distributieketting preventief vervangen of ....

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
DavidRus
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 aug 2013, 08:57

distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door DavidRus » 13 mar 2023, 21:39

Beste forum leden,

Met enorm veel plezier rij ik sinds een maandje een prachtige F11, 520 (N20 blok)) touring :///m: uit 2012 (foto's volgen). Ziet eruit als nieuw ! Met 220.000 op de teller en een goed gevuld onderhoudsboekje voelde ik mij de koning te rijk !

Hoewel de motor als een zonnetje loopt twijfel ik toch of ik de distributieketting (preventief) zal vervangen. De BMW specialist waar ik zojuist de luchtballen heb laten vervangen adviseerde mij dit wel te doen. Ik moest even slikken van het bedrag (€1900). Toch ook maar even een andere BMW specialist om een offerte gevraagd. Hij maakte zich geen zorgen om de ketting, die zou zichzelf wel melden (geluid) maar hij adviseerde mij juist om naast de ketting, oliepomp etc. ook de klepdeksel etc te vervangen zodat de auto weer jaren mee kan. Kosten ca. €3500.

Wat is nu wijsheid? Wie kan ik vertrouwen? Ik wil graag goed voor mijn bimmer zorgen en niet bezuinigen om onderhoud maar om nou alles preventief te vervangen ...

Iemand tips ?!

m.h.
Berichten: 938
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door m.h. » 14 mar 2023, 05:18

Gewoon lekker rijden en genieten. Alert zijn op geluiden van ketting/gelijders bij (koude) start.
Olieinterval verkorten naar 15 a 20k helpt ook voor de levensduur.

de mijne zit op 430.000km met de originele ketting.
De ketting breekt niet zomaar, slijtage van de spanner(s) of geleiders waarschuwen je in 99% van de gevallen

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door Kuupertie » 14 mar 2023, 05:29

Daar moet je toch bloednerveus en doodziek van worden ?

Ik weet niets van de 520d, maar reed een 525d, toen een 530d en nu een 535d.
Ik koop altijd auto's met 200 - 250dkm en rij deze door tot 325 - 375dkm. Afhankelijk van hoe snel ik er op uitgekeken ben.
Ik koop trouwens nooit diesels die gemiddeld minder dan 30dkm per jaar gereden hebben.

Ik heb nog nooit iets preventief vervangen behalve olie en filters. Je kunt ook aan de gang blijven volgens mij als je preventief dingen wil gaan vervangen. Op duitse fora vervangen ze bijna de hele motor preventief: ketting, waterpomp, krukaslager, injectoren, aanzuigbrug, carterventilatie, etc.

Het ergste wat ik ooit gehad heb in 20 jaar tijd, waren versleten tuimelaars bij een Volvo D5 door een te lang olie interval, een vol roetfilter bij de 525d en een vastgeslagen HD brandstofpomp bij de 530d. Deze gaan schijnbaar ook nog wel eens als je google raadpleegt. Erg dure storing als je de auto wegbrengt en garantie wil op de reparatie. Als je de tijd neemt, de alternatieven bekijkt en zelf een beetje kan sleutelen .... ook te overzien.

Pech kan je altijd een keer hebben.
Ik ga er ook vanuit dat de ketting hoorbaar wordt zodra de geleiders niet meer hun werk doen en of de ketting te lang wordt.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
DavidRus
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 aug 2013, 08:57

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door DavidRus » 14 mar 2023, 08:43

Bloednerveus ?! Ja, behoorlijk ! Maar jullie reactie helpt me wel de boel te relativeren !

Het is overigens een benzine uitvoering waarvan ik inderdaad de olie regelmatig zal verversen. Dank voor tip! Er zit een hele lichte tik bij stationair draaien, zowel bij koude als warme motor. Van binnen alleen te horen als je je best doet (m'n vriendin verklaarde me voor gek :-)). Ik ga er vanuit dat dit niet de ketting is maar hou het in de gaten.

Pech kan inderdaad iedereen overkomen, ook met een (veel lagere) km stand.

m.h.
Berichten: 938
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door m.h. » 14 mar 2023, 15:52

Een tik bij stationair denk ik eerder aan klepstoters oid (mogelijk een "product eigenschap). Gewoon lekker gaan rijden en genieten.

Ketting moet je eerder denken aan schrapend of licht klapperend geluid. Zijn genoeg filmpjes op internet te vinden om het geluid van een slechte distributieketting eens te kunnen horen

Gebruikersavatar
DavidRus
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 aug 2013, 08:57

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door DavidRus » 14 mar 2023, 19:00

Dit helpt, dank je wel!!

