Lucht in koelsysteem?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jeroenvanalem

Lucht in koelsysteem?

Bericht door jeroenvanalem » 31 okt 2009, 10:38

Beste mede-bmwrijders,

Ik heb de zoekfunctie al doorzocht maar kan niets vinden wat lijkt op het volgende probleem:

Om de zoveel tijd (2 weken / maand) gaat mijn koelvloeistof-peil lamp branden op het dashboard. Wanneer ik het peil check dan zit de peilstok veel te laag. Wanneer ik vervolgens de ontluchtingsnippel los draai dan stijgt het niveau in het reservoir weer tot max. Ik raak dus waarschijnlijk geen koelvloeistof kwijt en dacht in eerste instantie dat er gewoon teveel lucht in het systeem zat doordat de garage verkeerd gevuld had (vorig jaar koppakking, waterpomp e.d. vervangen). Nu heb ik dit inmiddels echter al 4-5 keer moeten uitvoeren en steeds kan ik weer ontluchten!

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Fabian79

Re: Lucht in koelsysteem?

Bericht door Fabian79 » 31 okt 2009, 16:37

Vooral doorgaan.

Ik heb met een bmw wel vaker problemen gehad in de garage dat ze er lastig te ontluchten zijn.
Er zijn modellen bij die je eerst op de brug moet zetten met de voorwielen en dan de brug omhoog tot de achterbumper zowat de grond raakt, omdat deze anders niet wil ontluchten. Zo zijn er wel meer truukjes om te ontluchten.

Of dit de oplossing is dat weet ik natuurlijk niet.

Maar moet je wel elke keer bijvullen dan???

Het lijkt mij dat wanneer je de ontluchtingsnippel opent dat er bij jou weer lucht in het systeem komt, waardoor je niveau dus weer stijgt. Oftewel de luchtbel wordt er in gezogen op het moment dat jij die ontluchter opent (waardoor dus je niveau stijgt). Althans dat is wat ik uit je verhaal op kan maken. Is het trouwens wel een onluchter en niet een beluchter???? Ik heb er echt nog nooit van gehoord namelijk.

Ik zou gewoon bijvullen en niet aan de ontluchter komen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 31 okt 2009, 19:40

Bij mij ook problemen gehad met koelsysteem nadat de radioator was vv. Bleek dat er op verkeerde manier koelvloeistof was bijgevuld. Uiteindelijk heb ik bij koude motor koelvloeistof bijgevuld tot dat het uit de onluchting kwam stormen. Daarna ontluchting dicht, zorgen dat koelvloeistof in reservoir op juiste peil stond. Motor op temp. laten komen stukje gereden. Toen motor was afgekoeld moest ik nog een klein beetje koelvloeistof bij doen. Nu al vele km's verder en koelvloeistof is nog steeds netjes op peil.

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 01 nov 2009, 01:12

Bij mijn auto was de radiateurdop defect...schijnt vaker voor te komen volgens de dealer!
Nieuwe dop erop geplaatst, en geen last meer gehad van koelvloeistofverlies!

gr.
Marvin

jeroenvanalem

Bericht door jeroenvanalem » 01 nov 2009, 21:24

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben er inderdaad nu achter dat er juist lucht wordt aangezogen bij de ontluchtingsnippel ! Er is dus schijnbaar een onderdruk.

Heb nu de nippel dichtgehouden en steeds het systeem bijgevuld nadat het peil in het reservoir weer was gezakt. Het peil blijft nu gewoon op niveau, ook als ik de nippel open draai! Probleem opgelost, er zat dus waarschijnlijk écht te weinig koelvloeistof in.

Groeten,
Jeroen

bmw325ticompact

Bericht door bmw325ticompact » 02 nov 2009, 19:50

Ik zie dat je probleem is verholpen maar mischien heb je er toch wat aan.

Hier ff een stappenplan voor vullen van je koelsysteem:

1=> Radiatordop los draaien
2=> Ontluchtingsschroef los draaien( zit vlakbij de radiatordop)
3=> Contactslot naar stand 2 draaien
4=> Verwaring v/d auto op max. temp. zetten
5=> Verwarming ventilator op lage stand zetten( dit zorgt ervoor dat de kleppen v/d verwarming zich openen)
6=> Langzaam het reservoir van de radiator vullen.
7=> Onluchtingsschroef pas dichtdraaien wanneer er koelvloeistof uit ontluchtingsventiel stroomt
8=> Reservoir v/d radiator vullen tot Max. niveau
9=> Radiatordop vast draaien
10=> Motor warm laten lopen, tot thermostaat zich opent.
11=> Motor uit en ff laten koelen (Max. koelwater temp. 30 graden)
12=> Radiatordop rustig losdraaien en peilstok van koelmiddel controleren. Deze is juist als de bovenkant v/h schroefdraad van zich bevindt tussen bovenste en onderste bol v/d peilstok. Bijvullen indien nodig.

Dit is hoe ik het heb gedaan nadat mijn radiator was vervangen
Tip: het is raadzaam om na een xtal km's je koelvloeistof niveau te controleren. Ik moest nog een klein beetje bij doen na 500 km, daarna niks meer bij hoeven te vullen.

Succes :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”