Erg Hoog Brandstof Verbruik 530d touring

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
mark.touring

Erg Hoog Brandstof Verbruik 530d touring

Bericht door mark.touring » 15 dec 2009, 23:55

Hallo allemaal!

Inmiddels 2 weken in het bezit van een fijne 530d touring uit 2004 (e60/61). Wist dat ie niet zuinig zou zijn maar dat ie zo veel gebruikt, dacht dat 1:13 wel haalbaar zou zijn met 120km snelweg en 1:9 in de stad.

Ik rijd op de snelweg 1:11,5
Ik rijd in de stad: 1:7,5

Overigens maakt het nauwelijks verschil of ik nou 120 of 150 km/h rij. Ik denk dat het ook heeft te maken met de automaat. Ik ben eigenlijk een handbakfanaat en hou van op koppel rijden. zit ook chiptuning te overwegen zodat ie meer koppel krijgt en de automaat minder snel terugschakeld en eerder opschakeld.

Ik rij echt super rustig en laat de auto lang uitrollen!

Wat vinden jullie? Ben benieuwd! Mijn e46 320d toruing handbak liep gemiddeld stad + snelweg 1:16!

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Erg Hoog Brandstof Verbruik 530d touring

Bericht door bjornc » 16 dec 2009, 07:48

Volgens mij is het een normaal verbruik hoor.

Vergelijk anders even op www.spritmonitor.de :!

320d touring

Bericht door 320d touring » 16 dec 2009, 21:17

Mij viel ook al op dat het verbruik niet veel te varieren is, of ik nu op eieren rij of op het gas ga staan. Het komt omdat hij eigenlijk alleen zuinig is bij constante snelheid, dus hoe sneller je daar naar toe gaat hoe beter.
Mijn verbruik schommelt tussen een erg nette 8,4 L/100km op een rit naar Spanje met gemiddeld 140/150 tot 9,8 L/100km in winterse omstandigheden met gemengd gebruik. De 320D 150pk deed dit met de waarden 6,9 en 8,0.
Het viel mij eigenlijk ook erg tegen. Mijn roetfilter kan nog 35dkm mee, dus chippen doe ik maar ff niet. Wat volgens mij ook scheelt in het verbruik is het luchtfilter vervangen.

mark.touring

Bericht door mark.touring » 20 dec 2009, 21:28

@ 320d touring.

Ik heb me auto net laten chippen hij rijd rustiger en schakeld nu sneller. Ik ben benieuwd wat er met het verbruik gaat gebeuren. De verbruiken op sprintmonitor vallen ook veel lager uit. Het komt denk ik vooral door mijn korte afstanden met koude motor naar het werk. dat is +/- 10 minuten van mijn huis. Ik hou jullie op de hoogte. Kan inmiddels wel weer 800km rijden op een tank dankzij het chippen! scheelt toch +/- 70km.

Ik zal ook eens kijken of ik iets met het luchtfilter kan doen. Het verbruik is wellicht ook iets hoger door het koude winterweer.

Mijn roetfilter gaat nog 60.000km mee. Ben benieuwd of dat eerder of later wordt nu hij gechiped is.

320d touring

Bericht door 320d touring » 20 dec 2009, 21:39

De onderhoudstermijn van het roetfilter interesseert mij ook, wie weet laat ik hem toch nog chippen. Met de Mini hebben we een goede ervaring, die loopt als de brandweer.

Heb jij ook last van het verselijk traag reageren van de automaat als je b.v. bij een kruising weg wilt rijden ? Je geeft gas en... niks, nog niks en dan een schok en weg is ie.

EEHA

Bericht door EEHA » 04 jan 2010, 22:20

Verbruik van de 530 is dus eigenlijk weinig anders dan dat van de 525. ;)
Op de lange afstand loopt ie redelijk zuinig, o.a. afgelopen week Hardenberg => Rotterdam v.v. 7,2 liter/100 km
gemiddelde snelheid op de computer 104km/u
Wel na het chippen, maar ook op m'n winterbandjes.
In de stad haal ik ook maar net 1:7,5
E39 520i Touring Ed Exclusive - AR MiTo JTD - Alfetta GTV - Alfasud Sprint . VW Caddy TDI

OverSoft

Bericht door OverSoft » 11 jan 2010, 16:48

Mijn maximum wat ik ooit heb gehaald (voor de boordcomputer) is op het traject A'dam naar Eindhoven met de cruisecontrol op 95km/u: 1:18.5
Mijn gemiddelde per tank bij veel snelweg kilometers: 1:11
Mijn gemiddelde per tank bij alleen maar stads kilometers: 1:8

Dus nee, hij is niet zuinig. Maar goed, ik rij ook redelijk door en je kunt ook niet alles verwachten van een 3 liter blok i.c.m. 1600KG. (Oh, en hij is gechipped en: nee, ik heb geen last van schokken bij wegrijden, wel een heel klein beetje turbolag als ik net wegrij, maar dat is altijd bij een turbo...)

320d touring

Bericht door 320d touring » 27 jan 2010, 20:33

Ik bedoelde niet schokken bij het wegrijden, maar de enorme vertraging die door de bak wordt veroorzaakt en niet de turbo. Overigens heeft niet elke turbo hier last van, kom onze gechipte cooper s maar eens voelen.

E61525D

Bericht door E61525D » 28 jan 2010, 23:55

Nou rij ik tamelijk gematigd en maak veel snelweg kilometers. Met met E61 525D zit ik rond de 6. Beetje afhankelijk van de drukte op de weg en files soms zelfs op 5.8. Gemiddeld, dus gecombineerd verbruik (snelweg en stadsverkeer) zit ik op dit moment op 7.1. Lijken mij nette waarden.

