Een uitgebreide showroom met verhaal. Ik vind het leuk om te schrijven. Scroll gerust door. Sorry dat m’n auto niet strak is gewassen .
Qua opbouw van mijn verhaal
1. Verdict + kosten
2. Een samenvatting van wat ik heb aangepakt met evt link naar aparte post voor DIY.
3. De uitgebreide aanloop van mijn verhaal. Ik vind dit altijd leuk om bij anderen te lezen, hopelijk vinden jullie ook mijn achtergrond leuk.
1. Verdict
- Spoiler: Laat zien
- Inmiddels bijna 7,000 km (en 700 liter euro98…) alweer gereden sinds september. Wat. Een. Auto. De verdict: De 5 serie touring is voor mij de ultieme auto. Ik wil niet anders meer. Alles wat ik hoopte is bevestigd. Het is een BMW (persoonlijk), de nog conventionele lange neus, de dubbele koplampen, de hofmeister, het perfecte formaat (net geen 5 meter), de praktische inzetbaarheid, de no-nonsense uitstraling (Die stiekem best tegenviel qua reacties maar daarover later meer).. maar het belangrijkste.. hoe het rijdt. Boy oh boy wat is het een prachtige aandrijflijn, die twinscroll 3 liter zes-in-lijn.
Ik weet niet zo goed of ik nog een andere auto zou willen als ik heel eerlijk ben. De auto is zeker niet perfect, en met het onderhoud realiseer ik mij dat wat dat betreft een EV superieur is aan alles wat nog maar met benzine te maken heeft. En ook heel fijn rijdt. Maarja, dit is echt mijn droomauto en wat ben ik blij. Bezit is zéker niet het einde van het vermaak, maar ik moet nog enorm wennen aan het bezit van een auto (altijd lease gehad muv 2e auto van mijn vrouw). Ik maak mij overal zorgen om, lees van alles op fora en ga dat gelijk controleren. Zucht. Vermoeiend.
Toch ook een aantal gevoelige items bij een F11 waarvan ik denk mwoah. Niet echt premium BMW waardig voor een auto van nieuwprijs meer dan een ton. Ik noem vocht in koplampen, luchtbalgen, verwering van het linkerportier (sticky doorhandle), water lekkage achter. ’t Zijn niet perse dure reparaties (allen onder de €500) maar hebben wel verwoestend effect als je niet op tijd bent.
De auto neemt uiteraard wel een aardig hapje aan kosten. Je krijgt er veel voor terug, maar je snapt wel waarom een auto van dit kaliber bij een 3e eigenaar vaak niet meer de liefde en aandacht krijgt die het hoort te krijgen. Het is namelijk gewoon een dure auto om te rijden en voor een dubbeltje een ‘dikke BMW’ rijden zonder dito kosten zit er niet in.
Ik ben nu zo’n €800 per maand exclusief afschrijving kwijt. Zie verder in m’n verhaal een deepdive op de kosten. Het is elke euro waard.
- Spoiler: Laat zien
- Op de planning staat vooral preventief onderhoud en wat kleine DIY klusjes. Geen echt hardware aanpassingen. De auto is voor mij perfect zoals die is.
Ik reken zo ~€1,500 – 2,000 per jaar aan onderhoud als vast potje. Dat betekent dat als ik ruimte heb omdat het reguliere onderhoud meevalt (zoals aankomend jaar), ik preventief zaken aanpak omdat ik het potje al heb ‘gemaakt’. Ik geloof heilig in voorkomen is beter dan genezen, en dit kaliber auto kan je niet rijden met enkel beetje olie wissel. Er staat een mooie review van een 760li op autoweek met dezelfde aanpak en beheersbare kosten (en dat met een 12 cilinder…).
2022:
[x] Parkeersensoren vervangen a €260 incl. btw
[x] Bandenspanningssensoren overzetten op nieuwe velgen en opnieuw uitbalanceren a €170 (ventielen waren ook naar z’n grootje). Beetje jammer dat ik op de A29 met kunst en vliegwerk bij Barendrecht via de vluchtstrook eraf moest omdat één van die ventielen niet goed was aangedraaid en ik een lege band had . Gelukkig kon ik direct terecht bij profile Barendrecht die mij voor niks weer op weg hebben geholpen. Klasse.
