318 e46 , boodcomputer,trekhaak,handrem, cruise control

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Killerbean

318 e46 , boodcomputer,trekhaak,handrem, cruise control

Bericht door Killerbean » 21 jul 2009, 16:36

De 318 die ik gister heb gekocht heeft een aardige tijd stilgestaan, misschien dat dat meedingt aan de problemen.

als eerst:
De km teller, ik kan de dagteller niet op 0 zetten en de tijd niet instellen omdat beide knopjes gewoon niets doen.
Ben er vandaag even mee naar de bmw dealer geweest en deze vertelde mij dat er misschien met de teller is gerommeld en ze het daarom niet meer doen.
Ik kan dus drukken en draaien wat ik wil, maar er gebeurd niks. Tevens heb ik het gevoel dat de knopjes vast zitten omdat ze geen kant uit gaan.

Ten tweede,
De handrem werkt niet goed, ik heb hem afgesteld met de DIY van dit forum, maar nog gebeurd er niks. Ik heb wel druk enzo en hoor/voel dat de trommels tegen de drum aankomen.
Ik wilde vandaag de schijven erafhalen en de trommels schoonmaken, maar als ik bij die grote kartelige moer aankom dan heb ik daar niks voor om het los te maken, volgens mij past er een goede dopmaat 30 op, maar ik kan de schijf niet stilhouden. En tevens ben ik bang deze verrot te draaien.

Ook zie ik topics over trekhaken enzo, daaruit maak ik op dat ik het beste een orginele kabelset kan kopen van ongeveer 180 euro, of zijn ze er ook goedkoper? En waar vind ik die ? en waar kan ik een gebruikte trekhaak vinden voor een redelijk bedrag ? Op marktplaats vind ik namelijk niet zo veel.
Hiervoor heb ik ook al op onderdelenzoeker een mail verstuurd naar wat demontage bedrijven, en heb er zelf al een paar gebeld maar niemand heeft wat.

Als laatste vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft met het inbouwen van een cruise control, wat is het handigst en makkelijkst?

En zijn er op dit forum mensen die bij bovenstaande dingen misschien tegen een vergoeding willen helpen ??

Een boel vragen, alvast bedankt :)

Griffendahl

Re: 318 e46 , boodcomputer,trekhaak,handrem, cruise control

Bericht door Griffendahl » 21 jul 2009, 17:23

Killerbean schreef:als eerst:
De km teller, ik kan de dagteller niet op 0 zetten en de tijd niet instellen omdat beide knopjes gewoon niets doen.
Ben er vandaag even mee naar de bmw dealer geweest en deze vertelde mij dat er misschien met de teller is gerommeld en ze het daarom niet meer doen.
Ik kan dus drukken en draaien wat ik wil, maar er gebeurd niks. Tevens heb ik het gevoel dat de knopjes vast zitten omdat ze geen kant uit gaan.
Hoogstwaarschijnlijk zijn ze uit hun oogje geschoten, beetje moeilijk uit te leggen maar die knopjes zijn eigenlijk een lange pin met een aftakking, en die aftakking valt ergens in en kan daar een dipswitch indrukken... Als iemand per ongeluk met enige kracht aan die knopjes gedraaid heeft kan die aftakking eruit schieten. Dan gebeurt er exact wat jij benoemt.

Op zich is het dan makkelijk op te lossen, de tellerbak kan je er in een paar tellen zo uit pakken (In de DIY tachoringen plaatsen staat goed beschreven hoe je de tellerbak loshaalt) en dan moet je even kijken of die aftakkingen wel goed zitten, ze horen dus ergens in te vallen...

Met 'aftakking' bedoel ik zoiets:

Code: Selecteer alles

_____
_________|____________    <- uiteinde van het knopje waar het rubbertje omheen zit waar je normaal op drukt
Beetje moeilijk uit te leggen, maar je moet dus gewoon even kijken of die aftakkingen van beide knopjes dus niet gewoon in een lege ruimte hangen, maar dat ze dus die dipswitch kunnen indrukken. Denk dat het wel duidelijk is zodra je die tellerbak open hebt.

JdM

Bericht door JdM » 21 jul 2009, 18:40

Voor wat betreft je trekhaak:
Bestel hem niet bij Kock-parts, die levert niet wat ie belooft, heb ik uit eigen ervaring.
De kabelset is zelf te maken met enkele relais, maar dan moet je wel weten wat je doet. Ik heb zelf ook de trekhaakaansluiting met relais gemaakt en ben voor 40 euro en wat tijd klaar.
Je remschijf kun je eraf halen door die grote moer gewoon te laten zitten, die hoeft niet los want die is van je aandrijfas en gaat naar je naaf, niet naar je schijf want de schijf zit weer op de naaf.
Er zit als het goed is 1 inbusboutje in de schijf en die moet je losdraaien en dan je handremkabel even helemaal terugstellen. Paar flinke klappen op de naaf van de schijf en hij moet loskomen.
Maar.... als je al niet weet hoe je een schijf van een achteras afhaalt, ben ik geneigd te zeggen dat je het beter kunt laten doen. Goedkoop kan je in geval van remmen/schijven/naven etc. heel duur komen te staan :roll:

Killerbean

Bericht door Killerbean » 21 jul 2009, 18:54

Heey,

Ik ben gelijk even gaan kijken en je hebt inderdaad gelijk ! Daar heeft het mee te maken, die pootjes zitten niet goed (maar ook deels stuk) dus ik ga even kijken of ik het nog kan fixen, of dat ik opzoek moet naar nieuwe pootjes.

