Thermostaat probleem?
Thermostaat probleem?
Hoi,
Heb laatste tijd gemerkt dat mijn BMW niet echt op temp kwam. Het gaat tot de eerste streep en daar blijft die. Normaal moet het gewoon tot de midden gaan toch? Of komt het door de weer nu? Ik zit te denken, misschien is het de thermostaat. (|
Heb laatste tijd gemerkt dat mijn BMW niet echt op temp kwam. Het gaat tot de eerste streep en daar blijft die. Normaal moet het gewoon tot de midden gaan toch? Of komt het door de weer nu? Ik zit te denken, misschien is het de thermostaat. (|
- Blessed to be riding a BMW -
Re: Thermostaat probleem?
Heb ik ook eens gehad, bleek dat ie niet meer open of dicht ging weet niet meer prcecies :? Maar probleem opgelost, nieuwe erin gezet!
Mijne kwan dus ook niet meer op de juiste tempratuur, nu dus weer wel
(thermostaat kost niet zo heel veel)
Mijne kwan dus ook niet meer op de juiste tempratuur, nu dus weer wel

(thermostaat kost niet zo heel veel)
BMW E46 320i old car
BMW E81 118i new car You Only Live Once, Enjoy!
BMW E81 118i new car You Only Live Once, Enjoy!
Re: Thermostaat probleem?
Heb de laatste tijd ook dat de temperatuur niet hoger komt dan het eerste streepje.
Is dit een thermosstaat probleem of de kou?
Is dit een thermosstaat probleem of de kou?
E 61 520D
Re: Thermostaat probleem?
Zo extreem koud is het nou ook weer niet!!
even een simpele uitleg hoe het ongeveer moet werken. Er zijn uiteraard systemen die hier een beetje van afwijken, maar dit is ongeveer het principe van de thermostaatwerking zoals de veel wordt toepgepast bij verbrandingsmotoren
De thermostaat regelt de temperatuur door open of dicht te gaan. Het is eigenlijk een doorlaat die pas open gaat bij een bepaalde temperatuur. Meestal tussen 90 en 105 graden (de bedrijfstemperatuur) afhankelijk van merk/ type/ bouwjaar.
1: de motor draait net na een koude start. Thermostaat staat dicht (het is koud) De koelvloeistof circuleert nagenoeg alleen door het motorblok.
2: de motor warmt nu lekker op en de koelvloeistof gaat de 90 graden bereiken. Het thermo-element in de thermostaat wordt warm en gaat er voor zorgen dat de klep open gaat. De KVS gaat nu niet meer alleen door het motorblok (anders zou de temperatuur veel te hoog worden) maar stroomt nu ook door de radiateur (warmtewisselaar) Hierin staat de KVS warmte af en gaat er dus voor zorgen dat er warmte uit het motorblok getransporteerd wordt naar de buitenlucht (koelen.) De KVS is allen dus een warmtetransportmiddel. Warmte opnemen in de motor en afstaan in de radiateur aan de buitenlucht.
3: Uiteindelijk gaat de thermostaat dus regelend werken door de retourtemperatuur van de koelvloeistof na het afkkoelen van het motorblok. De thermostaat bepaalt hierdoor de hoeveelheid KVS die afgekoeld moet worden. Al dan niet wordt de thermostaat bijgestaan door electronica.
4:Nu heb je nog 1 punt. De ventilator die je zomsers wel eens hoort draaien. Deze zorgt voor luchtstroming door de radiateur als de rijwind niet voldoende is om de KVS af te koelen bij stilstand bijvoorbeeld. De simpelste manier om de fan aan te sturen is een temp. sensor die bij bijvoorbeeld 100 graden aangeeft dat de KVS te warm is en bij 95 graden de fan weer uit stuurt. ZO werkt het dan in principe ook.
De temperaturen zijn realisctische voorbeelden, maar waarschijnlijk niet precies zo gehanteerd bij BMW
Bij mijn motorfiets kan ik het allemaal digitaal aflezen. Fan aan is 105 graden, fan uit is 100 graden. Bedrijfstemperatuur schommelt in tegenstelling tot de regeling bij een auto.
dus..... als je thermostaat te vroeg open gaat (defect) dan komt de auto niet op bedrijfstemperatuur omdat er genoeg koude lucht in de omgeving is op deze dagen. (Je fan zal niet heel snel aan slaan)
Simpel te testen. Neem een pannetje met water. Een touwtje en een thermometer.
De thermostaat uit het systeem halen (geen 5 minuten werk, omdat je halve systeem leeg loopt (| )
