TDS - Diesel ontbrand niet!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SubCityZero

TDS - Diesel ontbrand niet!

Bericht door SubCityZero » 06 mar 2010, 20:44

Goedenavond,

Ik was vandaag met mijn pas gekochte E36 318TDS bezig, deze heeft een jaar stil gestaan, en we kregen deze maar niet aan de praat.
Accu opgeladen met acculader, erin gehangen, wou de startmotor niet draaien. Blijkt dat de accu stuk was, omdat dat ding voor onbekende tijd zonder stroom heeft gestaan.

Lege accu + vorst = dode accu

Dus vandaag voor 110 euro een nieuwe accu gehaald. Nu wil de startmotor wel draaien, maar komt er alleen zwarte rook uit, en schud de auto erg hard.
Oftewel, er wordt geen Diesel ontbrand.
Het lijkt mij dat het te maken heeft met de gloeibougies.

Maar ik heb absoluut geen verstand van Diesels, dus zou iemand mij kunnen vertellen waar ik morgen naar moet kijken? Wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Bedankt!
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: TDS - Diesel ontbrand niet!

Bericht door bjornc » 07 mar 2010, 15:44

Ik denk dat je het antwoord al hebt; Je gloeipluggen moeten even nagekeken worden.
Ook zou ik het luchtfilter meteen vervangen.
Weet je ook de (echte) reden waarom de auto een jaar stil heeft gestaan?

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 07 mar 2010, 17:53

Ik ben er met mijn vader naar wezen kijken, mijn vader heeft bij de relais gekeken, en daar wat gedaan. De gloeibougies kregen eerst geen eens stroom nadat de auto op gloei stand kwam, en daarna na het klooien met de relais wel. Alleen krijgen ze nog enkele seconden stroom nadat de indicator op het dashboard is uitgegaan.
Maar het heeft nu geen zin meer, ik dacht, nu is de motor verzopen, probeer het later wel, maar de accu is alweer leeg getrokken door het meervoudig proberen te starten van een Diesel, heb geen zin om de accu eruit te nemen en mee te nemen naar huis om deze op te laden, aangezien ik morgen moet werken, en die auto dinsdag voor een voorkeuring moet.

Laat em wel gelijk daar maken. Ik kom er maar niet uit...
Laatst gewijzigd door Gast op 07 mar 2010, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 mar 2010, 20:58

Het lampje voor voorgloeien is alleen voor het starten.

De gloeipitten werken echt wel vaker, Bij stationair draaien bijvoorbeeld daalt de temperatuur in het blok en zullen ze ook meewerken om de verbrandingsruimte op temperatuur te houden.
Niks geks dus dat ze langer energie gebruiken.

Enne een diesel verzuip je niet zomaar. Het is geen bezinemotor.

Ik zou trouwens je accu wel lekker op de lader zetten, anders krijgt deze ook meteen een harde tik te verduren. Beetje zonde van zo'n nieuw ding ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 07 mar 2010, 23:48

Ik zal de lader zo snel mogelijk even op de lader hangen. Zal ervoor zorgen dat ik deze sowieso niet leeg in de auto laat. De vorige accu was ook stuk, en die was van 03-09, maar die deed niks. Kreeg bij de autozaak waar ik deze accu haalde, ook te horen dat een helemaal lege accu, in combinatie met vorst, 'instant dead' betekend. Dan is de accu gelijk stuk. Stroom zorgt dat de accu niet bevriest etc.

Vanavond nog een keer geprobeerd te starten, maar er komt alleen maar rook onder het blok weg (zo lijkt het) en uit de uitlaat. Hele straat stond in no-time zowat 'blauw'.
Dus weet niet wat het probleem nu nog kan zijn. Heb er dan ook absoluut geen verstand van. (Althans niet van Diesel blokken...) Dus ik denk dat ik de garage er maar naar laat kijken. Wordt wel weer dik betalen (>50 euro per uur) maar ja, ik zou het anders ook niet weten. De auto moet gewoon draaien, er kan zoveel zijn dat niet goed werkt, zou ook maar een simpel iets kunnen zijn. Maar dat is voor mij qua kennis net even een stap te ver :(.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 mar 2010, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 mar 2010, 10:24

Wat wel iets is om even te noemen.