Dat is alvast het eerste wat is gedaan :)

Killerbean

Bericht door Killerbean » 21 jul 2009, 20:18

Nou ik heb wat weten te 'prutsen' en het een en ander vastgelijmd, want er was ook wat afgebroken enzo.

Dus nu de secondelijm lekker laten drogen en zometeen in elkaar zetten

Killerbean

Bericht door Killerbean » 22 jul 2009, 12:58

Vandaag de tellerunit weer in elkaar gezet en na een uurtje prutsen is alles weer goed.
Met de knopjes zal ik altijd voorzichtig mee moeten zijn, maar ze werken prima !

mbt de trekhaak thx !
Qua bekabeling ben ik meestal wel vrij handig, echter weet ik nu niet waar ik waar ik de stroom vandaan moet pakken.
Net even gebeld met een sloperij, hebben wel een losse trekhaak liggen voor 220, en een vaste voor 80.

Gister heb ik bij het achterwiel alles losgehaald, behalve die dikke kartelbout. Deze moet ik dan ook laten zitten ?
in de 'trommel/schijf' zag ik maar 1 inbusboutje zitten, en ik snap eigenlijk niet zo goed welke ik dan los moet halen.

- Wiel eraf
- remcilinder eraf
- en dan ????

edit: over de trekhaak, mijn duits is niet enorm goed.
Zou dit de juiste versie van de orginele bekabeling zijn ?
http://www.bertelshofer.com/product_det ... td728tt1du

Mungos

Bericht door Mungos » 22 jul 2009, 13:35

Killerbean schreef: Gister heb ik bij het achterwiel alles losgehaald, behalve die dikke kartelbout. Deze moet ik dan ook laten zitten ?
in de 'trommel/schijf' zag ik maar 1 inbusboutje zitten, en ik snap eigenlijk niet zo goed welke ik dan los moet halen.

- Wiel eraf
- remcilinder eraf
- en dan ????
Inderdaad, wiel eraf, remklauw eraf, inbusboutje los en dan remschijf eraf. Niet op handrem zetten.
;) Moet wel zeggen dat ik dit nog nooit bij een E46 gedaan heb, maar bij de E36 gaat het zo.
Afbeelding
E36 325i Sedan, E36 ///M3 3.0 Sedan, E39 530i Sedan

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 jul 2009, 13:48

Bij een E46 ook :)

Killerbean

Bericht door Killerbean » 22 jul 2009, 14:32

Aaah het lukt niet :P

ff een foto bijgevoegd, zo is van de schijf alles eruit.
Wel zie ik IN de trommel nog 2 inbusbouten zitten, deze moeten er dan ook uit of niet?
Die inbusbouten zie ik door de wielboutgaten heen.

Afbeelding
:! als je de code [embed this image] op Imageshack gebruikt staan de foto's direct groot in je bericht

Moderatoropmerking Opt1mus

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 jul 2009, 14:40

Nee, die hoeven er volgens mij niet uit...

Maar hoe hard heb je geprobeerd de schijf los te krijgen... ?? Ik moest zelf met een blokje hout en een redelijke hamer die remschijf lostikken omdat die er al ff onder had gezeten en niet makkelijk los kwam...

Killerbean

Bericht door Killerbean » 22 jul 2009, 15:05

ik gebruik inderdaad een plankje, en een hamer van 500gr.

Een goede slag kun je er niet maken omdat je zo weinig ruimte hebt.

Hij voelt zegmaar zo vast dat ik het idee heb dat er nog iets vast zit ergens ...

vegito

Bericht door vegito » 22 jul 2009, 15:05

Je moet eerst je handrem afstellen zodat er ruimte ontstaat om je schijf eraf te kunnen halen dit doe je doormiddel met een lampje in die gaten te kijken en proberen te zoeken naar de steller vervolgens met een schroevendraaier afstellen dan kan je je schijf eraf halen. BMW beschikt wel over een automatische steller wanneer je je trommel weer terug zet en je handrem op spanning zet hoor je een tikkend geluid dat is je steller. Dit schijf van jou ziet echt lekker uit ik zou hem gelijk vernieuwen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Killerbean

Bericht door Killerbean » 22 jul 2009, 15:21

Ja de handrem en het afstel mechanisme had ik al losgemaakt, maar nu is 1 kant er al af,ineens liet ie los na een paar goeie klappen.

Volgende vraag, kunnen deze remschoenen nog even mee ?

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 22 jul 2009, 16:13

Lijkt me niets mis mee, tenzij je ontzettend vaak probeert de achterkant bij te gooien dmv de handrem.
Ik gebruik de handrem overigens zelden, ik parkeer altijd in de 2e versnelling.

Killerbean

Bericht door Killerbean » 22 jul 2009, 17:15

De remschoenen vertoonden allemaal breuken en waren half versleten.
Toch snel even een nieuwe set gekocht die ik nu aan het monteren ben.

Dan even de schijven opfrissen en eropzetten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”