Fluitend, schreeuwend geluid bij de motor. BMW X3 F25 28i - N52B30

Voor alle technische vragen over de BMW X3
frazz

Fluitend, schreeuwend geluid bij de motor. BMW X3 F25 28i - N52B30

Bericht door frazz » 16 aug 2023, 21:20

Hallo allemaal,

Ben terug van weg geweest, deze keer een X3 28i XDrive met een N52B30 motor (3L)
Na een tijdje rijden begint de motor te schudden bij stationair, en uit laten lezen, het ziet er naar uit dat de ketting aan vervanging toe is. Daarnaast lekt ie olie, zeer waarschijnlijk kleppendeksel, ik ga zelf alle pakkingen vervangen, ketting laat ik ergens doen, iemand een goed adresje? Ik probeer alleen nog achter te komen waarom er een piepend, fluiten geluid bij de motor vandaan komt, ik kan eht niet plaatsen, misschien iemand een idee?

Heb het op YT gezet:

https://youtube.com/shorts/BcK-QGsZN1E[/youtube]

frazz

Re: Fluitend, schreeuwend geluid bij de motor. BMW X3 F25 28i - N52B30 (Video)

Bericht door frazz » 17 aug 2023, 14:06

Update:

Ik heb het verder onderzocht, en is het zeer waarschijnlijk de klepdeksel pakking of klepdeksel zelf.
Wanneer de auto op temperatuur komt, komt er druk van het kleppendeksel, en als er een barst of gat in zit, of de pakking versleten dan kan de druk ontsnappen door de kleine opening, dat vervolgens dit het hoge piepende geluid veroorzaakt. Denk aan het principe van een hoe een fluitje zijn geluid maakt :)

Dit weekend ga ik het er zelf afhalen en controleren of er barsten in zitten of i.d.
Ik ga zelf ook de klepdeksel pakking vervangen, die heb ik al besteld, kan ik meteen even naar de distributieketting kijken 8)
Ik hoop dat de ketting goed is, ik ga de geleiders controleren en de spanning, we zullen zien.
Ik neem meteen ook de oliehuis filter pakkingen mee.

Ik neem el wat foto's

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (F25) Techniek”