Sinds half jaar ben ik in het bezit van een BMW 540i

Een late G30 / JS11 dus.
Wagen heeft in korte tijd flink wat kilometers gelopen - hij staat nu op 236.00km.
Onderhoud: altijd bij BMW dealer uitgevoerd.
De wagen is gekocht bij Mercedes specialist Van Os die de wagen hadden ingeruild met een kmstand van 227.000.
Bij aflevering zijn er 4 nieuwe banden onder gezet (Hankook) en zijn de remblokken voor en achter vernieuwd.
En een beurt.
Auto rijdt goed, maar rond de 100km/uur steekt een eigenaardig geluid de kop op; het klinkt als een soort fluittoon.
Niet heel hard, maar toch aanwezig en het lijkt linksvoor vandaan te komen.
Bepalen waar vandaan is altijd moeilijk; de wagen fungeert als een klankkast natuurlijk.
Tevens lijkt er bij dezelfde snelheid een lichte resonantie te ontstaan, niet vreselijk, niet super-aanwezig, maar het doet wel een soort afbreuk aan de beleving in de wagen - een soort brom.
Bij 120-130km/uur doet het zich ook voor en als de auto via de adaptive cruise control zelf afremt, dan trilde hij op het stuur.
Ik heb de wielen opnieuw laten balanceren, maar dat was 1. niet echt nodig en 2. het heeft geen verschil gemaakt.
Recent is de BMW teruggeweest naar Van Os en heeft men:
- 1. Opnieuw de wielen gecheckt op balans: geen onbalans
- 2. De remschijven gecontroleerd op afwijkingen: geen afwijkingen
- 3. De ophangrubbers van de draagarmen vervangen
Ik heb al op diverse internetsites gezocht en kom tegen dat de G30 gevoelig is voor trillingen (onbalans?).
Dat kan diverse oorzaken hebben, maar het lijkt erop dat gelijksoortige symptomen opgelost kon worden door de cardanas te vervangen. Een minimale afwijking op de cardanas zou al de oorzaak kunnen betekenen van resonantie - en wellicht ook de geluiden die worden waargenomen.
Nu heb ik 2 vragen:
- 1. Herkent iemand de hierbovengenoemde zaken misschien - en zoja, is het opgelost en wat was de oplossing?
- 2. Als de cardanas vervangen moet worden, enige indicatie van de kosten van zoiets?
