Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
EvertvnBMW
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2024, 14:22

Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Bericht door EvertvnBMW » 24 jun 2024, 16:44

Hallo allemaal,

Ik heb deze week een hele mooie set velgen met banden laten plaatsen maar ik kwam er helaas gelijk op de terugweg achter dat de auto heel erg trilt vanaf ongeveer 70-80 km/u tot ongeveer 120 km/u. Bij 110 is het het heftigst, bij 140 is de trilling weg. De trilling is heel hevig, stoel en stuur schudden erg hard.
Ik heb hier al 2 relevante topics over gevonden, maar in mijn geval lijkt het probleem toch anders, pas ontstaan na vervangen wielen.

Bij het plaatsen van de velgen zijn deze gelijk gebalanceerd met loodjes.
Bij de oude wielen had ik nergens last van. Deze waren 205/65/15 et20. De nieuwe wielen zijn 225/40/18 en 245/40/18 et20.
De banden die er op zitten zijn Continental Sportcontact met voor 2000 km uit 2022 en achter 1000 km uit 2023.
De vorige eigenaar had nergens last van, zaten onder een e23, 3 cm verlaagt.
Auto heeft wel een winter stilgestaan, maar dit moet geen kwaad kunnen voor de banden toch?

Zou het kunnen dat er iets van de ophanging is versleten en dat ik dat nu met andere banden merk omdat de druk is veranderd?
Of zou het kunnen dat de banden ingereden zijn op de verlaagde e23? (ook al is bandenslijtage niet echt zichtbaar)
of komt het door versleten homokineten? ik hoor namelijk geratel bij het nemen van bochten. Maar bij het loslaten van het gas houd het trillen niet op.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Bericht door Buurman » 12 jul 2024, 00:03

Waarom wil je in 's hemelsnaam 18" onder een E39... :s

Maar goed, ook dat moet zonder trillen kunnen natuurlijk.
Als eerste: heb je centreerringen gebruikt om de velgen te monteren? Zo niet, dan zou ik dat als alsnog doen. BMW centreert op de naaf, niet op de bouten, en precies de E39 heeft een afwijkende (kleinere) naafdiameter. Als je dus niet-E39 velgen wil gebruiken MOET je centreerringen gebruiken, en wel die van aluminium, niet die plastic troep.

Als dat niet blijkt te helpen, dan sowieso een rondje draagarmen en kogels. Alle BMW's zijn daar erg gevoelig voor, maar de E39 nog een beetje meer. Ik zou trouwens ook dezelfde banden voor en achter willen, geen bredere achter.

Succes!
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 417.000 km and counting

EvertvnBMW
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2024, 14:22

Re: Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Bericht door EvertvnBMW » 15 jul 2024, 20:31

Bedankt voor de reactie!
Buurman schreef: 12 jul 2024, 00:03 Waarom wil je in 's hemelsnaam 18" onder een E39... :s
Bedoel je hiermee dat je het niet mooi vind of heeft het een andere reden?

Ik heb geen centreerringen gebruikt. Maar ik had begrepen dat de e39 74.1 naven heeft. Juist groter dan standaard dus. De velgen zouden als het goed is ook 74.1 moeten zijn, dus dat komt overheen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Heeft bredere banden achter nadelen dan?

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Bericht door Buurman » 16 jul 2024, 00:24

EvertvnBMW schreef:Bedoel je hiermee dat je het niet mooi vind of heeft het een andere reden?
Dat inderdaad, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik ben op mijn E39 juist van 17" naar 16" gegaan, vind dat beter smoelen. Maar ik heb een touring, dat is sowieso al anders qua zij-aanzicht. Maar dat geheel terzijde.

Overigens heb je helemaal gelijk: de E39 heeft juist een grotere naafdiameter. Ik vergeet dat telkens. Maar dat betekent dus dat originele BMW velgen van andere bouwseries opgeboord moeten worden. Daar kan ook veel mee misgaan.

Als de velgen een 74,1 mm naafgat hebben dan zou dat goed moeten zijn. Maar een E23 (je zegt zelf dat er E23 velgen onder je auto gekomen zijn) heeft een kleinere naafdiameter, dus iets is er wel vreemd aan.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 417.000 km and counting

EvertvnBMW
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2024, 14:22

Re: Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u

Bericht door EvertvnBMW » 16 jul 2024, 06:56

Aha,
Op de e23 gebruikte de vorige eigenaar naafringen, dus dit zou inderdaad wel moeten kloppen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”