Benzine toevoer probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Marcel535i

Benzine toevoer probleem

Bericht door Marcel535i » 11 mei 2025, 20:15

Mijn F10 - 535i uit 2011 heeft de laatste jaren een aantal verschijnselen die bij de ouderdom behoren denk en nu krijg ik de gele driehoek tijdens het rijden al vrij snel bij wegrijden en bij aankomst de keurige tekst in het display de benzine toevoer een probleem heeft en dat de auto wil dat ik het rustig aan doe.......en eens een keertje bij een garage langs ga. :gek:

Nou heb ik dat onlangs gedaan en de diagnose van de BMW doctor was dat de benzine pomp vervangen geen gek idee was bij dit probleem na 260000 km. Dus dat hebben we maar gedaan.... maar ook doctors zitten er weer naast en ik kreeg een deja vu in het display.

Dus wat nu ... geen zin in nog meer doctor rekeningen maar liever meteen het juiste advies:

Even serieus:

Melding in Bimmerlink: 11A210 : low fuel pressure system en 481B09 : over temperature level 2 electronic fuel pump.
Pomp vervangen en beiden pompen zelfde melding

De melding was even weg maar kwam terug toe ik nog even het stoplicht moest halen ... en dat was de vorige ook zo.
Lijkt dus bij rustig rijden en dan even gas erop dat het fout gaat.

Misschien dat iemand nog een tip heeft om een diagnose te stellen die direct het probleem aan kan wijzen.
Ik heb Bimmerlink dus kan sensor waardes uitlezen.

alvast bedank...... ik wou nog graag een tijdje in deze auto rijden als het kan
I was Born to Move Wild .... BMW

B-Buster

Re: Benzine toevoer probleem

Bericht door B-Buster » 11 mei 2025, 21:15

Bimmerlink is leuk voor wat datalogging maar geen volwaardige diagnosesoftware.

Welke pomp heb je vervangen, de hogedruk- of lagedrukpomp?
Is de auto getuned of niet?

Er zit een controle module achterin die de pomp aanstuurt, het is bekend dat die weleens te warm kunnen worden waardoor het lagedruksysteem niet goed meer werkt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 12 mei 2025, 07:02

B-Buster schreef: 11 mei 2025, 21:15 Bimmerlink is leuk voor wat datalogging maar geen volwaardige diagnosesoftware.

Welke pomp heb je vervangen, de hogedruk- of lagedrukpomp?
Is de auto getuned of niet?

Er zit een controle module achterin die de pomp aanstuurt, het is bekend dat die weleens te warm kunnen worden waardoor het lagedruksysteem niet goed meer werkt.
De hoge druk pomp is vervangen bij de motor.
Ik denk dat Bimmerlink wel bewijs/aanwijzingen kan verzamelen voor problemen en ik kan dat zelf doen in eigen uren.
Ik snap dat een tool van 50 euro niet het BMW systeem diagnose vervangt maar die zat er dus naast!
Misschien te snel een conclusie getrokken en was beter om hele diagnose programma te draaien. (in dure garage uren)

Ik zoek dus bewijs dat een bepaald onderdeel defect is ahv sensor waardes.

gr.

Marcel

Source

Bericht door Source » 12 mei 2025, 08:02

Ik denk wat B-Buster zegt mbt de module. Dat komt vaker voor.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ptrkp

Bericht door ptrkp » 12 mei 2025, 10:51

Foutcodes verwijzen naar de EKPS module over heating door te veel stroom verbruik van de LPFP, wat ook kan betekenen dat de LPFP het moeilijk heeft.
Trek je achterbank er eens uit en schroef de deksel van de LPFP eraf en check de stekkers die daar zitten, er is een generatie geweest die daar problemen mee had.
Laatst gewijzigd door ptrkp op 12 mei 2025, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 12 mei 2025, 12:05

ptrkp schreef: 12 mei 2025, 10:51 Foutcodes verwijzen naar de EKPS module over heating door te veel stroom verbruik van de LPFP, wat ook kan betekenen dat de LPFP het moeilijk heeft.
Trek je achterbak er eens uit en schroef de deksel van de LPFP eraf en check de stekkers die daar zitten, er is een generatie geweest die daar problemen mee had.
Ik zal er eens naar kijken, maar misschien eerst ook even checken of het vanaf de tank wel goed aangezogen kan worden.
Misschien zit er nog ergens troep in van die goedkope Makro benzine die ik altijd tank. (Wel E5)

Maar nog een tip over sensor waardes die ik kan uitlezen en misschien meer bewijs leveren ?

B-Buster

Bericht door B-Buster » 12 mei 2025, 20:35

Je hebt nu drie leads richting de EKPS module. Begin daar eens mee.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

ehombie

Bericht door ehombie » 14 mei 2025, 06:45

Volgens mij zit er geen tempsenor in de brandstofpomp (snel bekeken in stroomschema /conector pins), teven ook functionele omschrijvingen..

Welke datapids hangt beetje af wat je tool kan. welke iets zeggen over je manko...
voltage, vemogen, duty, druk evt een temp sensor...

maar die ekps zoals andere zeggen heeft ook meer mijn aandacht.
Die gaat denk ik geen voertuigleven mee...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”