Gepiep van remschijven
- SanderZuyderduyn
Gepiep van remschijven
Goedenavond mede-forumers,
Ik rijd nu al bijna een jaar een E36 323I coupe uit 1998. Het is echt een super auto maar na een paar maanden na aankoop is er bij het remmen van ongeveer 15Km/p uur tot 0Km/p uur een piep te horen. Nadat ik me remschjiven bekeken heb en deze samen met de remblokken vervangen zijn, heb ik nog steeds last van deze irritante piep. Het is kwa remmen niet erg maar ik schaam me ervoor als ik ergens kom aanrijden waar veel mensen staan. :?
Heeft iemand enig idee waar deze piep vandaan kan komen?
- Het gaat dus om de achterremmen, Dit zijn geventileerde remschijven (Niet met gaatjes maar een dubbel wandige)
- Of zou het mischien kunnen dat ik me remvloeistof moet vervangen en dat er dan meer druk op de achteremmen komt?
- Als ik nu naar de remschijven kijk zie ik geen sporen van extreme slijtage.
MVG Sander
Ik rijd nu al bijna een jaar een E36 323I coupe uit 1998. Het is echt een super auto maar na een paar maanden na aankoop is er bij het remmen van ongeveer 15Km/p uur tot 0Km/p uur een piep te horen. Nadat ik me remschjiven bekeken heb en deze samen met de remblokken vervangen zijn, heb ik nog steeds last van deze irritante piep. Het is kwa remmen niet erg maar ik schaam me ervoor als ik ergens kom aanrijden waar veel mensen staan. :?
Heeft iemand enig idee waar deze piep vandaan kan komen?
- Het gaat dus om de achterremmen, Dit zijn geventileerde remschijven (Niet met gaatjes maar een dubbel wandige)
- Of zou het mischien kunnen dat ik me remvloeistof moet vervangen en dat er dan meer druk op de achteremmen komt?
- Als ik nu naar de remschijven kijk zie ik geen sporen van extreme slijtage.
MVG Sander
Wie het laatst remt, remt het hardst.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Gepiep van remschijven
Gaat de remzuiger nog wel goed terug?
Wellicht de remklauw even goed schoonmaken, en opnieuw invetten.
Wellicht de remklauw even goed schoonmaken, en opnieuw invetten.
-
Cliff
Haal je blokken er even uit...schuur die even op en vet de punten waarop de blokken schuiven even in met wat kopervet... wellicht is het dan weg.
Liever niet met kopervet, maar met keramisch of remmenvet.
Kopervet bevat vaste delen en zorgt dus voor extra slijtage. Tevens is het vasthouden van vuil en de maximale werktemperatuur een stuk slechter.
Beide bovenstaande beschreven manieren zijn wel top om te doen en de kans is groot dat je daarmee gepiep weg kan krijgen.
Remmenreiniger, en staalborstel en een stukje schuurband zijn een must.
Laatste redmiddel is het creëren van twee sleuven in je blokken in de vorm van een kruis. Vaak zit er al 1 sleuf in. Tis een beetje beunhaas, maar het werkt vaak wel. De sleuf krijg je er in met een ijzerzaag. Mocht de bestaande sleuf dicht zitten deze uiteraard eerst even inzagen en kijken of het piepen weg is, vaak werkt dat al. Remstof hoopt zich er in op.
Kopervet bevat vaste delen en zorgt dus voor extra slijtage. Tevens is het vasthouden van vuil en de maximale werktemperatuur een stuk slechter.
Beide bovenstaande beschreven manieren zijn wel top om te doen en de kans is groot dat je daarmee gepiep weg kan krijgen.
Laatste redmiddel is het creëren van twee sleuven in je blokken in de vorm van een kruis. Vaak zit er al 1 sleuf in. Tis een beetje beunhaas, maar het werkt vaak wel. De sleuf krijg je er in met een ijzerzaag. Mocht de bestaande sleuf dicht zitten deze uiteraard eerst even inzagen en kijken of het piepen weg is, vaak werkt dat al. Remstof hoopt zich er in op.
Is dit met de standaard remblokken? Of heb je er andere remblokken opgezet?
kijk ook even of er op de randen van de remblok een dun "fliesje"/randje aanhangt die veroorzaken meestal het piepen.Fabian79 schreef: Beide bovenstaande beschreven manieren zijn wel top om te doen en de kans is groot dat je daarmee gepiep weg kan krijgen.
schuur/slijp dan een schuine rand "aan"* de blokken zoals op het plaatje hier: (hoeft niet zo super ver zoals bij nieuwe blokken, als er maar een duidelijk schuine rand is
hebben je schijven al een behoorlijke rand? die kunnen het piepen ook veroorzaken
* bij of aan schuren/slijpen kan helemaal niet dat weet ik
-- Houdoe wanne --
- SanderZuyderduyn
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zou in het weekend even me handen vies gaan maken.
Groeten
Ik zou in het weekend even me handen vies gaan maken.
Groeten
Wie het laatst remt, remt het hardst.