Motorolie
Motorolie
Ik bezit een 318i uit 2002 (facelift). Is een 2.0 liter met 143 pk.
Hoe doen jullie het eigenlijk met motorolie? Gebruiken jullie Castrol LL of Kroon LL (i.g.g. BMW gecertificeerde LL-01 / LL-04)?
Ik heb geen idee wat voor olie nu in mijn auto zit maar deze moet binnenkort vervangen worden.
Probleem alleen is dat ik er wel Long Life olie in wil gooien (en wat meer moet betalen daarvoor), maar deze niet na 20.000km al wil vervangen (olie-service is rond de 20.000km). Als je bv naar VW kijkt dan kan je met je Long Life olie 50.000km rijden, het heet namelijk niet voor niks 'Long Life'. Maar aan de andere kant... het boordcomputer systeem van BMW is wel weer gebaseerd op Long Life olie.
Dus wat voor olie gebruiken jullie en waarom? Moet het perse Long Life zijn? En wat houdt die certificering van BMW in (LL-01 / LL-04)?
Hoe doen jullie het eigenlijk met motorolie? Gebruiken jullie Castrol LL of Kroon LL (i.g.g. BMW gecertificeerde LL-01 / LL-04)?
Ik heb geen idee wat voor olie nu in mijn auto zit maar deze moet binnenkort vervangen worden.
Probleem alleen is dat ik er wel Long Life olie in wil gooien (en wat meer moet betalen daarvoor), maar deze niet na 20.000km al wil vervangen (olie-service is rond de 20.000km). Als je bv naar VW kijkt dan kan je met je Long Life olie 50.000km rijden, het heet namelijk niet voor niks 'Long Life'. Maar aan de andere kant... het boordcomputer systeem van BMW is wel weer gebaseerd op Long Life olie.
Dus wat voor olie gebruiken jullie en waarom? Moet het perse Long Life zijn? En wat houdt die certificering van BMW in (LL-01 / LL-04)?
Re: Motorolie
het klopt niet dat je bij een vw 50.000 km met olie rijdt,ik werk zelf bij een vw dealer en de boordcomputer van een vw geeft zelf aan dat de auto een beurt nodig heeft,dat kan na 15.000km zijn of 25.000 maar in de regel nooit meer dan 30.000 km.
ik gooi zelf long life olie van vw in de auto deze voldoet ook aan de bmw eisen,ik ververs elk jaar de olie en rij ong 14.000km pj(de olie kost mij toch haast niets)
gr hans
ik gooi zelf long life olie van vw in de auto deze voldoet ook aan de bmw eisen,ik ververs elk jaar de olie en rij ong 14.000km pj(de olie kost mij toch haast niets)
gr hans
-
Griffendahl
Ik rijd gewoon met olie van de dealer, da's iig LL01/LL04, da's specificatie die BMW voorschrijft voor de motoren.
Het boordcomputersysteem is niet alleen gebaseerd op die interval, maar ook je motorblok. De olie houdt wellicht zijn smerende eigenschappen, maar de additieven van die olie verliezen mogelijk hun eigenschappen na die interval. De marges in moderne motoren zijn niet zo heel groot als vroeger...
Vergeleken met vroeger is 20.000km al behoorlijk LongLife... (Olie)service intervallen van 7.500 km waren vroeger helemaal geen uitzondering.
Ik zou niet bezuinigen op een paar tientjes olie ten koste van je gehele blok, als je een vastloper hebt ben je wat meer kwijt als die paar tientjes... Verkeerde zuinigheid imho.
Het boordcomputersysteem is niet alleen gebaseerd op die interval, maar ook je motorblok. De olie houdt wellicht zijn smerende eigenschappen, maar de additieven van die olie verliezen mogelijk hun eigenschappen na die interval. De marges in moderne motoren zijn niet zo heel groot als vroeger...
Vergeleken met vroeger is 20.000km al behoorlijk LongLife... (Olie)service intervallen van 7.500 km waren vroeger helemaal geen uitzondering.
Ik zou niet bezuinigen op een paar tientjes olie ten koste van je gehele blok, als je een vastloper hebt ben je wat meer kwijt als die paar tientjes... Verkeerde zuinigheid imho.
Ik wil er ook absoluut niet op bezuinigen. Ik snap het gewoon niet helemaal.
Als ik op Kroon-Olie mijn kenteken invul krijg ik de volgende resultaten:
De Presteza MSP 5W30 is de enige die een LL-04 certificaat van BMW heeft. De overige 2 hebben een LL-04 certificaat 'pending'.
Kortgezegd; ik moet voor de Presteza MSP 5W30 gaan?
Als ik op Kroon-Olie mijn kenteken invul krijg ik de volgende resultaten:
Nu staat hier zowel 5W40 als 5W30 olie tussen. Dat is me ook niet helemaal duidelijk, ik meende dat in mijn auto 5W30 moet.MOTOR, N42
Smeermiddel inhoud 4,25 liter
Aanbevolen product Specialsynth MSP 5W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 20000 km / 24 maanden
Goede alternatieven Presteza MSP 5W30
Helar SP 5W30 LL-03
De Presteza MSP 5W30 is de enige die een LL-04 certificaat van BMW heeft. De overige 2 hebben een LL-04 certificaat 'pending'.
Kortgezegd; ik moet voor de Presteza MSP 5W30 gaan?
Laatst gewijzigd door Jelte op 14 dec 2009, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Prima keuze.
Je kunt ook voor Presteza LL 5W30 gaan, is dan ook nog eens longlife
( Heeft BMW-LL01 specificatie en is tevens aanbevolen voor jouw BMW )
Je kunt ook voor Presteza LL 5W30 gaan, is dan ook nog eens longlife
( Heeft BMW-LL01 specificatie en is tevens aanbevolen voor jouw BMW )
Laatst gewijzigd door B46 op 14 dec 2009, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Reden: link toegevoegd
www. M3 register .nl
Dat snap ik dan weer niet, de Presteza MSP heeft een Long Life certificaat terwijl het dan geen Long-life olie is :? Kan iemand mij dat uitleggen? 
Iemand? 
-
Griffendahl
Wellicht dat ze (nog) niet officieel aan de Longlife specificatie van de oliefabrikanten of de SAE voldoen, maar wel officieel aan de specificaties van BMW. Die specificaties hoeven niet perse gelijk te zijn.