Beste Forumleden,
Ben er inmiddels een tijdje uit geweest, hiervoor had ik een E46 330i. Die is inmiddels verkocht en nu de eigenaar van een E39 530i Touring uit 2001.
Het is een auto met "wat werk" maar ik ben aardig onderweg. Concreet heb ik momenteel nog 1 probleempje, namelijk dat ik onderin de toeren echt vermogen tekort kom. Dit refereer ik aan de hand van mijn vorige 330i met dezelfde motor die aanzienlijk meer vermogen onderin had.
Toen ik de auto net had was het nog erger, sloeg hij ook slecht aan een stotterde hij onder belasting. Dit is allemaal opgelost door een Vanos revisie, nieuwe nokkensas sensor (inlaat, OEM BMW), complete vervanging van het CCV systeem en groot onderhoud (filters, vloeistoffen, bougies).
Tevens complete koelsysteem inclusief de plastic leidingen onder de inlaat vervangen.
Maar nu blijft dus het lage vermogen in de lage toeren aanwezig een probleem. Start altijd, loopt mooi stationair, stottert niet, geen storingslampjes maar als ik hem met mijn eenvoudige OBD scanner uitlees blijft code P0014 (Nokkenas Positie B vervroegd) aanwezig. Deze code was overigens al aanwezig voordat ik enige werkzaamheden aan de auto heb uitgevoerd.
Vele uren op fora sturen mij in de richting van Vanos of timing. Maar de Vanos is gereviseerd (nieuwe seals), de solenoids zijn hierbij gedemonteerd en de zuiger/veer zijn gecontroleerd en schoongemaakt. Omdat de P0014 naar de uitlaatzijde verwijst heb ik ook de solenoid vervangen voor een ander (gebruikt) exemplaar maar ik merk hier geen verschil door.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat er iets mis zou zijn met de timing want (a) Dan verwacht ik wel meer foutcodes, andere issues en storingslampjes en (b) Ik zou niet weten hoe de timing verkeerd zou moeten zijn gekomen aangezien er voor zover ik weet geen werk is gedaan waarmee dit zou kunnen worden beinvloedt.
Het enige wat ik nu nog kan vervangen is de nokkenas sensor aan de uitlaat zijde en dat ben ik voor de zekerheid sowieso van plan gezien de leeftijd en KM stand (288.000) maar ik vermoed dat daarmee het probleem niet uit de wereld gaat zijn.
Als dat niet zo is ga ik hem wegbrengen naar een specialist maar voor die tijd ben ik nog benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben of nog ideeen hebben waar ik het eventueel in zou kunnen zoeken?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Update: OPGELOST!
Heeft een tijdje geduurd maar gisteren heb ik de BMW opgehaald bij de specialist. Had zelf de nokkenassensor vervangen maar dit loste het probleem zoals verwacht niet op.
Na onderzoek bleek toch de timing een klein beetje te zijn verlopen door het rekken van de ketting. Hierdoor kwam de storing erin waardoor ook de VANOS niet meer werd aangestuurd (veilige modus).
De timing is opnieuw gesteld, dit schijnt zonder vervangen van de ketting mogelijk te zijn omdat de kettingen van deze generatie erg sterk zijn.
Nu functioneert alles weer naar behoren en ik heb mijn vermogen terug
*OPGELOST* Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
*OPGELOST* Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
Laatst gewijzigd door HugoBoss op 06 jul 2023, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
2001 E39 530i Touring
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold
Re: Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
even mijn gedachten gang in zoverre....
wat is timing "gewenst vs actueel" obv live data op die uitlaat vergelijk de stabiliteit/deviatie met de inlaat.
kan eerder bedenken dat hij de oliedruk niet adequaat kan houden om de juiste verstelling te bewerkstelligen. dit kan gevolg zijn van je revisie OF slijtage op nokas/vanos zelf.
nieuwe nokassensor gaat dit probleem niet oplossen, dan verwacht ik een code met implausible signal exhaust....etc.