[x] Installeren klasse IV alarm met peilzender a €750 incl. btw
[x] Volledige reiniging en voeding van het interieur conform methode van Thijs_F11
[x] bijkleuren van het leder op armsteun linker voorportier met scratch doctor uit de UK (bekend probleem F10/F11)
[x] plooien uit het leder halen met fohn (nog niet helemaal tevreden, nog een rondje doen volgende week)
[x] Opnieuw volledige reiniging en sealen van het interieur. Eerst met P&S gedaan maar nog niet 100% tevreden. Goede verhalen gehoord van maatjes over de spulletjes van Stipt en ben ook erg blij met het resultaat (was sceptisch).
[-] winterbanden wissel -> afgeblazen. Één van de banden was serieus beschadigd (ondanks 6mm profiel) en moest vervangen worden. Voor de zekerheid twee nieuwe banden besteld, maar was zo enorm vertraagde levering dat ik de bestelling heb ingetrokken en op zomerbanden door blijf rijden. Ik ga niet skiën dit jaar en met xdrive geloof ik het wel in Nederland.
2023:
Zelf doen:
[x] Bimmercode aanslingeren voor o.a. geluid vergrendelen, muziek uit na motor uit, achterlichten branden bij daylights etc.
[ ] Koplampen sealen en dan maar gelijk ook polijsten , zit wat steenslag op.
[ ] Interieur lijsten polijsten, zit wat krassen op het middenconsole.
[x] Leder definitief goed bijkleuren met nieuwe kleurset van Scratch doctor. Niet 100% tevreden over de kleur as/is , achteraf omdat ik de verkeerde kleur Dakota Oyster had besteld. Blijkbaar zijn er twee versies... ik heb de exclusive (LCOX)
[ ] Preventief invetten van panoramadak. Hij gaat soepel, kraakt niet en ik controleer elke week op vuiligheid. Desalniettemin wil ik geen pano-dramadak en heb ik mij voorgenomen elk jaar zelf in te vetten.
[ ] Opknappen wintervelgen
[ ] Stuurflippers installeren en coderen. De vorige eigenaar heeft een BMW OEM setje schakelflippers gekocht maar geen tijd meer gehad om dit erop te zetten. Is nog wel serieus klusje ook met uitschakelen airbag en het coderen, zou in theorie via bimmercode moeten lukken. Instructies heb ik via de mail gekregen van de vorige eigenaar.
Laten doen:
[x] Velgen opnieuw richten + balanceren ivm trilling in stuur. €270
[ ] Detailleren van auto. Nu de wax er vanaf is , komen helaas wasstraat krassen naar voren in volle zonlicht. Doet toch beetje pijn om te zien ,maar lijkt vooral oppervlakkig. Planning is voorjaar 2023 bij Thijs_F11 na leuk contact over en weer
[ ] klein onderhoud en oliewissel in Mei bij Gerrit Jonkers (goede verhalen en relatief dichtbij)
[ ] Preventief vervangen van de water pomp en thermostaat in Mei bij Gerrit Jonkers. De km stand is nu 120k , waterpomp valt geheid uit rondom de 150k km en ik wil dat voor zijn. Lange trip naar Italië voor de boeg, ik neem geen risico.
[ ] Nieuwe winterbanden achter
>2023
[ ] Groot onderhoud + remblokken (Nu nog >20,000 km)
[ ] Preventief luchtvering vervangen beide kanten. Wat filmpjes gezien, lijkt best makkelijk zelf te doen dus leuk klusje om op te pakken.