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 395
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door malle pietje » 15 mar 2023, 14:31

Mijn 520d had een rateltje van een paar seconden bij koude start, wat verdween zodra de olie op druk was. Een duidelijk signaal van rek op de ketting die eerst de geleiders kapot slaat en daarna meer schade veroorzaakt. Blok had toen 285.000 gereden.
Bij The Engineers Garage laten vervangen, " goed op tijd en zeker niet te vroeg" bleek toen eea er uit was.
Kleine 2.000 euro kwijt, maar wel weer goed voor een paar ton. Nu staat er 370.000 op.

Preventief alles vervangen is een keuze. Het houdt je auto in top conditie en verkleint de kans op verrassingen en storingen.
Zelf vervang ik alleen onderdelen als daar concrete aanleiding toe is, of als het onderdeel in kwestie relatief goedkoop is en een hoop ellende voorkomt bij vervangen. Denk aan waterpomp en thermostaat. En zoals vlak voor de wintersport de krukaspoelie die toch wel erg uitgedroogd en gebarsten was.

ptrkp
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door ptrkp » 15 mar 2023, 15:21

Als je de ketting hoort ben je eigenlijk al te laat. De kans dat de schade dan groter is dan zeker aanwezig.
Die N20 staan erom bekend niet de betrouwbaarste motoren te zijn. Ook weer mede door de idiote lange olie service intervallen gaat er meestal veel stuk.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

m.h.
Berichten: 938
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door m.h. » 15 mar 2023, 19:42

ptrkp schreef: 15 mar 2023, 15:21 Als je de ketting hoort ben je eigenlijk al te laat.
Dat blok weet daar niet van hoor als je de ketting 3 seconden hoort bij koude start. Als je er maar niet mee door blijft rijden.

Continu geluid van de geleiders is idd een ander verhaal. Kans op kapot geslagen geleiders etc.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door B-Buster » 25 mar 2023, 12:27

Ratel = speling = geen optimale timing = niet goed voor het blok. Ik zou daar snel wat aan doen, zeker bij een probleemblok als de N20 die bekend staan om issues met ketting en gevolgschade. Gaat het fout dan kost het een stuk meer.

Dat het mogelijk zal zijn er 4 ton mee te draaien ga ik geloven, meestal zijn de veelrijders goed met oliewissels omdat ze graag betrouwbaar kilometers willen blijven maken. Heeft de auto in de eerste periode op 20-30k oliewissels gehad dan weet je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je aan de beurt bent. Ik zou dat lekker laten wisselen als de auto verder bevalt, rijdt een stuk prettiger als je weet dat het in orde is.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door Thijs_F11 » 30 mar 2023, 10:22

ik heb ook een F11 met N20 blok (2013), inmiddels tikt deze bijna de 2 ton aan. De ketting + turbo van de mijne zijn door de vorige eigenaar al vervangen dus ik heb er geen zorgen over wat dat betreft.
Je kunt simpelweg niet zomaar zien hoe de staat van de kettinggeleiders is, dus dan is het idd altijd de vraag of je iets preventief zou moeten vervangen.
Als je jaarlijks de olie ververst (dat betekent voor mij nog 10K km) zou ik gewoon lekker genieten en kilometers maken, je kunt bij wijze van spreken ook wel preventief de koplamp gaan wisselen omdat die na verloop van tijd vochtproblemen gaat krijgen, maar waarom zou je?
Ik heb wel de olie + filters van de automaat laten verversen, dat verschil was wel merkbaar (achteraf natuurlijk, want je bent gewend hoe het is)

De N20 heeft overigens van zichzelf een vrij rauwe loopcultuur, hij klinkt bij koude motor zelf een beetje 'dieselig' Daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is helaas een wat minder glamoureuze producteigenschap.

Het enige dat ik niet zou doen is het blok laten tunen, want dan ga je de grenzen van het op-termijn-houdbare wel erg opzoeken.

En het is sowieso aan te raden om een spaarpotje achter de hand te hebben natuurlijk, onderhoud aan de F11 is nu eenmaal niet heel goedkoop. Ik mocht gisteren voor de APK rondom nieuwe schijven en blokken laten monteren (altijd OEM pakken, want anders heb je grote kans op kromme schijven) en dat kostte incl de bijkomende kosten €1550.