Zorg dat je cker weet dat de startonderbreker er af is.
Dus even de auto op slot doen en er weer af halen met de afstandsbediening (er van uitgaande dat je die hebt).

Is maar een hele kleine suggestie, maar je zal ze te eten moeten geven die daar de mist mee in gaan als een auto bijvoorbeeld lang in de garage staat met de deuren altijd open ;)
Afbeelding

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 08 mar 2010, 15:38

Hier zeg je wel wat, helemaal niet bij stil gestaan... Echter, als ik mijn bestuurders deur op slot doe, en weer open, hoor ik helemaal geen CV... (Afstandsbediening heb ik niet, dus neem aan dat de CV ook op de bestuurders deur hoort te werken wanneer je deze op slot draait en weer open draait?)
Althans, volgens mij gingen de andere deuren waaronder de achterdeuren niet mee op slot etc. (Kan dit komen doordat de kofferbak niet dicht kan? Slot van de kofferbak is stuk, en heb dit nog niet kunnen fixen.)
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 08 mar 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 mar 2010, 15:42

Als je geen afstandsbediening hebt zal je ook geen losse startonderbreker hebben.

Misschien dat er wel een standaard onderbreker in je sleutel zit, maar dan zou je het alleen even met een andere sleutel kunnen proberen. Er zit namelijk een soort code in je sleutel dan. Kunnen wel eens stuk gaan, maar de kans is heel klein. Eerder is dan de ontvanger stuk in je contactslot.

Heb je trouwens wel even een nieuw brandstoffilter gemonteerd. Door het lange stil staan kan het wel voorkomen dat je hier problemen door gaat krijgen. Zelfde geld voor het luchtfilter. (die eerder trouwens, omdat je aangeeft dat er zwarte rook uit komt.)
Die zwarte rook ontstaat doordat er te weinig lucht is om te verbranden. Is dus gewoon roet. ;)

Even je luchtfilter losgooien en proberen te starten :! (pas wel op voor vuil! )
Afbeelding

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 08 mar 2010, 15:51

Zou je mij kunnen uitleggen waar deze filters exact zitten? Want ik ben een leek op dit gebied... Morgen gaat ie hoe dan ook naar de garage.
En het scheelt wel een hoop als ie dan tenminste wel rijdt van te voren...
En waar kan ik die filters straks na mijn werk even voor sluitingstijd van de winkels halen? Bij de standaard automaterialen zaak?

Maar ik heb geen afstandsbediening dus, maar ik merkte wel, dat als ik in de auto zat en ik had de deuren open, bleef er wel een lampje knipperen op het dashboard. Ik hoorde van de vorige eigenaar dat er bij deze auto nooit een afstandsbediening heeft gezeten voor de centrale vergrendeling...
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 08 mar 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 mar 2010, 15:17

je hoeft niet percee meteen een nieuw filter te halen... haal de oude los, zorg dat de motor geen vuil aan kan zuigen.. en probeer dan nog eens te starten... als je behoorlijk doorstart zal de compressie(warmte) uiteindelijk ervoor moeten zorgen dat de diesel ontsteekt ook al werken de gloeibougies niet. probeer het desnoods op een zonnige dag of ergens binnen (met de deur open natuurlijk ;))
-- Houdoe wanne --

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 09 mar 2010, 15:36

De auto staat op dit moment bij de garage. Omdat ik sowieso een voorkeuring moet hebben. (Zodat ik weet wat ik voor de APK moet fixen).
Hun gaan kijken wat er met de auto aan de hand is.
Het is ook al bijzonder vaag dat mijn centrale vergrendeling niet werkt. Start onderbreker kan het probleem niet zijn, want we konden em gister wel gewoon aanslepen met een andere BMW om deze naar de garage te rijden.
Onderweg viel ie wel uit onder een bepaald toerental (vermoedde ik) en kon ik em met de sleutel weer aankrijgen als ik snel we, toen we (na 3x uitvallen) bij de garage waren op het terrein, deed ik em uit, enkele seconden wachten, kreeg ik em niet meer aan...

Dus het is heel vaag allemaal...
Ik ben benieuwd wat de conclusie wordt van de garage.
Heb er zelf al 3 dagen mee lopen klooien, maar kom er maar niet uit.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 09 mar 2010, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”