Je klemt het touwtje tussen de thermostaatklep en hangt deze vrij van de bodem in het pannetje. Het element dus echt laten hangen.
Nu zet je het pannetje op het vuur en wacht je tot de thermostaat van je touwtje valt. De huidige watertemperatuur geeft dan aan bij welke temperatuur jouw thermostaat regelt. Is deze te laag ----->> nieuwe kopen.
Ik weet alleen niet de exacte bedrijftstemp van jou motor, maar dat is na te vagen en hoogst waarschijnlijk is het wel af te lezen op de thermostaat zelf.
even een simpele uitleg hoe het ongeveer moet werken. Er zijn uiteraard systemen die hier een beetje van afwijken, maar dit is ongeveer het principe van de thermostaatwerking zoals de veel wordt toepgepast bij verbrandingsmotoren
De thermostaat regelt de temperatuur door open of dicht te gaan. Het is eigenlijk een doorlaat die pas open gaat bij een bepaalde temperatuur. Meestal tussen 90 en 105 graden (de bedrijfstemperatuur) afhankelijk van merk/ type/ bouwjaar.
1: de motor draait net na een koude start. Thermostaat staat dicht (het is koud) De koelvloeistof circuleert nagenoeg alleen door het motorblok.
2: de motor warmt nu lekker op en de koelvloeistof gaat de 90 graden bereiken. Het thermo-element in de thermostaat wordt warm en gaat er voor zorgen dat de klep open gaat. De KVS gaat nu niet meer alleen door het motorblok (anders zou de temperatuur veel te hoog worden) maar stroomt nu ook door de radiateur (warmtewisselaar) Hierin staat de KVS warmte af en gaat er dus voor zorgen dat er warmte uit het motorblok getransporteerd wordt naar de buitenlucht (koelen.) De KVS is allen dus een warmtetransportmiddel. Warmte opnemen in de motor en afstaan in de radiateur aan de buitenlucht.
3: Uiteindelijk gaat de thermostaat dus regelend werken door de retourtemperatuur van de koelvloeistof na het afkkoelen van het motorblok. De thermostaat bepaalt hierdoor de hoeveelheid KVS die afgekoeld moet worden. Al dan niet wordt de thermostaat bijgestaan door electronica.
4:Nu heb je nog 1 punt. De ventilator die je zomsers wel eens hoort draaien. Deze zorgt voor luchtstroming door de radiateur als de rijwind niet voldoende is om de KVS af te koelen bij stilstand bijvoorbeeld. De simpelste manier om de fan aan te sturen is een temp. sensor die bij bijvoorbeeld 100 graden aangeeft dat de KVS te warm is en bij 95 graden de fan weer uit stuurt. ZO werkt het dan in principe ook.
De temperaturen zijn realisctische voorbeelden, maar waarschijnlijk niet precies zo gehanteerd bij BMW
Bij mijn motorfiets kan ik het allemaal digitaal aflezen. Fan aan is 105 graden, fan uit is 100 graden. Bedrijfstemperatuur schommelt in tegenstelling tot de regeling bij een auto.
dus..... als je thermostaat te vroeg open gaat (defect) dan komt de auto niet op bedrijfstemperatuur omdat er genoeg koude lucht in de omgeving is op deze dagen. (Je fan zal niet heel snel aan slaan)
Simpel te testen. Neem een pannetje met water. Een touwtje en een thermometer.
De thermostaat uit het systeem halen (geen 5 minuten werk, omdat je halve systeem leeg loopt (| )
Je klemt het touwtje tussen de thermostaatklep en hangt deze vrij van de bodem in het pannetje. Het element dus echt laten hangen.
Nu zet je het pannetje op het vuur en wacht je tot de thermostaat van je touwtje valt. De huidige watertemperatuur geeft dan aan bij welke temperatuur jouw thermostaat regelt. Is deze te laag ----->> nieuwe kopen.

Ik weet alleen niet de exacte bedrijftstemp van jou motor, maar dat is na te vagen en hoogst waarschijnlijk is het wel af te lezen op de thermostaat zelf.
Re: Thermostaat probleem?
Soms kan het ook een behoorlijke tijd duren voordat de middenstand wordt bereikt, zeker als het buiten koud is moet je eerst even een stukje rijden
Als je wegrijdt staat het tot het eerste streepje maar na een paar kilometer moet het wijzertje klimmen.

Als je wegrijdt staat het tot het eerste streepje maar na een paar kilometer moet het wijzertje klimmen.