Ik heb onlangs het roetfilter en het spruitstuk laten vervangen. Misschien dat het wat geholpen heeft om de waarden naar beneden te krijgen. BMW doet de wagen nogal lang in hoge toeren houden om het roetfilter schoon te branden. Dit is weliswaar noodzakelijk maar verbruikt ook meer brandstof. Misschien is het je wel eens opgevallen dat op gezette tijden hij vrij lang en tamelijk hoog in de toeren blijft. Meestal gecombineerd met een nogal hoge brom en resonantie in het interieur.

Overigens, ik merk i.d.d. dat het weinig uitmaakt of je 100, 120 of 140 rijdt. Het verbruik stijgt niet aanzienlijk.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 06 mar 2010, 12:25

320d touring schreef:Ik bedoelde niet schokken bij het wegrijden, maar de enorme vertraging die door de bak wordt veroorzaakt en niet de turbo. Overigens heeft niet elke turbo hier last van, kom onze gechipte cooper s maar eens voelen.
In principe heeft elke turbo hier last van hoor, alleen zo lang je turbogat onder of heel dichtbij je stationair toerental ligt, zul je er weinig tot niks van merken.

eer-os

Bericht door eer-os » 09 mar 2010, 10:39

(welliswaar of topic, maar volgens mij heeft de cooper s een compressor (of het moet de nieuwe zijn), die van mij had in ieder geval wel een compressor en was ook gechipt (stage 2, bij van beek))

Verbruik van mijn 525d hangt inderdaad sterk af van een constante rijstijl. Op de snelweg doe ik zo'n 7.8 ltr/100, in de stad 10ltr/100km
E39 530D
Cooper S Works
E61 525D

ronnyt

Bericht door ronnyt » 04 jun 2010, 16:46

zit met m´n E61 525D ook rond de 10ltr/100km,en dan moet ik (of vooral de vrouw) zeer rustig rijden.(wel meeste km´s in stad)
Moet volgens garage inlaatspruitstuk laten vervangen.Is blijkbaar lek,maar ik zie er niets aan.
Misschien dat verbruik dan wat daalt.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 04 jun 2010, 21:38

Het is al een wat ouder topic, maar aangezien hij weer omhoog komt, deel ik hierbij ook maar even mijn verbruikservaringen.

Ik herken de hierboven genoemde waarden helemaal, gemiddeld denk ik zo'n 1 op 11,5, maar in de winter tank ik 'm ook wel eens af met een gemiddelde van 1 op 8,4. In het laatste geval zijn het dus wel alleen koude stadsritjes geweest.

Het viel mij trouwens ook op dat het erg weinig verschil maakt of je nu braaf 120km/u rijdt, of 160km/u.
320d touring schreef:Ik bedoelde niet schokken bij het wegrijden, maar de enorme vertraging die door de bak wordt veroorzaakt en niet de turbo. Overigens heeft niet elke turbo hier last van, kom onze gechipte cooper s maar eens voelen.

Ik weet precies wat je bedoelt en ik vind het bloedirritant. We hebben hier heel veel drukke minirotondes, dus af en toe kom je aanrijden bij zo'n rotonde, moet je zo goed als stil staan, wil je wegspurten voordat de volgende auto er aankomt en vervolgens rol je als een slak de rotonde op om daarna met een halve whiplash net voor de aanstormende auto weg te katapulteren.

Wat ik tegenwoordig in zo'n geval vaak doe is met links de rem intrappen en al een beetje gas geven om de bak wakker te maken. Niet het intrappen van het gaspedaal is het signaal om te vertrekken, maar het loslaten van de rem. Vast niet goed voor de remmetjes, maar dan hadden ze die automaat maar beter moeten programmeren.

320d touring

Bericht door 320d touring » 09 jun 2010, 20:12

@ Kingfisher:

Heel herkenbaar, ik vindt het echt gevaarlijk. Op 1 of andere manier vergeet ik dit effect steeds, sta ik 2 minuten bij een snelwegafrit te wachten tot er een gaatje is om een N-weg op te draaien, is er een gat en sta je na op het gas te trappen voor je gevoel 2 seconden stil, je trap harder omdat er weer verkeer aan komt en ineens ga je met gillende banden ervandoor en schiet je bijna aan de andere kant de berm in :(
Een sprintbooster is zou een oplossing zijn, maar die schijnt er weer voor te zorgen dat ie sneller terugschakelt bij gas geven. Ik vindt het nu al irritant dat als je 120 rijdt en je beweegt je grote teen de bak meteen terugschakelt, waarom niet gebruik maken van die 500NM koppel ?

Verder super tevreden over de auto hoor !!

Watts

Bericht door Watts » 25 jun 2010, 08:03

Even over die roetfilters, misschien wel leuk om te weten is dat het filter schoongespoten kan worden, ben ik al diverse malen tegen gekomen op andere fora en daar is dit steeds met succes uitgevoerd.
Ze sleutelen de DPF eraf, zetten het geheel een nachtje in de terpentine oid, spuiten de zaak daarna met hogedruk schoon. En tadaaaa, een "nieuw" roetfilter. Alleen dan nog ff resetten in de software........
Kan ook wel uit, want qua aanschafprijs nieuw zijn die dingen volgens mij hun gewicht bijna in goud waard....
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

Gesloten

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”