Thijs_F11 schreef: ↑30 mar 2023, 10:22
ik heb ook een F11 met N20 blok (2013), inmiddels tikt deze bijna de 2 ton aan. De ketting + turbo van de mijne zijn door de vorige eigenaar al vervangen dus ik heb er geen zorgen over wat dat betreft.
Altijd goed om te weten dat het al gedaan is.
Je kunt simpelweg niet zomaar zien hoe de staat van de kettinggeleiders is, dus dan is het idd altijd de vraag of je iets preventief zou moeten vervangen.
Als je niet weet wat de status is of niemand kan het je vertellen en je weet dat het probleem motoren zijn dan is het zeker geen overbodige luxe om het te vervangen, tenzij je graag €7.500 tot €10.000 wil uitgeven aan een nieuwe motor.
Als je jaarlijks de olie ververst (dat betekent voor mij nog 10K km) zou ik gewoon lekker genieten en kilometers maken
BMW houdt 25.000Km tot 30.000Km intervallen aan daar worden de meeste BMW 's onderhouden, buiten dat de meeste bestuurders er geen verstand van hebben, nemen ze aan dat dat goed is. Je BMW zelf onderhouden is niet te vergelijken met de mensen die het bij de dealer laten doen.
je kunt bij wijze van spreken ook wel preventief de koplamp gaan wisselen omdat die na verloop van tijd vochtproblemen gaat krijgen, maar waarom zou je?
Een koplamp kan je in het geheel niet vergelijken met het onderhoud van een motor. Maar ook bij de koplamp geld als je het weet dat ze kunnen gaan lekken kan je er preventief iets aan doen, je kan ook wachten totdat de elektronica uitfikt dan weet je zeker dat je met €1000 nog niet klaar bent.
Ik heb wel de olie + filters van de automaat laten verversen, dat verschil was wel merkbaar (achteraf natuurlijk, want je bent gewend hoe het is)
Dat zou standaard in het onderhoudsprogramma moeten zitten. WANT LIFETIME OLIE BESTAAT NIET!
De N20 heeft overigens van zichzelf een vrij rauwe loopcultuur, hij klinkt bij koude motor zelf een beetje 'dieselig' Daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is helaas een wat minder glamoureuze producteigenschap.
De N20 vindt ik is BMW onwaardig product.
Het enige dat ik niet zou doen is het blok laten tunen, want dan ga je de grenzen van het op-termijn-houdbare wel erg opzoeken.
Als je wilt dat het snel kapot gaat moet je dat zeker doen.
En het is sowieso aan te raden om een spaarpotje achter de hand te hebben natuurlijk, onderhoud aan de F11 is nu eenmaal niet heel goedkoop. Ik mocht gisteren voor de APK rondom nieuwe schijven en blokken laten monteren (altijd OEM pakken, want anders heb je grote kans op kromme schijven) en dat kostte incl de bijkomende kosten €1550.
Dat geld voor elke auto, ook hier geld preventief vervangen is goedkoper dan wachten totdat het kapot gaat.
Dat zijn wel hele dure remmen, zo duur was mijn upgraden naar grotere remmen niet eens.
Maar los daarvan: ik rijd elke kilometer met een grote glimlach, ik hoop dat dat voor jou ook geldt!
Hier ook, ik stap nog steeds met plezier in.