Piepende remmen
Piepende remmen
Iemand dezelfde ervaring als mij?
Zodra het wat vochtiger begint te worden (Sneeuw/Regen) beginnen mijn remmen te piepen.
Echter niet bij het begin in het intrappen van de rem maar alleen op het laatste stukje, zeg maar bij de laatste paar meter voordat je echt stilstaat.
Ik heb niet het idee dat mijn rembklokken versleten zijn, aangezien hij 2 maanden geleden helemaal nagekeken is en ik niet meer dan 3000 km heb gereden, wellicht heb ik het mis.
Zodra het wat vochtiger begint te worden (Sneeuw/Regen) beginnen mijn remmen te piepen.
Echter niet bij het begin in het intrappen van de rem maar alleen op het laatste stukje, zeg maar bij de laatste paar meter voordat je echt stilstaat.
Ik heb niet het idee dat mijn rembklokken versleten zijn, aangezien hij 2 maanden geleden helemaal nagekeken is en ik niet meer dan 3000 km heb gereden, wellicht heb ik het mis.
Re: Piepende remmen
Heb ik ook, remblokken vervangen, nog steeds het probleem.
Laten nakijken bij de dealer, bleek dat er bij de voorste remschijven de randjes iets waren verbogen (een soort haakje aan de ring van de schijven zeg maar) door de hitte o.i.d.. Was alleen maar oplosbaar door nieuwe schijven er op te zetten.
De schijven zijn nog lang niet op, dus ik laat ze voorlopig nog niet vervangen en leer er maar mee te leven.
Laten nakijken bij de dealer, bleek dat er bij de voorste remschijven de randjes iets waren verbogen (een soort haakje aan de ring van de schijven zeg maar) door de hitte o.i.d.. Was alleen maar oplosbaar door nieuwe schijven er op te zetten.
De schijven zijn nog lang niet op, dus ik laat ze voorlopig nog niet vervangen en leer er maar mee te leven.
Re: Piepende remmen
Je kan ze natuurlijk ook laten afdraaien. Ben je wel van het gepiep af. En hoef je geen nieuwe schijven.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Piepende remmen
Inderdaad een goed alternatief
Re: Piepende remmen
Met afdraaien gok ik aan dat jullie bedoelen om even door te rijden totdat de randjes zijn versleten van het remmen?
En dat er dan op deze manier geen piep meer is?
Moet overigens wel zeggen dat tijdens mijn ritje afgelopen weekend in de belgische ardennen er geen last van heb gehad. Terwijl het daar ter plaatse toch zeker nat was ivm de sneeuw.
En dat er dan op deze manier geen piep meer is?
Moet overigens wel zeggen dat tijdens mijn ritje afgelopen weekend in de belgische ardennen er geen last van heb gehad. Terwijl het daar ter plaatse toch zeker nat was ivm de sneeuw.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Piepende remmen
Nope,
Met afdraaien bedoelen we dat je de schijven er onder weg (laat) halen, en ze bij een metaalbedrijf, of revisie bedrijf weer vlak laat draaien.
Let wel; de schijven moeten links als rechts dezelfde dikte krijgen!
Er staat als het goed is een maat in de schijf gegraveerd/gestempeld. Dit is de minimale schijfdikte.
Met afdraaien bedoelen we dat je de schijven er onder weg (laat) halen, en ze bij een metaalbedrijf, of revisie bedrijf weer vlak laat draaien.
Let wel; de schijven moeten links als rechts dezelfde dikte krijgen!
Er staat als het goed is een maat in de schijf gegraveerd/gestempeld. Dit is de minimale schijfdikte.
Re: Piepende remmen
En als deze er niet in staat is deze bij ene garage na te vragen. Ook zit er vaak een slijtindikator op. Een klein uitgehoond stukje op de buitenrand..
Re: Piepende remmen
Dan zou ik ze eerder laten piepen dan ze laten afdraaien. Of natuurlijk gewoon nieuwe erop zetten!
Re: Piepende remmen
op zich niet zo'n groot probleem.
afdraaien kost ong. 15-20 euro per stuk. Een stuk goedkoper dan nieuwe schijven dacht ik
Bij het vervangen van schijven pak je altijd je blokken mee, om niet meteen je schijven te laten verglazen vanwege anders ingesleten blokken.
Zit je al gauw op 250 schijven en 120 blokken om rondom te vervangen ex btw en eventuele montage.
Maar ik ben er niet van overtuigd dat dit het probleem is.
