318ti compact n42 problemen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ThomasG
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2023, 11:55

318ti compact n42 problemen.

Bericht door ThomasG » 21 sep 2023, 12:14

Beste leden,

Ik ben nieuw hier en stel mij dan ook even voor. Ik ben Thomas, woon in Zeeland en heb een mooie e86 z4 coupe voor de hobby en een e46 compact als daily.

Echter heb ik met de compact wat problemen. Met zoeken kom ik op heel veel dingen uit en zie even door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kan ik dus alsnog mijn vragen zo stellen hier.

Auto heeft een n42b20 blok, is automaat en heeft nu precies 100.000 op de teller en heb hem nu een paar maanden.

Nu de problemen:

- tussen de 2-3k toeren wilt hij niet lekker reageren op input van de rechter voet. Zowel bij koud als warm

- olieverbruik is hoog, ong 1 liter per 1800km

- heb hem uigelezen en krijg deze codes: P0341 bereik (incorrecte werking) circuit A nokkenaspositiesensor bank 1 & P0491 secondary air injection system insufficient flow Bank 1

-Tijdens stationair wilt hij soms wat schokken/ schudden. Koud en warm het geval (heb alle bougies en bobines al vervangen)

- bij koude start komt er soms (niet altijd) een beetje witte rook onder de auto en de motorkap vandaan. Ik kan het niet echt herleiden maar het ruikt wel naar een asfvalt/teerlucht

- sludge bij oliepeilstok (niet bij dop)


Dat zijn dus de problemen. Met zoeken kom ik bij het ccv of pcv systeem uit en wellicht iets van slechte nokkenaspositiesensoren. Ik ben echter een leek hierin al ben ik wel erg handig en kan ik alles vaak wel zelf oplossen. Alleen het vinden van het echte probleem is nu dus het struikelblok!

Heeft er iemand een idee waar deze problemen aan te herleiden zijn? Ik vind zelf dus tig mogelijke oorzaken waardoor ik door de bomen het bos niet meer echt zie. Alle hulp word zeer gewaardeerd!

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: 318ti compact n42 problemen.

Bericht door wiren » 27 sep 2023, 22:17

CCV misschien stuk? Vacuümpomp lekt olie op uitlaat?

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 318ti compact n42 problemen.

Bericht door rob75 » 29 sep 2023, 08:01

Inderdaad waarschijnlijk CCV.
De rook kan inderdaad van de vaccuumpomp komen.

De timing kan komen door een oude versie van de spanner, dan staat de distributieketting te slap en klopt het net niet. Maar kijk eerst even naar de CCV. Die geeft ook allerlei extra fouten als deze.

Olieverbruik is bekend bij deze motoren, in dit geval waarschijnlijk de klepsteelrubbers.

Succes,
Rob

ThomasG
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2023, 11:55

Re: 318ti compact n42 problemen.

Bericht door ThomasG » 03 okt 2023, 16:04

Bedankt voor jullie reacties, ik ga van het weekend sowieso eens kijken naar de nokkenaspositiesensoren want die kan ik altijd zelf makkelijk vervangen en bekijk dan meteen grondig het ccv systeem. Punten om op te letten daarbij?

Verder, stel dat inderdaad de vacuümpomp lekt en de kettingspanner een probleem is met evt de klepseals, hoe dringend is dit dan? Zijn wel 3 dingen die wellicht handig zijn om tegelijk te vervangen hoe dan ook als de deksel er dan toch af is lijkt mij. Is het preventief meteen verholpen. Hopelijk is dat een beetje te doen zelf 😄

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”