Maar los daarvan: ik rijd elke kilometer met een grote glimlach, ik hoop dat dat voor jou ook geldt!
edit: ik lees nu pas net je andere topic mbt de defecte turbo. Balen man!
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

ptrkp
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door ptrkp » 31 mar 2023, 14:13

Thijs_F11 schreef: 30 mar 2023, 10:22 ik heb ook een F11 met N20 blok (2013), inmiddels tikt deze bijna de 2 ton aan. De ketting + turbo van de mijne zijn door de vorige eigenaar al vervangen dus ik heb er geen zorgen over wat dat betreft.
Altijd goed om te weten dat het al gedaan is.
Je kunt simpelweg niet zomaar zien hoe de staat van de kettinggeleiders is, dus dan is het idd altijd de vraag of je iets preventief zou moeten vervangen.
Als je niet weet wat de status is of niemand kan het je vertellen en je weet dat het probleem motoren zijn dan is het zeker geen overbodige luxe om het te vervangen, tenzij je graag €7.500 tot €10.000 wil uitgeven aan een nieuwe motor.
Als je jaarlijks de olie ververst (dat betekent voor mij nog 10K km) zou ik gewoon lekker genieten en kilometers maken
BMW houdt 25.000Km tot 30.000Km intervallen aan daar worden de meeste BMW 's onderhouden, buiten dat de meeste bestuurders er geen verstand van hebben, nemen ze aan dat dat goed is. Je BMW zelf onderhouden is niet te vergelijken met de mensen die het bij de dealer laten doen.
je kunt bij wijze van spreken ook wel preventief de koplamp gaan wisselen omdat die na verloop van tijd vochtproblemen gaat krijgen, maar waarom zou je?
Een koplamp kan je in het geheel niet vergelijken met het onderhoud van een motor. Maar ook bij de koplamp geld als je het weet dat ze kunnen gaan lekken kan je er preventief iets aan doen, je kan ook wachten totdat de elektronica uitfikt dan weet je zeker dat je met €1000 nog niet klaar bent.
Ik heb wel de olie + filters van de automaat laten verversen, dat verschil was wel merkbaar (achteraf natuurlijk, want je bent gewend hoe het is)
Dat zou standaard in het onderhoudsprogramma moeten zitten. WANT LIFETIME OLIE BESTAAT NIET!
De N20 heeft overigens van zichzelf een vrij rauwe loopcultuur, hij klinkt bij koude motor zelf een beetje 'dieselig' Daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is helaas een wat minder glamoureuze producteigenschap.
De N20 vindt ik is BMW onwaardig product.
Het enige dat ik niet zou doen is het blok laten tunen, want dan ga je de grenzen van het op-termijn-houdbare wel erg opzoeken.
Als je wilt dat het snel kapot gaat moet je dat zeker doen.
En het is sowieso aan te raden om een spaarpotje achter de hand te hebben natuurlijk, onderhoud aan de F11 is nu eenmaal niet heel goedkoop. Ik mocht gisteren voor de APK rondom nieuwe schijven en blokken laten monteren (altijd OEM pakken, want anders heb je grote kans op kromme schijven) en dat kostte incl de bijkomende kosten €1550.
Dat geld voor elke auto, ook hier geld preventief vervangen is goedkoper dan wachten totdat het kapot gaat.
Dat zijn wel hele dure remmen, zo duur was mijn upgraden naar grotere remmen niet eens.
Maar los daarvan: ik rijd elke kilometer met een grote glimlach, ik hoop dat dat voor jou ook geldt!
Hier ook, ik stap nog steeds met plezier in.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
DavidRus
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 aug 2013, 08:57

chip tuning bij hoge km stand

Bericht door DavidRus » 05 mei 2023, 10:32

Inmiddels distributieketting en ook de turbo laten vervangen door een gereviseerd exemplaar ! Even slikken.... Maarrrr, net even op vakantie geweest en daar heeft de BMW zich van zijn beste kant laten zien: wat een heerlijke reis wagen !

Ik hoop deze tot een ton of 4 door te rijden. Chip tuning klinkt wel erg aantrekkelijk... zo'n 70 pk erbij voor ca. € 400,-. Maar is dat wijsheid?! Loop je daarmee een groter risico en moet je automaat dan ook laten doen. Iemand ervaring/een mening hierover?

m.h.
Berichten: 938
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door m.h. » 05 mei 2023, 13:14

De automaat is vrij makkelijk te checken. Controleer even welke je hebt. De ZF8HP45 staat voor 450Nm de ZF8HP70 staat voor 700Nm.
Even checken welke je hebt dus.

M.b.t. deze blokken ken ik niet. Kan ik geen antwoord op geven

Gebruikersavatar
DavidRus
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 aug 2013, 08:57

Re: distributieketting preventief vervangen of ....

Bericht door DavidRus » 05 mei 2023, 13:25

Dank! Maar geen idee waar deze info staat. Is dit middels het chassis nr ergens op te vragen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”