gaspedaal stroef/blijft soms hangen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
doezel
Contacteer:

gaspedaal stroef/blijft soms hangen?

Bericht door doezel » 30 dec 2007, 21:25

Hallo,

ik heb een probleempje met mijn "nieuwe" 2000 318i touring executive.

Als ik koud 's morgens wegrij dan lijkt mijn gaspedaal even te "plakken". Maar vooral is het probleem aanwezig als ik de cruise control even heb aangehad (zo'n 5 minuten). Dan is het net of het gaspedaal niet meer wil bewegen. Ik kan hem wel met wat moeite indrukken. Daarna functioneert ie weer normaal. Iemand enig idee wat dit is en/of hoe het op te lossen is?

Ik heb gezocht op internet en kwam ergens een tip tegen dat ik de kabels moest smeren, maar ergens anders dat de e46 een soort van "drive-by-wire" systeem is. Nu weet ik niet meer wat ik nu moet geloven.

Ik heb wel al de raamgeleiders kunnen repareren met de zip-tie methode en ik heb mijn oude parrot ck3000 carkit kunnen inbouwen...

mvg,

Thijs.

Opt1mus
Contacteer:

Re: gaspedaal stroef/blijft soms hangen?

Bericht door Opt1mus » 30 dec 2007, 22:04

330dM schreef:Mmm, helaas niemand gereageerd, is het nog gelukt met de auto eigenlijk?
Volgens mij wel!!

Graag foto's ! ;)

Hier kun je lezen hoe je een foto in de showroom kunt plaatsen

Van de techniek heb ik weinig kaas gegeten, wellicht weet een van onze andere leden iets??
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Mark

Bericht door Mark » 30 dec 2007, 22:07

Het enige dat ik je kan vertellen is dat het een niet vaak voorkomend probleem is,
vooral om dat het in combinatie staat met je cruise control.

Ik zou toch de tip eens opvolgen van de kabels smeren.
Dit kan sowieso geen kwaad..
Of het echter ook de oplossing zal zijn vraag ik me af

Mocht het niet werken lijkt het mij het verstandigst om even je computer uit te laten lezen..

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 00:12

Opt1mus schreef:
330dM schreef:Mmm, helaas niemand gereageerd, is het nog gelukt met de auto eigenlijk?
Volgens mij wel!!

Graag foto's ! ;)

Van de techniek heb ik weinig kaas gegeten, wellicht weet een van onze andere leden iets??
euhhh, is dit een antwoord op mijn bericht??? :-)

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 00:17

Mark schreef:Het enige dat ik je kan vertellen is dat het een niet vaak voorkomend probleem is,
vooral om dat het in combinatie staat met je cruise control.

Ik zou toch de tip eens opvolgen van de kabels smeren.
Dit kan sowieso geen kwaad..
Of het echter ook de oplossing zal zijn vraag ik me af

Mocht het niet werken lijkt het mij het verstandigst om even je computer uit te laten lezen..
Okay, ik ga,morgen, aan de slag met teflon-spray en/of wd40 en ga eens kijken wat de computer ervan vindt. Zou ik daar http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... ics%20.htm voor kunnen gebruiken?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 31 dec 2007, 00:18

:! Ik doelde op je allereerste post over de aankooptips, http://www.e46forum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=584 en het antwoord van 330dM daarop.

Het blijkt dus dat je de auto gekocht hebt. ;)
Touring zonder dakrails:

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 00:28

Opt1mus schreef::! Ik doelde op je allereerste post over de aankooptips, http://www.e46forum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=584 en het antwoord van 330dM daarop.

Het blijkt dus dat je de auto gekocht hebt. ;)
Ahhh,

dat antwoord heb ik nooit gezien (had geen e-mail melding aan staan blijkbaar...) Heb hem inderdaad gekocht. Ben er tot nu toe erg tevreden over. Heb nog wat van de prijs af kunnen krijgen door het probleem met de voorramen... Heeft een half-leren licht-bruin interieur met notenhouten strips (niet iets waar ik meteen op zou vallen, maar ziet er toch wel goed uit) Verder staat ie op 225 18" (m3/m5, replica???) velgen en ziet er piekfijn uit. De vorige eigenaar heeft hem flink vertroeteld. Hoop dat ik er nog veel plezier mee ga beleven.

Nu alleen dit leuke dingetje met het gaspedaal ...

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 00:34

Opt1mus schreef:
Volgens mij wel!!

Graag foto's ! ;)

en hier dan de foto, van de advertentie...

Afbeelding

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 31 dec 2007, 00:37

Dat zijn M5 Replica's. Die staan eigenlijk best vet onder een touring.

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 00:39

hennep E46 schreef:Dat zijn M5 Replica's. Die staan eigenlijk best vet onder een touring.
Aha! dan weet ik dat ook weer... Wat is het verschil tussen replica's en echte?