Als je hij niet optijd stond, zal ook je inlaat codes vertonen. (wat jij ook zegt...)
ik kan een testje bedenken., maar dan heb je een scoop nodig....maar ik denk dat een specialist je beter kan helpen....
laat evt een bericht achter als het is opgelost of houdt ons op de hoogte...?
wat is timing "gewenst vs actueel" obv live data op die uitlaat vergelijk de stabiliteit/deviatie met de inlaat.
kan eerder bedenken dat hij de oliedruk niet adequaat kan houden om de juiste verstelling te bewerkstelligen. dit kan gevolg zijn van je revisie OF slijtage op nokas/vanos zelf.
nieuwe nokassensor gaat dit probleem niet oplossen, dan verwacht ik een code met implausible signal exhaust....etc.
Als je hij niet optijd stond, zal ook je inlaat codes vertonen. (wat jij ook zegt...)
ik kan een testje bedenken., maar dan heb je een scoop nodig....maar ik denk dat een specialist je beter kan helpen....
laat evt een bericht achter als het is opgelost of houdt ons op de hoogte...?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
Bedankt voor je reactie. Ik ben het met al je punten eens. Van je eerste deel zou het me niet logisch lijken dat de vanos revisie niet goed is gegaan omdat de situatie voor en na niet heel verschillend was.
Heb nog 1 ding toe te voegen: heb zojuist met een app en OBD lezer ook bij warme motor stationair draaiend de short term fuel trim bekeken. Ik heb hier weinig verstand van maar op bank 1 was deze -19 en op bank 2: 0,8. Bank 2 is goed maar bank 1 is veel te laag. Wat ik hier uit opmaak met boerenverstand (correct me if I’m wrong) maar dat gezamenlijke factoren (LMM, vacuüm lekkage, ICV, gasklep, brandstofdruk etc) niet logisch lijkt.
Ben er ook nog niet helemaal uit hoe dit mogelijk gerelateerd is aan de P0014 code…
Heb nog 1 ding toe te voegen: heb zojuist met een app en OBD lezer ook bij warme motor stationair draaiend de short term fuel trim bekeken. Ik heb hier weinig verstand van maar op bank 1 was deze -19 en op bank 2: 0,8. Bank 2 is goed maar bank 1 is veel te laag. Wat ik hier uit opmaak met boerenverstand (correct me if I’m wrong) maar dat gezamenlijke factoren (LMM, vacuüm lekkage, ICV, gasklep, brandstofdruk etc) niet logisch lijkt.
Ben er ook nog niet helemaal uit hoe dit mogelijk gerelateerd is aan de P0014 code…
2001 E39 530i Touring
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold
Re: Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
ik zou de focus eerst houden op die timing issue. als je geen optimale timing hebt hen je ook geen optimale ontsteking....
dit in relatie met fueltrim waardes is nu even moeilijk te redeneren op die p0014....
Kan ook een ander probleem zijn op die bank ... maar dan kun je weer kijken welke cilinder geeft meerdere misfires ... de computer wil brandstof wegnemen op die bank...met -19. je moet evt ook nog die ltft beoordelen. en loop status.
dit in relatie met fueltrim waardes is nu even moeilijk te redeneren op die p0014....
Kan ook een ander probleem zijn op die bank ... maar dan kun je weer kijken welke cilinder geeft meerdere misfires ... de computer wil brandstof wegnemen op die bank...met -19. je moet evt ook nog die ltft beoordelen. en loop status.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
Ruil even de solenoids met elkaar...inlaat in uitlaat. ik lees dat ze alleen schoongemaakt (weerstand meteing kan ook nog..als indicatie met onderling vergeleken)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
Verdere diagnose van de trims en misfires enzo kan ik helaas niet zelf dus daarvoor moet ik hem sowieso wegbrengen.
Wat betreft de solenoids: ik heb de uitlaat solenoid vervangen voor een ander exemplaar maar dit veranderde niks aan de situatie
Wat betreft de solenoids: ik heb de uitlaat solenoid vervangen voor een ander exemplaar maar dit veranderde niks aan de situatie
2001 E39 530i Touring
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold