Distributieketting over!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Derrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2024, 08:31

Distributieketting over!

Bericht door Derrick » 04 okt 2024, 18:51

Afgelopen week heeft horrorscenario zich voltrokken. Rustig op de autostrade aan het rijden en plots valt mijn 520d (215 000km) met befaamde N47 motor uit. Verdict: distributieketting over. Drie weken geleden merkte ik voor het eerst een rammel van max 2 sec bij een koude start. Ik wou mijn BMW hierop laten controleren en eventueel de distributieketting laten vervangen tijdens het Allerheiligenverlof, maar zover is het dus niet kunnen komen....

Lang probleemloos rondgereden met mijn bolide, maar nu heeft BMW toch mijn vetrouwen serieus geschaad. Wat een teleurstelling...

Wat opkopers gebeld, maar de prijzen die zij boden waren belachelijk laag. Dan toch maar beslist om hem te laten reviseren en daarna zien we wel. Prijs van herstelling zou niet meer dan €4000 gaan bedragen wat natuurlijk nog enorm veel is.

Wat denken jullie van deze situatie? Is dit de prelude van veel meer problemen of krijg ik na revisie een betrouwbare wagen terug? Veel dank voor jullie reacties

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Distributieketting over!

Bericht door B-Buster » 04 okt 2024, 19:55

Meerdere weken blijven rondrijden met de wetenschap dat de ketting rammelt terwijl de motor bekend staat om deze issues is niet zo slim.

Als die auto goed onderhouden is dan repareren en doorsturen, nu het stuk is geeft niemand er nog een stuiver voor dus dat gaat onderaan de streep nog meer kosten.

Niet verwachten dat een BMW met over de 200k aan ervaring je niet af en toe een rekening gaat presenteren.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

Derrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2024, 08:31

Re: Distributieketting over!

Bericht door Derrick » 04 okt 2024, 20:43

Als je premium wagens wilt verkopen en daar ook premium prijzen voor vraagt, dan vind ik het niet kunnen dat er een distributieketting overvliegt. Zeker niet als dit zogezegd een heel autoleven zou moeten meegaan... Plaats dan een riem en vertel erbij dat het na 180 000 km moet vervangen worden. Maar bon.

Waarom vind jij dat ik de auto naar herstel moet verkopen? Kan je hier misschien een argument bij geven?

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Distributieketting over!

Bericht door m.h. » 04 okt 2024, 20:48

Repareren en blijven rijden. Mijn n47 heeft inmiddels 510k. Met eerste ketting

ptrkp
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Distributieketting over!

Bericht door ptrkp » 04 okt 2024, 21:27

Als je het onderhoud van een BMW te duur vindt dan moet je geen BMW gaan rijden maar iets uit Japan. Bij premium merken horen meestal ook premium prijzen.

Als je het onderhoudsinterval van BMW aanhoud dan weet je zeker dat de auto een korter leven heeft, zeker als er bekent is dat sommige motoren problemen geven zoals de N47, ook andere motoren zoals de N55, N53, N20 enz hebben zo hun eigen problemen.

Zoals al eerder geopperd is je heb er zelf voor gekozen om door te rijden ondanks je de ketting hoorde rammelen, dus hier niet de N47 de schuld geven omdat je een bekend probleem genegeerd heb.

Een heel autoleven is bij de meeste dealer niet meer dan 200.000Km, net zoals ze zeggen dat de olie van de automaat of differentieel lifetime is maar als je je gezond verstand gebruikt is dat onmogelijk er bestaat geen lifetime olie.

Als je je BMW gezond wil houden zal je vaker en mogelijk preventief onderhoud moeten plegen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Distributieketting over!

Bericht door B-Buster » 04 okt 2024, 21:43

Derrick schreef: 04 okt 2024, 20:43 Als je premium wagens wilt verkopen en daar ook premium prijzen voor vraagt, dan vind ik het niet kunnen dat er een distributieketting overvliegt. Zeker niet als dit zogezegd een heel autoleven zou moeten meegaan... Plaats dan een riem en vertel erbij dat het na 180 000 km moet vervangen worden. Maar bon.
Een autoleven is volgens de fabrikant eerder afgelopen dan 215k km's. Wil je er langer mee doen dan zul je beter onderhoud moeten plegen dan de 25-30k die de dealer voorschrijft.

Premium en instapmodel.. ik weet niet of je je verwachtingen helemaal strak hebt staan.

Kettingen gaan bij het ene blok langer mee dan het andere, jouw blok valt in de prijzen als er een wedstrijd was welke ketting het eerste bij de eindstreep is. Daar hebben helaas veel 3- en 4cilinder blokjes last van uit deze generatie.
Waarom vind jij dat ik de auto naar herstel moet verkopen? Kan je hier misschien een argument bij geven?
Dat heb ik niet gezegd.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

Derrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2024, 08:31

Re: Distributieketting over!

Bericht door Derrick » 04 okt 2024, 22:19

Een beetje minder fel is ook mooi prtkp. Als je het onderhoud niet wil/ kan betalen...en bla bla... Mijn BMW is altijd op de juiste tijdstippen netjes onderhouden.

En ik weet 1 ding... Als je Japans gaat, mag je er zeker van zijn dat je levenslijn niet knapt na 200 000 km.

We mogen dan allemaal liefhebbers zijn van BMW, een beetje kritisch zijn tegenover de feiten mag dan ook wel. Een 'instapmodel' van om en nabij de €60 000 die na 200 000bkm op het einde van zijn Latijn is. Als we dat normaal gaan beginnen te vinden... Tja.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Distributieketting over!

Bericht door B-Buster » 04 okt 2024, 23:20

Op de juiste tijdstippen volgens BMW of op een manier die het mogelijk maakt 5 ton te halen? Dat is niet hetzelfde en helaas is variant 1 een garantie op geen succes.

Kritisch moet je vooral zijn bij aanschaf. BMW is verre van heilig als het gaat om de duurzaamheid, dat weet je als je het koopt. Des te belangrijker om niet met gekende defecten rond te blijven rijden en je dus te verdiepen in wat er mis kan gaan zodat je niet verrast wordt met dit soort onaangename situaties.

Ik vind het heel bijzonder dat iemand die drie weken rondrijd met de wetenschap dat de ketting speling heeft (anders rammelt het niet) gaat afgeven op de fabrikant. Het internet staat vol met info over dat blok en kettingproblemen, dus dit was gewoon niet slim.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

ptrkp
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Distributieketting over!

Bericht door ptrkp » 04 okt 2024, 23:55

Ik zie dat je een rijke fantasie heb en dingen schrijft die niet gezegd zijn.
Als dat door BMW gestelde intervallen zijn dan gaat dat niet goedkomen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Distributieketting over!

Bericht door B-Buster » 04 okt 2024, 23:57

Het rondrijden met problemen is niet van de afgelopen 3 weken zo te zien:

viewtopic.php?p=711549&sid=3c3032157c30 ... 03#p711549
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

Derrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2024, 08:31

Re: Distributieketting over!

Bericht door Derrick » 05 okt 2024, 07:17

Ik had gehoopt hier een open gesprek te kunnen voeren met anderen en eventuele lotgenoten. Frappant dat het gesprek onmiddellijk zo'n richting uitgaat.

Het vorige probleem waar jij naar verwijst is opgelost en staat helemaal los van het huidige.

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar als k vandaag een probleem constateer dan kan ik niet onmiddellijk morgen terecht bij mijn garagist. Bovendien heb ik zelf ook nog een leven waarbij ik dagelijks ga werken, kinderen naar hobby's moeten gebracht worden etcetera...

Een korte resumé van wat ik hier allemaal lees:

- Bmw geeft aan dat een ketting onderhoudsvrij is, maar dat is eigenlijk niet zo...
- Bmw geeft onderhoudsintervallen aan van 30 000km, maar dat is eigenlijk ook niet zo...
- je koopt een exemplaar van €60 000 waarvan je denkt dat je voor jaren gesteld bent, maar dat is eigenlijk een instapmodel, een 'viercilindertje'
-Als je een BMW koopt dan word je verondersteld om op de talloze fora maar te gaan zoeken of je motor behoort tot één van de talloze maandagmorgenmotors

Maar ho maar, als je een woordje kritiek uit over de fabrikant. In ieder geval voor de ondersteunende en opbouwende feedback!

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Distributieketting over!

Bericht door ehombie » 05 okt 2024, 08:44

Bmw geeft aan dat een ketting onderhoudsvrij is, maar dat is eigenlijk niet zo...(de kettingen van vroeger zijn er niet meer....en ja ze kunnen ook 500k aan tikken...(onderhoud kan e.a. voorkomen maar je kunt ook pech hebben (dat is bij elk merk/type zo!

- Bmw geeft onderhoudsintervallen aan van 30 000km, maar dat is eigenlijk ook niet zo...ja en nee...het hangt beetje af van welk perspectief je kijkt. van een 1ste eigenaar/lease maatschappij etc. die de auto na 5 jaar in de occasion handel brengt
- je koopt een exemplaar van €60 000 waarvan je denkt dat je voor jaren gesteld bent, maar dat is eigenlijk een instapmodel, een 'viercilindertje'... mwah...zowel 4 als 6 cilinders hebben hun nukken...

-Als je een BMW koopt dan word je verondersteld om op de talloze fora maar te gaan zoeken of je motor behoort tot één van de talloze maandagmorgenmotors. Ja fora KAN een informatie bron zijn maar de lezer moet wel begrijpen dat veelal probleem gevallen de boventoon voeren....en deze in bepaalde perspectief te plaatsen.

Als iemand op forum komt met de vraag ik wil een bmw kopen met n43 of n53 dan zounik zeggen houdt rekening met een potentiële kostenpost van 4000 euro voor injectoren. dat zullen verkopers natuurlijk niet zeggen tegen een koper. Dus vooronderzoek ja....het kan je wel aan denken zetten of ik voor bmw ga of ander merk/budget.

je vorige topic heb je niet het totale plaatje laten zien...(codes etc)
Maar fora is ook niet altijd de ideale plaats voor een oplossing zie verder mijn onderschrift...
(Ik persoonlijk geef bijna al geen uitgebreid antwoord meer op newbies)

N47 is in de basis volgens mij een degelijk blok...Is het je waard, geen idee dat moet jezelf in een perspectief plaatsen hoe lang je ermee wilt rijden vs een andere gebruikte auto etc. ik/ we kunnen niet in je portemonnee kijken.

Maar je auoto rijdt nog? is er al mechanische schade vastgesteld en hoe?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2905
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Distributieketting over!

Bericht door Source » 05 okt 2024, 11:34

Je kan ook voor een gebruikt blok (met garantie) gaan en daar de ketting van laten vervangen.
€60.000,- is een hoop geld maar ter info auto's zijn hier heel zwaar belast. In andere landen zijn ze een heel stuk goedkoper nieuw.

Ter info als je een betrouwbare wagen wilt, koop dan geen duitse auto. Gewoon iets uit Azië.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Derrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2024, 08:31

Re: Distributieketting over!

Bericht door Derrick » 05 okt 2024, 14:11

Nee auto rijdt niet meer en is binnen voor revisie. Maandag leggen ze hem bloot en hoop ik meer te weten. Dank voor je reactie, dit is al een heel andere toon..

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Distributieketting over!

Bericht door m.h. » 05 okt 2024, 20:47

Ik vind ehombie zn antwoord mooi verwoord.

Kortom verdubbel 'n bmw zijn onderhoud, rijd m goed warm. En dan een flinke dosis geluk, dat is wat je nodig hebt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”