Zijn die velgen ook geschikt voor winterbanden? (m.a.w. zijn er winterbanden voor 18"velgen en is dat betaalbaar? of zal ik daar mijn 16" set voor gebruiken?)

edit: hoezo offtopic??? mag dat wel in dit forum?

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 31 dec 2007, 00:41

doezel schreef:
hennep E46 schreef:Dat zijn M5 Replica's. Die staan eigenlijk best vet onder een touring.
Aha! dan weet ik dat ook weer... Wat is het verschil tussen replica's en echte?

Zijn die velgen ook geschikt voor winterbanden? (m.a.w. zijn er winterbanden voor 18"velgen en is dat betaalbaar? of zal ik daar mijn 16" set voor gebruiken?)

edit: hoezo offtopic??? mag dat wel in dit forum?
Daar kun je beter je 16" voor gebruiken zodat je 18" netjes kunt houden voor in de zomer. Winterbanden voor 18" zijn wel verkrijgbaar maar zijn dan ook aardig aan de prijs.

Dnl

Bericht door Dnl » 31 dec 2007, 01:12

Offtopic geen probleem, maar probeer wel even ontopic :).
Dus even alles in een voorstel topic, staat net even iets overzichtelijker..

Maar ik ken het probleem, die van mij blijft ook wel eens hangen als ik hem van de cruisecontrol afhaal.
Ik heb er nooit wat aan gedaan/laten doen. Gebeurd zelden, en zit er niet echt mee..

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 31 dec 2007, 08:27

Zo! , dat is ook gelukt met de foto's!

Mooie wagen man!
Ik vind die wielen echt goed staan, zeker als je hem nog een klein b-tje verlaagd :)

(heeftie ook een binnekant?) :p

Oja, volg even de link in mijn onderschrift en stem voor de Touring!
Touring zonder dakrails:

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 31 dec 2007, 11:27

Weer even terug ontopic betreffende het vast zitten van je gaspedaal na gebruik van de cruise control. Heb wat voor je gevonden:
Het is een veel voorkomend probleem, het vastzittende gaspedaal na gebruik van de cruise control. Het gaspedaal gaat dan alleen omlaag door opnieuw de cruisecontrol knoppen te gebruiken of het pedaal erg hard is te drukken wat dus ook een behoorlijke schok geeft.

Vaak is de oorzaak een vervuilde gasklep, die je eenvoudig zelf schoon kan maken en de kabels opnieuw invetten met bijv. wd40 spray oid.

Bij de nieuwere modellen (facelift) is dit probleem trouwens niet meer van toepassing omdat die motoren niet meer werken met gaskabels etc. maar alles electronisch geregeld wordt
Het kan eventueel ook nog iets te maken hebben met een veertje bij de gashendel onder de motorkap. Hier heb ik helaas niet meer informatie over, maar ik zou er gewoon mee naar de dealer gaan.

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 31 dec 2007, 18:37

hennep E46 schreef:Weer even terug ontopic betreffende het vast zitten van je gaspedaal na gebruik van de cruise control. Heb wat voor je gevonden:
Het is een veel voorkomend probleem, het vastzittende gaspedaal na gebruik van de cruise control. Het gaspedaal gaat dan alleen omlaag door opnieuw de cruisecontrol knoppen te gebruiken of het pedaal erg hard is te drukken wat dus ook een behoorlijke schok geeft.

Vaak is de oorzaak een vervuilde gasklep, die je eenvoudig zelf schoon kan maken en de kabels opnieuw invetten met bijv. wd40 spray oid.

Bij de nieuwere modellen (facelift) is dit probleem trouwens niet meer van toepassing omdat die motoren niet meer werken met gaskabels etc. maar alles electronisch geregeld wordt
Het kan eventueel ook nog iets te maken hebben met een veertje bij de gashendel onder de motorkap. Hier heb ik helaas niet meer informatie over, maar ik zou er gewoon mee naar de dealer gaan.
Aha Bedankt!

ik heb net ontdekt dat het inderdaad met de gasklep te maken heeft, de kabels zelf lopen nog soepel. Heb alles goed in de wd40 gezet. Moet alleen de gasklep zelf nog aan de binnenkant goed smeren want het probleem is er nog steeds. Wil eigenlijk niet meteen naar de dealer gaan, daarom zit ik in een DIY sectie. :-)

Is er ergens online een blow-up tekening van de gasklep van mijn motor te zien? (is een M43TUB19)

Bedankt!

Edit: Dit lijkt erop, nu de binnenkant nog... Afbeelding

Edit2: Ik denk dat de tip van Joy de oplossing zal geven (aangezien mijn kabels zelf niet stroef lopen. Zodra ik het weet zal ik het hier melden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”