Vaak is het de combinatie tussen merk/ type blok en merk/ type schijf.
Je kan natuurlijk ook zelf even de remmen los halen, goed schoonmaken met remmenreiniger en staalborstel.
Bij de remschijf de roestrand binnen en buiten aan beide zijden bewerken met een schraapstaal en een klein hamertje om zoeel mogelijk roest te verwijderen. Eventueel een stuk schuurband gebruiken.
Daarna de bewegende delen goed invetten met het liefst remmenvet. Als je dan de achterkant van de blokken ook even in het vet zet en de eventuele plaatjes achter de blokken goed om zet moet het met een beetje geluk ook verholpen zijn.
Een schuurpapiertje over de blokken om de verglazing te verwijderen.
Het is even werk, maar het proberen waard.
Piept deze dan nog, dan kan je als laatste optie met een metaalzaag een klein keepje maken in je remblok en dan in de lengte richting en breedterichting (soms zit de breedte er al in) een soort kruis.
Het keepje niet helemaal doorhalen, maar tot op 2 mm restmateriaal ongeveer
Dit is vaak een mooie oplossing tegen het piepen, het verdient natuurlijk niet de schonheidsprijs. Het hoort eigenlijk niet, maar geeft verder geen problemen. Er zijn blokken die zo al geconstrueerd zijn.
Heel soms doen ze dit in de garage ook als een bepaalde auto met meerdere merken blokken en schijven blijft piepen en vaak is dit dan de oplossing.
succes
afdraaien kost ong. 15-20 euro per stuk. Een stuk goedkoper dan nieuwe schijven dacht ik
Bij het vervangen van schijven pak je altijd je blokken mee, om niet meteen je schijven te laten verglazen vanwege anders ingesleten blokken.
Zit je al gauw op 250 schijven en 120 blokken om rondom te vervangen ex btw en eventuele montage.
Maar ik ben er niet van overtuigd dat dit het probleem is.
Vaak is het de combinatie tussen merk/ type blok en merk/ type schijf.
Je kan natuurlijk ook zelf even de remmen los halen, goed schoonmaken met remmenreiniger en staalborstel.
Bij de remschijf de roestrand binnen en buiten aan beide zijden bewerken met een schraapstaal en een klein hamertje om zoeel mogelijk roest te verwijderen. Eventueel een stuk schuurband gebruiken.
Daarna de bewegende delen goed invetten met het liefst remmenvet. Als je dan de achterkant van de blokken ook even in het vet zet en de eventuele plaatjes achter de blokken goed om zet moet het met een beetje geluk ook verholpen zijn.
Een schuurpapiertje over de blokken om de verglazing te verwijderen.
Het is even werk, maar het proberen waard.
Piept deze dan nog, dan kan je als laatste optie met een metaalzaag een klein keepje maken in je remblok en dan in de lengte richting en breedterichting (soms zit de breedte er al in) een soort kruis.
Het keepje niet helemaal doorhalen, maar tot op 2 mm restmateriaal ongeveer
Dit is vaak een mooie oplossing tegen het piepen, het verdient natuurlijk niet de schonheidsprijs. Het hoort eigenlijk niet, maar geeft verder geen problemen. Er zijn blokken die zo al geconstrueerd zijn.
Heel soms doen ze dit in de garage ook als een bepaalde auto met meerdere merken blokken en schijven blijft piepen en vaak is dit dan de oplossing.
succes
Re: Piepende remmen
Moet je bij het afdraaien van je schijven niet alsnog je blokken vervangen ??
Je vervangt je blokken bij nieuwe schijven omdat de oude zijn ingesleten op het oppervlak van je oude schijven, maar als je je schijven af laat draaien heb je toch net zo goed een ander oppervlak ??
Je vervangt je blokken bij nieuwe schijven omdat de oude zijn ingesleten op het oppervlak van je oude schijven, maar als je je schijven af laat draaien heb je toch net zo goed een ander oppervlak ??
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Piepende remmen
Je hebt gelijk, maar meestal gebeurt het gewoon niet.
Als je al nieuwe blokken haalt, dan kan je net zo goed de schijven vervangen.
Als je al nieuwe blokken haalt, dan kan je net zo goed de schijven vervangen.
Re: Piepende remmen
Als je blokken nagenoeg nieuw zijn, kan je ze voorzichtig inremmen, geen voorkeur uiteraard. Inremmen is goed te doen, maar het komt er eigenlijk nooit van. Ze zeggen het wel, maar wie let er op in het dagelijkse verkeer. Als ik moet remmen dan rem ik.