[ ] Walnut blasting bij Gijsbertsen
[ ] 2x nieuwe Michelin Pro Pilot Sport 4/5. Heb ik nu ook eronder zitten. Wil niet meer iets anders. Wel duur geintje. Mocht iemand een alternatief hebben , shoot. Open voor suggesties
[ ] Vervangen xenon lampen. Tzt wel weer aan de beurt (zijn in 2020 vervangen)
Twijfel, maar zeker op de lijst als ik financieel meevallertje heb:
[ ] Mosselman stage 1 a €1k
[ ] Match-up7 DSP versterker
- Spoiler: Laat zien
- Al een tijd liep ik met de gedachte om een BMW aan te schaffen. Denk vanuit bovenstaande wel duidelijk waarom. Dagelijks autoscout24, mobil.de, gek werd mijn vrouw er van. Héél lang mijn zinnen gezet op een late e39 530i omdat ik dit nog steeds de mooiste BMW vind die er ooit is gebouwd. Probleem was alleen wel: (1) het werd stiekem een behoorlijk oude auto met dito problemen, (2) niet vergalde versies zijn zeldzaam en worden in rap tempo duur, (3) Ik vind de e39 touring niet mooi. Dit in combinatie met (4) werd een lastig verhaal.
(4) ik ging veranderen van baan. En wilde geen leaseauto meer voor allerlei redenen. Kortom; ik had een nieuwe ruime ‘hoofdgezinsauto’ nodig. Daardoor was ik al vrij snel over uit dat het geen e39 meer ging worden, omdat zo’n oude auto als auto waar het hele gezin op moet kunnen vertrouwen een garantie is voor een huwelijkscrisis. In mijn hoofd hoorde ik al “jij wilde perse zo’n oude BMW kopen…”. Mijn eega vindt de e39 trouwens een hele lelijke typisch oude Sjonnie BMW…. Verder is ze wel lief.
Goed. Welke dan? Voorop gesteld was dat het een zescilinder moet zijn en dat verdund de spoeling qua moderne BMWs. Dat het een ander merk zou worden was eigenlijk uitgesloten.
Nog even gekeken naar een drie serie, maar mijn hart ligt echt bij de vijf serie. Voor mij is dat een instituut op wielen. Bovendien, met twee opgroeiende kinderen en een hond zag ik de ellende wat een dakkoffer heet al voor me en daar had ik echt geen zin in. Ook was ik op zoek naar iets meer comfort na jaren met een sport onderstel te hebben gereden.
De F11 is na de e39 voor mij de mooiste BMW ooit getekend, dus dat ik stiekem daar al naar zat te kijken moge duidelijk zijn. Een zescilinder, LCI, liefst geen saai zwart op zwart en sowieso de comfort stoelen en navi pro. Rest was up-for-debate. Destijds was de 535i de top in de range van benzine motoren in de touring (550i werd niet meer geleverd na de LCI) dus het probleem was wel dat er erg weinig te koop stonden.. Al vrij snel mijn zoektocht verlegd naar het buitenland en vele nachtelijke autoscout24 sessies (vader geworden, dus ik had veel ‘extra’ tijd in de nacht ) volgde. Totdat ik een mediterranblau uit 2016 vond.. met oyster bekleding… en tot de nok vol aan opties…
Mooi avontuur met m’n vader en zelf opgehaald. Uitgebreid alles nagelopen, de auto was aantoonbaar volledig dealer onderhouden en in handen van een liefhebber die preventief de bekende kwaaltjes heeft aangepakt conform z’n km stand. Dat wil zeggen olie elke 10,000 km, luchtvering vervangen bij 100,000km, ZF bak gespoeld, panoramadak jaarlijks onderhouden, en koplampen vervangen. Er zaten ook wat puntjes van kritiek maar allemaal binnen het acceptabele voor mij:
- Bandenspanninssensoren ontbraken; die zaten op de wintervelgen. Overgezet want moeilijk irritante foutmelding elke keer bij het starten en tijdens het rijden.
- De wintervelgen zijn echt mishandeld, maar wel nog recht.
- Leder op het handvat van het linkerportier was verweerd. Bekend F11 probleem
- Linker stoelwang heeft wat aandacht nodig; kreukels in het leder herstellen. Oorzaak; corpulente Duitser en erna een dito corpulente Tjech
- Middenconsole lichte krasjes
- Swirls en ander gespuis op de lak
- Aantal mods die ik ongedaan wil maken/herstellen. Ik heb bijvoorbeeld de Rolls-Royce gong en de xdrive en 535i typeplaatjes ontbreken.
