Sinds eind afgelopen jaar heeft mijn BMW startproblemen. Alhoewel ik het probleem eerst toeschreef aan een slechte accu, blijkt er nu iets anders aan de hand te zijn. Ook met een nieuwe accu start de auto niet. Het vreemde is dat na het opladen van de oude accu het probleem opgelost leek. Ook na een tweede keer niet starten en weer laden startte de auto onmiddellijk.
Het was duidelijk tijd voor een nieuwe accu. Een trip naar de plaatselijke accuboer, nieuwe accu erin: niets. Andere accu geprobeerd: niets. Oude accu erin: niets. Een van de mechaniciens kwam op de gedachte dat het aan de startonderbreker kon liggen.
Het drukknopje/lampje vlak voor de versnellingspook ingedrukt: lopen. De nieuwe accu erin gezet: niets. Vervolgens heb ik het knopje zo hard ingedrukt dat het de andere kant van het paneel opzocht. Mijn motoriek stond duidelijk nog op accu's tillen. Er weer onderuit gevist, ingedrukt: lopen.
U snapt het al. Sinds ik de auto thuis geparkeerd heb is er geen beweging meer in te krijgen. Het knopje is wat gehavend maar werkt nog.
Ik heb verschillende combinaties verzonnen om de auto aan de praat te krijgen. Met de sleutel in het contact en het knopje ingedrukt de accu aansluiten, Accu aansluiten, dan pas de sleutel in het contact, knopje indrukken,enzovoort, enzovoort: niets.
Alle elektronica werkt, alle lampjes branden. De aardekabel heeft een kinkje, die kan ik vervangen. De klem van de minpool van de accukabel heeft een breuk, maar volop "vlees", die kan ik ook nog vervangen. Ik ga ook het batterijtje van de afstandsbediening nog vervangen, al gaan de deuren nog prima van en op het slot. Eventueel ook het knopje vervangen? Het kan aan en uit, het knippert nog als de auto op slot staat.
Heeft iemand een idee wat ik verder nog kan doen om de BMW aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
E36 touring: startonderbreker werkt te goed?
-
Martijn4313
E36 touring: startonderbreker werkt te goed?
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 22 feb 2010, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: size aangepast: nu kan ik het tenminste lezen
Reden: size aangepast: nu kan ik het tenminste lezen
-
Cliff
Re: E36 touring: startonderbreker werkt te goed?
Doet ie helemaal niets of hoor je de startmotor wel nog inspringen?
is dat aftermarket startonderbreking? nog nooit gehoord van een bmw met een knopje in de auto voor de startonderbreking 
-- Houdoe wanne --
er uit slopen die electronika.
Als het bij mij gebeurt zelfs met oem gaat het alarmsysteem met startonderbreker direct het raam uit.
We zien dit zo vaak met die alarmsystemen. Helemaal achteraf inbouw geeft vaak problemen na een paar jaar.
Als het niet origineel is zou ik het er meteen uit slopen en alles weer herstellen zoals het origineel hoort.
Vaak worden de draden van de brandstofpomp onderbroken door het alarm. Alarm stuk, gaat de brandstofpomp geen spanning krijgen. Of zoiets in een ander systeem waar je niet zonder kan om de motor te laten draaien.
Als het bij mij gebeurt zelfs met oem gaat het alarmsysteem met startonderbreker direct het raam uit.
We zien dit zo vaak met die alarmsystemen. Helemaal achteraf inbouw geeft vaak problemen na een paar jaar.
Als het niet origineel is zou ik het er meteen uit slopen en alles weer herstellen zoals het origineel hoort.
Vaak worden de draden van de brandstofpomp onderbroken door het alarm. Alarm stuk, gaat de brandstofpomp geen spanning krijgen. Of zoiets in een ander systeem waar je niet zonder kan om de motor te laten draaien.
-
Martijn4313
Dank voor jullie reacties.
Ik weet niet de preciese geschiedenis van de alarminstallatie, maar deze is bij een bmw-dealer ingebouwd bij verkoop aan de eerste eigenaar. Ik ga uit van een startonderbreker maar er zou ook iets anders aan de hand kunnen zijn. De motor laat geheel niet van zich horen. Het knipperende rode lampje voor de versnellingspook kon ingedrukt worden en na indrukken verwaardigde de auto zich te starten, k.linkt voor mij als startonderbreking.
Uitbouwen is een arbeidsintensieve mogelijkheid, die bewaar ik voor het laatst. Ik heb op een engelse site gelezen over het resetten van de afstandsbediening. Iemand hier ervaring mee?
Ik weet niet de preciese geschiedenis van de alarminstallatie, maar deze is bij een bmw-dealer ingebouwd bij verkoop aan de eerste eigenaar. Ik ga uit van een startonderbreker maar er zou ook iets anders aan de hand kunnen zijn. De motor laat geheel niet van zich horen. Het knipperende rode lampje voor de versnellingspook kon ingedrukt worden en na indrukken verwaardigde de auto zich te starten, k.linkt voor mij als startonderbreking.
Uitbouwen is een arbeidsintensieve mogelijkheid, die bewaar ik voor het laatst. Ik heb op een engelse site gelezen over het resetten van de afstandsbediening. Iemand hier ervaring mee?