Inderdaad is het beter om de blokken te vervangen. De groefjes in de blokken zorgen er voor dat je maar een gedeelte van je oppervlak gebruikt. Dit deel wordt veel warmer en kan voor verglazing van je blokken zorgen en dus ook weer voor beschadigingen op de schijf.
Simpele optie is de blokken te vlakken op een stuk schuurband, moet je nog wel goed blokken hebben uiteraard.
Als ze al half op zijn blijft er niet veel over en is vervangen inderdaad beter.
Alles in bovenstaande verhalen hangt samen met de restdikte van de schijven en de blokken, is het allemaal al wat minder zou ik doorrijden en sparen voor een hele nieuwe set. Dat piepen dan maar even voor lief. Bij mij is alles pas 10.000 km oud, dan zou ik toch maar wat proberen om de kosten een beetje grappig te houden.
Ik vind piepende remmen onder een auto echt not done.
Inderdaad is het beter om de blokken te vervangen. De groefjes in de blokken zorgen er voor dat je maar een gedeelte van je oppervlak gebruikt. Dit deel wordt veel warmer en kan voor verglazing van je blokken zorgen en dus ook weer voor beschadigingen op de schijf.
Simpele optie is de blokken te vlakken op een stuk schuurband, moet je nog wel goed blokken hebben uiteraard.
Als ze al half op zijn blijft er niet veel over en is vervangen inderdaad beter.
Alles in bovenstaande verhalen hangt samen met de restdikte van de schijven en de blokken, is het allemaal al wat minder zou ik doorrijden en sparen voor een hele nieuwe set. Dat piepen dan maar even voor lief. Bij mij is alles pas 10.000 km oud, dan zou ik toch maar wat proberen om de kosten een beetje grappig te houden.
Ik vind piepende remmen onder een auto echt not done.
Re: Piepende remmen
Let op met het laten afdraaien van remschijven, de betere schijven (dus ook de Zimmermans van BMW) zijn nl "gestoken"en niet gedraaid.
Het nadeel van gedraaide schijven is dat je, net als bij een ouderwetse grammafoonplaat, een soort van dwarskracht op het remblok krijgt, gevolg, iedere keer bij het aanremmen kantelt het remblok in de tang, dit gaat gepaard met een klikgeluid.
Nog verder van huis! piepen en klikken.
Daarbij komt dat sommige garages een setje hebben waarmee ze de schijven onder de auto afdraaien, niet echt secuur.
Ik heb zelf meerdere big brake sets op m,n auto,s laten bouwen en die piepten allemaal dat het een lust was.
De beste optie is inderdaad de blokken te voorzien van een beetje remmenvet en te hopen dat het daarmee opgelost is.
Het nadeel van gedraaide schijven is dat je, net als bij een ouderwetse grammafoonplaat, een soort van dwarskracht op het remblok krijgt, gevolg, iedere keer bij het aanremmen kantelt het remblok in de tang, dit gaat gepaard met een klikgeluid.
Nog verder van huis! piepen en klikken.
Daarbij komt dat sommige garages een setje hebben waarmee ze de schijven onder de auto afdraaien, niet echt secuur.
Ik heb zelf meerdere big brake sets op m,n auto,s laten bouwen en die piepten allemaal dat het een lust was.
De beste optie is inderdaad de blokken te voorzien van een beetje remmenvet en te hopen dat het daarmee opgelost is.
Re: Piepende remmen
en vergeet dan niet de gleuf in de blokken weer open te maken 

- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Piepende remmen
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige setje schijven en blokken, piepen bij het tot stilstand komen.
Na vervanging van schijven en blokken was dat helemaal verdwenen (nu was Ãk het die piepte toen ik de rekening kreeg), evenals het onrustige gevoel in het stuur bij stevig remmen.
De schijven die er onder vandaan kwamen waren al verder dan de minimaal voorgeschreven dikte afgesleten. Daarnaast zaten er veel groeven (ongelijke diktes) in de schijven.
Na vervanging van schijven en blokken was dat helemaal verdwenen (nu was Ãk het die piepte toen ik de rekening kreeg), evenals het onrustige gevoel in het stuur bij stevig remmen.
De schijven die er onder vandaan kwamen waren al verder dan de minimaal voorgeschreven dikte afgesleten. Daarnaast zaten er veel groeven (ongelijke diktes) in de schijven.
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 31 mei 2010, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M