Instappen
Een feestje. Het openen van het zware portier, instappen en het dikke m-sport stuur vast pakken, de heerlijke lage zit met uitzicht op die langgerekte motorkap. De kenmerkende geur van het BMW leder (die overigens helaas bij de nieuwe BMWs minder aanwezig is). De hoogwaardige afwerking van de BMW 5 serie. Het is op en top de BMW beleving en daar word ik gewoon heel erg blij van. Nog steeds elke dag dat ik in stap ben ik heel blij. De auto is fors (bijna 5 meter) maar voelt toch alsof je ‘m ‘aantrekt’.
De comfort stoelen zitten voortreffelijk en zijn door menigeen bewierookt. En terecht. Duurt even voordat je goed zit, maar ik heb nu na 4 maanden de goede zit gevonden. Ik heb omdat ik vrij lang ben snel last van m’n schouders, doordat de comfort stoel vanaf de middenrug naar voren kan, heb ik altijd een heerlijke ondersteuning. Op lange ritten zijn de uitklapbare ‘kussentjes’ in de hoofdsteun ideaal.
De ergonomie is verder ook echt klasse. Tikkeltje ouderwets, maar fantastisch herkenbaar. Ik was de laatste jaren gewend alles via een centraal scherm te doen, maar ben net zo blij met de oude vertrouwde iDrive knop. Fysieke knoppen of alles in een scherm; ik heb niet perse een voorkeur zolang het goed werkt. Het Meerendeel van de knoppen zit ik niet aan (mijn auto’s staan al járen op 19.5 graden en AC altijd aan).
Gevoelsmatig ben ik niet meer of minder afgeleid, maar kanttekening is wel dat bij de auto’s die ik heb gereden het altijd heel helder en overzichtelijk was. Dat is bij de laatste BMW iDrive bijvoorbeeld wel anders…
Het iDrive systeem werkt erg vlot en kan nog prima mee met de tijd. Dit is ook één van de redenen waarom ik perse een LCI wilde; NBT module die met de laatste kaartupdate en real-time-traffic perfect werkt. Bovendien heb ik uitgebreide telefonie dus ik heb de spotify app keurig geïntegreerd in het iDrive systeem. Een fijne toevoeging op mijn bibliotheek van ~4,000 nummers die op de harde schijf staan opgeslagen. Leuk detail vind ik de cd speler, die CDs kan uitlezen en opslaan. Ik heb veel oude albums opgesnord bij m’n ouders en al rijdende opgeslagen op de harde schijf.
Als een kind ook zo blij met de traditionele tellers met dat prachtige zacht oranje licht in het donker. Ik heb de 6WA half digitale cockpit en bevalt uitstekend.
Sfeer impressie van die prachtige teller verlichting
Het rijden
Goed. De startknop indrukken en de zescilinder komt grommend tot leven. Véél meer aanwezig dan de spinnende meer klassieke zescilinders van BMW die ik kende, zou de vorige eigenaar de kleppen standaard open hebben gezet? Check achter leert van niet, goh. Ik twijfel heel erg om de einddemper eruit te halen, maar er zijn dagen zoals afgelopen weken met de kou dat ik de koude start al tegen het asociale aan vind. Wel lekker.
Bak in drive, voet van de rem en rollen maar. Wat pakt die ZF bak fijn en soepel op, je voelt de verzetten niet en eenmaal op gang hoor je helemaal niks van de motor. Rustig warmdraaien en eenmaal op temperatuur wat meer het gas erop. Vooropgesteld; er zit veel koppel in (ik dacht 400nm) maar je mist wel de instant trekkracht van een EV. Heeft serieus tijdje geduurd voordat ik daar aan gewend was, maar inmiddels gaat dat helemaal super.
De auto leent zich niet echt voor het gas erop werk in comfort. Vrij gemoedig en met amper 2,000 toeren per minuut rollen de kilometers eronder door en comfort+ filter net nog even wat meer weg. Dit is de stand waar ik het meest in rijd. Ik rijd 95-100% snelweg met deze auto. Heerlijk zoevend met altijd genoeg kracht om in te halen of te versnellen.
