Stank bij flink doortrekken
Stank bij flink doortrekken
Al sinds een tijdje heeft mijn E60 530i last van een "vieze" geur als ik eens flink doortrek met de auto. Er komt een soort zwavelachtige geur naar binnen, als ik daarna weer rustiger ga rijden is de geur ook weer zo weg. De auto gaat niet anders rijden. Weet iemand wat dit kan zijn?
-
Re: Stank bij flink doortrekken
misschien lekke/verstopte NOx cat? verder geen storingen/foutcodes?
Een zwavelachtige geur die uit het uitlaatsysteem van een benzineauto komt, kan wijzen op een probleem met de katalysator of de brandstof. Deze geur wordt vaak omschreven als die van rotte eieren, wat typisch is voor zwavelwaterstof (H₂S).
Hier zijn enkele mogelijke oorzaken:
Problemen met de katalysator: De katalysator in de uitlaat van de auto is ontworpen om schadelijke gassen, waaronder zwavelverbindingen, om te zetten in minder schadelijke stoffen. Als de katalysator niet goed werkt, kan het zwavelwaterstof niet volledig worden omgezet, wat leidt tot een zwavelachtige geur.
Slechte brandstofkwaliteit: Brandstoffen met een hoog zwavelgehalte kunnen bijdragen aan de vorming van zwavelwaterstof in het uitlaatsysteem. Hoewel de meeste moderne brandstoffen een laag zwavelgehalte hebben, kan slechte of vervuilde brandstof dit probleem veroorzaken.
Onvolledige verbranding: Als de motor niet optimaal werkt en de brandstof niet volledig wordt verbrand, kunnen zwavelhoudende bijproducten worden geproduceerd en door de uitlaat worden uitgestoten.
Als je deze geur opmerkt, is het raadzaam om je auto zo snel mogelijk door een professional te laten controleren. Dit soort problemen kan namelijk wijzen op een defect in de katalysator of een ander probleem dat invloed kan hebben op de prestaties en uitstoot van je voertuig.
Hier zijn enkele mogelijke oorzaken:
Problemen met de katalysator: De katalysator in de uitlaat van de auto is ontworpen om schadelijke gassen, waaronder zwavelverbindingen, om te zetten in minder schadelijke stoffen. Als de katalysator niet goed werkt, kan het zwavelwaterstof niet volledig worden omgezet, wat leidt tot een zwavelachtige geur.
Slechte brandstofkwaliteit: Brandstoffen met een hoog zwavelgehalte kunnen bijdragen aan de vorming van zwavelwaterstof in het uitlaatsysteem. Hoewel de meeste moderne brandstoffen een laag zwavelgehalte hebben, kan slechte of vervuilde brandstof dit probleem veroorzaken.
Onvolledige verbranding: Als de motor niet optimaal werkt en de brandstof niet volledig wordt verbrand, kunnen zwavelhoudende bijproducten worden geproduceerd en door de uitlaat worden uitgestoten.
Als je deze geur opmerkt, is het raadzaam om je auto zo snel mogelijk door een professional te laten controleren. Dit soort problemen kan namelijk wijzen op een defect in de katalysator of een ander probleem dat invloed kan hebben op de prestaties en uitstoot van je voertuig.
Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg geen foutcode als ik flink doortrek en de geur naar binnen komt. Maar ik heb niet het idee dat de geur uit de uitlaat komt maar via het ventilatiesysteem.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Vreemd, zou ook schimmel door vocht en derg. door gebruik van de airco kunnen zijn.
Of misschien een dood beest onder de motorkap wat aan het ontbinden is.
Schimmel van de airco of een dood beest kan het allebei niet zijn, de reuk is zwavelachtig en ontstaat alleen bij flink doortrekken.
Misschien druk van uitlaatgassen die ontsnapt ergens. Dus lek uitlaatsysteem, evt. te zien met een rookmachine op de uitlaat.