hekel aan mensen die hun telefoon in de hand hebben tijdens het rijden.
-Volledig reinigen en voeden van het interieur (Thijs_F11 heeft hele mooie uitleg waarvoor dank)
-Sticky doorhandle probleem aanpakken; leder bijkleuren met colourlock en de plastic inleg vervangen wellicht door een zwarte (vind ik mooier staan)
-Uitzoeken of ik bandensensor kan retrofitten; zitten nu niet originele 19 inch velgen onder waardoor je steeds bandenspanningscontrole melding krijgt
- Match up 7BMW aanschaffen en installeren
Voor lange termijn:
- M performance uitlaat maar hier nog niet zeker over daar ik het niet vind passen bij hoe de auto er bij staat in luxury line.
- Auto (laten?) detailleren
- Ramen blinderen
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/QKtjmZhk/20220702-104524.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/d7jvKV0j/20220702-104756.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/QB3sPTjM/20220702-112512.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/K1LxJNSV/20220702-112648.jpg)
Dan nu de lange aanloop..
Ik ben van kinds-af-aan verliefd op het merk BMW, maar tot op heden nooit eentje in eigen bezit gehad. Redelijk vroeg al hierin verpest door die ouwe van me (e28, e36, e34, e39). In het begin van mijn carrière altijd lease auto’s gereden, maar door switch van job gingen de kilometers rap omlaag en begon het te knagen om niet gewoon privé te gaan rijden in plaats van weer vast te zitten aan het lease reglement (en daarmee een 4/5 jarig contract). Bovendien is het nu een bloedbad op de lease markt met levertijden die minimaal 12-16 maanden zijn.
De auto die ik nu rijd is ontzettend fijn en zéér potent (>500 pk..), maar geen zes-in-lijn. Sterker nog, er zit helemaal geen conventionele motor in
De keuze was nog best lastig. Lang wilde ik de E39 530i, maar prijzen gaan relatief gezien door het dak waarbij er gezien de leeftijd desalniettemin serieuze kosten bij komen kijken. Een auto die gaat fungeren als “hoofdauto” maar waar ik niet zomaar meer op kon vertrouwen was gewoon geen goed idee.
Het moest dus sowieso een moderne zes-in-lijn worden en dan kom je uit bij de N55 of de B58. Elk omhulsel van de B58 is voor mij nog te duur dus de keuze viel op de N55, het moest sowieso een touring worden dus ik hield de E91 335i, F31 335i/340i of de F11 535i over. De F11 is en blijft een favoriet voor mij tezamen met de E39. Het prachtig rustige lijnenspel icm het prachtige interieur met de klassieke indeling (oranje tellerverlichting..) maar up to date naar huidige maatstaven als je de LCI met NBT module neemt. Nog even getwijfeld voor een E91 335i die aanzienlijk goedkoper is, maar toch wel te klein en juist wat gedateerd met de CIC module. De F31 vind ik te groot en afstandelijk rijden voor een 3 serie maar weer te klein tov een 5 serie. Bovendien een wat mindere afwerking.
De zoektocht was nog best een uitdaging daar er in NL en Duitsland weinig aanbod is. Bovendien wilde ik perse comfort stoelen, xdrive (hydraulische besturing), adaptieve LED en als het even kan geen zwart interieur. Ga er maar aan staan. Uiteindelijk een zeer mooie in Nederland maar die stond wel voor een erg hoog bedrag, plus het kwetsbare individual mereno leer zag ik niet zitten met twee jonge kinderen en een zeer enthousiaste Beagle. Ook in Duitsland weinig exemplaren..
Zoekopdracht uitgezet bij Van Eerde (echt super leuke gasten volgens mij, helaas niks meer terug gehoord..) en mijn eigen zoektocht ging bijna weer in de ijskast tot dat ik tijdens mijn nachtelijke voedingsuurtjes (ik heb een pasgeboren baby van zes weken) op Mobil.de een schitterend uitgevoerde 535i tegenkwam in.. jawel.. Tsjechië. M’n verstand zei oei geen goed idee, maar na een emailtje reageerde de particuliere verkoper direct (het was 3u ’s nachts..). Hartstikke leuk contact met zeer uitgebreide info, altijd BMW dealer onderhouden met ALLE facturen, foto’s van evt schades en zelfs persoonlijke youtube filmpjes waar hij alles uitlegde en liet horen.. Olie om de 10k km en bekende F11 kwaaltjes waren aangepakt. Het was een liefhebber en dat was heel erg leuk om te zien.
De eigenaar heeft aftermarket 19 inch velgen van MAK Munchen die de auto erg goed staan. Kwaliteit zit hier ook wel snor na lezen van aantal reviews online. Bovendien zit er ook de originele 18 inch style 454 bij met nieuwe set winterbanden, ik ben een gelukkig man.
Ik ga jullie snel updaten met foto’s en de reis terug