De adaptieve CC werkt zeer goed en beter dan in de Tesla, waar ik toch de meest uitgebreide autopilot had. Bij Tesla was het een soort aan/uit stand bij voorliggers; de auto versnelde NIET als je iemand inhaalde die nog niet 100% over zijn/haar strook was (of jij). Gevolg: de auto houdt in om opeens wel volle bak naar voren te gaan. Bij BMW gaat dit veel soepeler en bijvoorbeeld als je inhaalt en je knipperlicht gebruikt, dan snapt de auto dat je inhaalt en dus moet versnellen. Hierdoor heb je een veel soepelere ervaring in het drukke staccato Nederlandse verkeer.
Zet je ‘m in sport, dan is het een compléét ander verhaal. De adaptieve ophanging gaat voelbaar een standje scherper, de bak schakelt terug, houdt 3,000 toeren vast en hangt echt aan het gas. Fantastisch en bij doorhalen jankt, nee gilt, de zescilinder het uit . Stuurt loeistrak een bocht door waarbij het dikke M-stuur heerlijk in de hand ligt. Wát. Een. Apparaat. De ultieme papa auto, de Duitsers noemen het geloof ik een windeln (luier) maschine. Helaas lukt het op mijn dagelijks traject naar Rotterdam niet om even lekker door te halen, maar zo nu en dan een avondetappe over de A4 vanuit Amsterdam worden de benen even goed gestrekt.
Er zit wel een irritante trilling in als ik tussen de ~115 – 130 km/u rijdt. Niet heel erg aanwezig, maar juist omdat die zo trillingsvrij rijdt verder valt het op. Bovendien beschreef ik in mijn introductie dat ik de auto soms wat zweverig vind aanvoelen. Na flink doorscrollen vond ik éxact een topic waar dit werd beschreven; het stuurhuis een aantal graden strakker. Dank 0240613 en M.H. voor de oplossing aandragen, dit ga ik zeker meenemen als evt oplossing.
EDIT: Dit bleek kromme velgen achter te zijn. Probleem opgelost
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 36&t=58092
Typische BMW dingetjes
En dan al rijdende leer je de auto steeds beter kennen en kom je tot de conclusie dat er toch best wat typische BMW eigenaardigheden in zitten. Heb in het verleden al BMW gereden dus veel ‘oh-ja dat is waar ook dat zat zo bij BMW’, maar wel grappig om te benoemen. Het is vaak lekker Duits over-engineert. Een greep:
- Waar zit de knop op het stuur voor het volgende nummer? Ja ik kan met het wieletje draaien, maar dan scroll ik door de lijst. Als ik muziek op shuffle heb en ik selecteer een nieuw nummer (ipv volgende) begint de shuffle van voor af aan….
- Waarom blijven de ruitenwissers doorgaan na het autorijden, als de motor al is uitgeschakeld?
- Waarom zijn de achter ruitenwissers niet gekoppeld als ik de ruitenwissers op automatisch zet?
- En waarom moet ik de ruitenwissers elke keer op de automatische stand zetten…
- De muziek blijft aan terwijl de motor is uitgeschakeld..
- Waarom gaat de stoelverwarming niet automatisch aan bij bepaalde lage buitentemperatuur?
- Waarom kan ik met een digitaal dashboard en een apart menu voor de reiscomputer niet verschillende reizen opslaan en terug inzien..?
- Waarom krijg ik bij 3 graden boven nul steeds de melding dat het 3 graden boven nul is…
- De rollo die automatisch omhoog en naar achteren gaat maar redelijk gevoelig is. Die van mij is erg langzaam nu en moet denk ik op lange termijn gefixt worden (nieuw kost die €800, tweedehands ~€100 op MP). Een vast systeem die ik zelf omhoog en omlaag moet doen had ook prima geweest
Ik heb overigens veelvuldig de handleiding geraadpleegd. Iets wat ik bij mijn vorige auto letterlijk geen één keer heb gedaan .
Ook typisch BMW is toch de status rondom zo’n auto. Merkbaar dat men er toch wel wat van vindt tov mijn vorige auto waarbij het vooral discussies waren over het wel en wee van elektrisch rijden . Overigens over de BMW louter positief hoor. Hij valt in de categorie vergevingsgezinde BMWs met z’n papa uitstraling en afwezigheid van M pakket. Maar voor mij is het vooral de aanschaf van mijn ‘droomauto’ en totaal niet bezig ben met wat men van mijn auto vind, terwijl het voor anderen vooral de aanschaf is van een ‘dikke BMW’.
