Bijna afslaan koude motor bij stationair draaien

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mechanic1977

Re: Bijna afslaan koude motor bij stationair draaien

Bericht door mechanic1977 » 20 jan 2010, 22:34

Hallo ,

Ik zal mij ffies voorstellen :

Ik ben Mark uit Maarssen en heb een 328 touring uit 99 met 150k op de tellert.
Ik heb ook het probleem van onregelmatig stationair lopen als ie nog koud is.
Het begint nu alleen wat erger te worden en hij trilt en schud er ook bij.
Ook brandt mijn motormanagementlampje constant en schudt en trilt ie erbij dit wordt langzaam minder als ie op
temperatuur komt.

Ik neig ook naar de vanos aangezien ik verder alles al heb gereinigd/ vervangen bij een beurt 1mnd geleden.
-stappenmotor gereinigd / lmm gereinigd/alle filters + bougies vervangen/ tunap brandstoftoevoeging.

Iemand enig idee waar ik en revisieset(pakkingset) kan bestellen om de vanos te herstellen?
Ik heb wel al een stappenplan om die vanos te reviseren namelijk!

Na ja wie weet kan iemand mij helpen. :?

Bedankt alvast :amen: en toedeledoki,

Mark ;D
''Begin de dag met een dansje"

bulldogg

Bericht door bulldogg » 21 jan 2010, 19:44

http://www.beisansystems.com/products.html

Hier kan je de nieuwe vanos-dichtringen krijgen.
Verder staat op de site precies omschreven wat je nog nodig hebt en hoe je de dichtringen moet vervangen.
Mits je een beetje handig bent, doe je het in 3 a 4 uur.
Als je de bougies en kleppendekselpakking nog moet vervangen is dan het moment, gezien dit ook allemaal langs komt bij het vervangen van de seals.

zwan

Bericht door zwan » 26 jan 2010, 03:01

Monteur heeft de auto uit gelezen en de computer gaf aan dat de 2e lambdasonde niet werkt waardoor het mengsel te rijk is. Had helaas geen lambda sonde liggen... ga volgende week terug. De monteur wist mij wel te vertellen dat het niet de vanos is want dat zou de computer ook aan geven ... ben benieuwd.

320driver

Bericht door 320driver » 26 jan 2010, 10:06

Ik raad je aan om beide lambdasondes te laten vervangen ipv eentje, als degene voor de kat niet goed functioneert is het ook raadzaam om degene achter de kat ook te vervangen. Heb ik ook laten doen op aanraden van de garage.
Welkom op het forum overigens ik hoop dat je je problemen op kunt lossen, ik ken de problemen met het motormanagementlampje maar al te goed, bij mij is het de carterventilatie waardoor het lampje af en toe aan en weer uit gaat -_-
Binnenkort breng ik hem weer binnen om dit euvel te verhelpen :D
Inmiddels al twee lambdasondes laten vervangen en m'n lmm maar na uitvoerig onderzoek bleek het de carterventilatie te zijn, ah well in ieder geval was het onregelmatig stationair lopen wel verleden tijd na vervanging van die zaken :>

zwan

Bericht door zwan » 08 feb 2010, 21:01

Vandaag bij de garage geweest. Uiteindelijk bleek dat mijn carterventilatiepomp/pijlstokpijp/diverse buisjes en slangetjes helemaal verstopt was met weisscher.... ....(soort van witgeel schuim/pus wat afkomstig was van olie als je vaak korte ritjes maakt tegenhanger van black sludge ) :r .
Daarom kreeg de moter/bezinepomp niet genoeg lucht en was mijn mengsel lucht/benzine ook veel te rijk hierop reageerde weer mijn lambdasonde :roll: . Na paar uur aan de auto te hebben gewerkt opnieuw koud gestart en probleem verholpen en auto rijd veel soepeler :P
Hoop dat het probleem verholpen is en dat andere mensen hier ook wat aan hebben
Thanx voor het meedenken!!

gr Jeroen

zwan

Bericht door zwan » 12 feb 2010, 03:50

sh**!!!!! :(
Stond voor een stoplicht en ging ie weer -_- ...................Pfffffffffffffffffffffff en blijft het doen
maandag maar weer garagedag verder zoeken naar dat rare schommelende stationair toerental bij koude motor.
misschien toch Vanos?
als ik op youtube filmpjes zie dan lijkt dat sprekend op mijn euvel maar de monteur zegt dat je dat moet kunnen aflezen op de comp.
iemand suggesties??

zwan

Bericht door zwan » 16 feb 2010, 03:19

Ben vandaag weer langs de monteur geweest.
Na het zien van een filmpje van mijn koude start vanochtend en vergelijkende filmpjes op you tube is hij toch ook van mening dat de vanos een mogelijkheid is die onderdruk veroorzaakt en alleen als het koud is want dan zet het metaal nog niet uit.
Dus hebben de breisan repair )-ringen besteld en dan aan de slag !!

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 16 feb 2010, 07:13

Problemen met de vanos komen pas in de computer naar voren als de hoeken niet meer kloppen of niet meer bereikt kunnen worden. Bij versleten ringen worden die hoeken nog steeds wel bereikt alleen niet meer zo snel. Je hebt dus wel symptomen maar geen melding op de uitleescomputer.

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 16 feb 2010, 09:16

Ik ben ook zeer benieuwd! (is er een optie om je te abonneren op een onderwerp zonder iets erbij te posten?)

zwan

Bericht door zwan » 27 feb 2010, 03:23

Gisteren bij de garage geweest om mijn Vanos rubbers te vervangen.
Heb zelf via Breisan nieuwe Vanos rubbers besteld.
Garage is er 4 uur mee bezig geweest.
vanmorgen gestart en er is niets meer aan de hand.... perfect stationair.
Vanos ringen was dus het probleem. Heb ze gezien die oude ringen waren echt keihard geworden geen enkele flexibiliteit. -_-
Moet niet te snel juichen maar dit geeft de burger wel moed.

Bedankt voor de info allemaal :amen:
Morgen snel weer rondje rijden. :>

inselive

Bericht door inselive » 08 mar 2010, 12:47

Jongens,

Ik heb echt advies nodig..
Waar kan ik die Vanos rubbers krijgen?
Hoeveel ben ik ongeveer kwijt ervoor?

Ik zag een aantal beschrijven die precies voldoen waar mijn BMW 328 coupe last van heeft.
"bijna afslaan koude motor bij stationair draaien"

Alvast bedankt.

Farl

Bericht door Farl » 08 mar 2010, 13:30

Hier wordt een groupbuy gestart voor Vanos ringen.

RoLoo

Bericht door RoLoo » 08 mar 2010, 20:21

.

Vanochtend : uiteraard koude 318-motor, netjes lopen, en toen het ding warm was kwam het stationair toerental niet meer onder de 1500 toeren. En met een automaat bak wil dan die auto alleen nog maar vooruit, ook als je probeert stil te staan.

Vanochtend : op de zaak na de ochtend rit van ca. 40 km. dus die 1500 toeren op de klok. Zet ik de auto uit, start 'm ook gelijk weer, en wat denk je..., keurig 800 tpm... :? (zoals het hoort dus...)

Vanmiddag : start de auto, gooi het ding in D, en zie plots het toerental zakken naar ca. 450 tpm, net tegen afslaan aan, en een toerentellernaald die ligt te flapperen tussen 500 en 1000 tpm. Omdat ik nog een boodschapje moest doen ergens in de stad, moet je dus door het drukke spitsverkeer ; en bij elk rode verkeerslicht die naald tussen de 500 en 1000 toeren, en af en toe bijna afslaan.

Vanmiddag : thuis na de avond rit van ca. (ook) 40 km, loopt het ding weer tadeloos 800 tpm stationair (in N of P), maar o-wee als ik de auto in D of R druk, dan dondert het toerental gelijk weer richting 500..., om zich dan langzaam te herstellen naar zo'n 700 / 800 tpm.

Zet ik echter de airco aan, dan verhoogt het toerental zich iets, en loopt de boel eigenlijk net FF iets lekkerder...

Iemand krijgt nu een 'aha-erlebnis' en weet wat er aan de hand is...???
't Beste Maar Weer !
Ron.

Dial_888

Bericht door Dial_888 » 08 mar 2010, 20:35

Controleer je carterventilatieslang (kleppendeksel -> cvv->inlaatspruitstuk) op scheuren mn bij de flens aansluitingen....

RoLoo

Bericht door RoLoo » 08 mar 2010, 21:14

Zal ik doen ! (thanx)
't Beste Maar Weer !
Ron.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”