Stuurbekrachtiging ontregeld?
-
suikerstuutje
Stuurbekrachtiging ontregeld?
Hoi, heb gisteren de dynamo vervangen van mijn 320d Touring.......nu heb ik een ontregelde stuurbekrachtiging.
Als ik het stuur iets draai (voornamelijk rechtsom) voel en hoor ik een brommend geluid en ietwal trillen in het stuur,
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
Als ik het stuur iets draai (voornamelijk rechtsom) voel en hoor ik een brommend geluid en ietwal trillen in het stuur,
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
-
Griffendahl
Re: Stuurbekrachtiging ontregeld?
Hoe is het niveau van je stuurbekrachtigingsolie ??
-
suikerstuutje
Zal ik es ff gaan checke, thanks.
Wordt de stuurbekrachtiging niet door dezelfde snaar aangedreven
misschien staat deze wel te strak (of te los)
misschien staat deze wel te strak (of te los)
-
suikerstuutje
Het niveau is oke en de multiriem drijft inderdaad ook de stuurbekrachtiging aan, heb gisteren een dynamo omgewisseld en daarbij de multiriem wel los gehad.
Maar deze kan naar mijn mening niet te strak staan, hij staat op een voorspanning die niet veranderd is.
En als ie te slap zou staan zou ik hem moeten horen, ik heb een vermoeden dat het uit de servopomp zelf komt?
Maar vreemd is dat ie er na gisteren me is begonnen.
Maar deze kan naar mijn mening niet te strak staan, hij staat op een voorspanning die niet veranderd is.
En als ie te slap zou staan zou ik hem moeten horen, ik heb een vermoeden dat het uit de servopomp zelf komt?
Maar vreemd is dat ie er na gisteren me is begonnen.
Misschien heeft ie een keer lucht gehapt?
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
-
suikerstuutje
Kan zijn,ik heb wel een slangenklem losgehad in de omgeving van de de servomotor, niet echt op gelet waar de slang naar oe ging, alleen even de slangenklem verdraaid omdat ie in de weg zat dus niet echt de slang los gehad.
Hoe kun je die servopomp ontluchten?? kan ik dat ff doen om dit uit te sluiten.
Hoe kun je die servopomp ontluchten?? kan ik dat ff doen om dit uit te sluiten.
Je kunt toch geen dynamo omwisselen zonder de riem te ontspannen?? Wat bedoel je met voorspanning?
Ik zou toch proberen om via de dynamo de riem weer te ontspannen, zorgen dat hij er goed omheen ligt en dan weer opnieuw te spannen. De kans is groot dat hij nu te strak zit of dat hij er gewoon niet goed op zit.
Ik zou toch proberen om via de dynamo de riem weer te ontspannen, zorgen dat hij er goed omheen ligt en dan weer opnieuw te spannen. De kans is groot dat hij nu te strak zit of dat hij er gewoon niet goed op zit.
E46_316i Zwart
Precies.
Hij deed het altijd goed, je hebt er aan gezeten en nu denk je ineens aan ontluchten???
Als er nu lucht in je systeem zou zitten, dan zou je ook iets moeten hebben laten lekker.
Lucht zal zich er niet zo maar in zuigen lijkt mij.
Ik zeg niet dat je het uit moet sluiten, maar er zit toch ook nog een reservoirtje boven dus als je iets los trekt zou dat leeg moeten lopen.
Ik zou het echt bij de aandrijving zoeken en dus gewoon de riem of de poelie/ lagers..
Hij deed het altijd goed, je hebt er aan gezeten en nu denk je ineens aan ontluchten???
Als er nu lucht in je systeem zou zitten, dan zou je ook iets moeten hebben laten lekker.
Lucht zal zich er niet zo maar in zuigen lijkt mij.
Ik zeg niet dat je het uit moet sluiten, maar er zit toch ook nog een reservoirtje boven dus als je iets los trekt zou dat leeg moeten lopen.
Ik zou het echt bij de aandrijving zoeken en dus gewoon de riem of de poelie/ lagers..
-
suikerstuutje
Als jullie de voorgaande postingen lezen begrijp je wat ik bedoel, met voorspanning doel ik op de spanrol die volgens mij niet na te spannen is, en de multiriem zit of goed of fout, en wanneer die fout zou zitten dan was hij er onmiddelijk afgelopen.
En de vraag mbt ontluchten die heb ik na aanleiding van een reactie op mijn posting gesteld.
Maar goed, een oplossing of een tip die het probleem werkelijk kan oplossen blijft van harte welkom.
En de vraag mbt ontluchten die heb ik na aanleiding van een reactie op mijn posting gesteld.
Maar goed, een oplossing of een tip die het probleem werkelijk kan oplossen blijft van harte welkom.
De riem zet je toch op spaaning door je dynamo te verdraaien?? Dus dat is wat er bedoeld wordt met spannen.
Je kan het natuurlijk ook gewoon even goed controleren en de spanning checken.
Misschien interessant om met behulp van iemand anders uit te proberen en goed onder de kap te constateren wat er nou trilt.
Misschien interessant om met behulp van iemand anders uit te proberen en goed onder de kap te constateren wat er nou trilt.
- largeproject
- Contacteer:
Ik dacht niet dat een stuurbekrachtiging hoeft te ontluchten,het zou zich zelf moeten ontluchten.
Het zou kunnen dat misschien de lagering van de pomp stuk was,doordat de riem er misschien te slap op heeft gelegen (?) heb je dat voor die tijd niet kunnen merken/voelen,nu ligt ie misschien wat strakker en voel je hem,het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk,maar je weet maar nooit.
Het zou kunnen dat misschien de lagering van de pomp stuk was,doordat de riem er misschien te slap op heeft gelegen (?) heb je dat voor die tijd niet kunnen merken/voelen,nu ligt ie misschien wat strakker en voel je hem,het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk,maar je weet maar nooit.
Voor te ontluchten kun je het stuur een paar keer van max links naar max rechts draaien 
De multiriem kun je idd niet (na)spannen,deze word gespannen door de zelfspanner bij de omkeer/looprol,wel moet je er op letten dat de multiriem in de zelfde looprichting terug komt te liggen als hij er in zijn geheel af is geweest.
De multiriem kun je idd niet (na)spannen,deze word gespannen door de zelfspanner bij de omkeer/looprol,wel moet je er op letten dat de multiriem in de zelfde looprichting terug komt te liggen als hij er in zijn geheel af is geweest.
Misschien is de zelfspanner na de grote slag die deze gemaakt heeft een beetje van slag/ gammel.
Ik zou echt in de aandrijving het probleem zoeken, waaronder dus ook de riem, spanner en lagers van de poelies waar de riem overheen loopt.
Ik zou echt in de aandrijving het probleem zoeken, waaronder dus ook de riem, spanner en lagers van de poelies waar de riem overheen loopt.
-
suikerstuutje
Nee, de dynamo heeft een vaste opstelling en dus is de riem er met dezelfde spanning weer om gekomen, heb de riem ook niet helemaal eraf gehad...das ook niet nodig.Fabian79 schreef:De riem zet je toch op spaaning door je dynamo te verdraaien?? Dus dat is wat er bedoeld wordt met spannen.
Bljift vreemd moet ik zeggen, hij doet het eigelijk alleen als ik het stuur naar rechts draai, zowel stilstaand als rijdend.
De auto heeft wel een week stil gestaan tijdens de strenge vorst, wellicht heeft dit invloed op de kwaliteit / viscositeit van de olie??