Comfort - Een aantal opties die er op zitten en waar ik erg blij mee ben
Het panoramadak. Vooraf had ik in mijn zoektocht voorkeur juist géén panoramadak (ellendige dingen), maar omdat dit verder zo’n complete auto was kon ik ‘m er niet voor laten staan. Stiekem ben ik er erg blij mee en is het dak eigenlijk altijd open als ik niet op de snelweg rijd.
Stoelventilatie ben ik ook heel erg blij mee, het is een systeem wat warme lucht wegzuigt en niet actief koelt. Mijn pa heeft echt (AC) gekoelde lucht door de stoelen, ben er niet over uit wat prettiger is.
Verder zijn stuur- en stoelverwarming tegenwoordig standaard op duurdere nieuwe auto’s maar nog altijd even prettig.
edit ik was de Standkachel vergeten! Wat een genot. Ook heel fijn met kinderen, die bij mij altijd zonder jas in hun stoeltje zitten en dus niet hoeven te blauwbekken (kans op letsel hoog als je dat wel doet en je hebt een ongeluk).
Ik had dit al uiteraard met een EV, maar wist pas dat ik deze optie had toen de vorige eigenaar argeloos zei “ik heb ook nog deze afstandsbediening, nooit gebruikt”. Zijn auto stond altijd in zijn verwarmde garage
Ik heb de adaptieve lichten met super lichtopbrengst en een heel fijne automatisch dimlicht die zich netjes om de voorganger heen ‘vouwt’. Helaas niet het volledig LED systeem. Dagrijverlichting, mistlampen en achterverlichting is LED, rest is xenon met uitzondering van… de binnenste koplamp voor de bochtenverlichting.. Dat is nog ouderwets H7… Doet imo toch afbreuk aan het aanzicht van de auto en voelt ouderwets aan. Ik wil dit vervangen voor Philips Xtreme vision / racing vision die een witte LED achtige kleur hebben. Ze gaan helaas wel snel kapot, maar bochtenverlichting staat amper aan dus ik gok dat dit wel paar jaar goed gaat. LED nog even over gedacht, maar wil geen foutmeldingen in de auto.
Verder had ik geen last van vocht, druppels of condens in de koplampen maar merkte gister toevallig wel een streepje condens. Weer een typisch F11 kwaaltje.. Wil dit écht voor zijn dus ik ga vh weekend even doppen open gooien zodat het eerste vocht eruit is en dan hopelijk tijd en droge plek vinden om de koplampen in alle rust zelf te sealen. Ik heb de auto in het weekend nooit nodig dus dat wordt vrijdagavond beginnen en zaterdag/zondag terugmonteren.
Het is ook mijn eerste auto met trekhaak. Een station met trekhaak.. Burgerlijker wordt het niet. Nog geen één keer gebruikt, maar stiekem wel blij dat het erop zit.
Kosten
Voor mij is het prima te behappen en ik heb het er ook voor over, maar dit is uiteraard persoonlijk. Een greep in de maandelijkse lasten:
- Wegenbelasting Zuid-Holland €103,-
- All-risk verzekering €180,-
- Abonnement alarmklasse IV €15,-
- Brandstof €400,-
- Groot onderhoud €150,-
- Klein grut / wasspulletjes etc. €20,-
All-risk is hoog omdat ik relatief jong ben (30j) en de cataloguswaarde boven de €100,000 was. Bovendien heb ik geen schadevrije jaren opgebouwd bij de leasemaatschappij waar ik via m’n vorige werkgever zat. Alleen WA is die dacht ik iets van €90 per maand.
Brandstof is euro98 dus kan met ~€40-50 per maand omlaag als ik euro95 tank. Ik zit op een gemiddeld verbruik van 10 liter per 100 km maar dit schommelt tussen 8/9 liter per 100 km indien rustig (dan ben ik in 25min op m’n werk over traject van 35km) of 12-13 liter per 100 km als ik veel in de file sta.
Afschrijving vind ik lastig te bepalen, als ik m nu verkoop voor de gemiddelde prijs die op het internet staat maak ik er €2-3k winst op..