fiscus fan vast?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tummy

fiscus fan vast?

Bericht door Tummy » 25 mar 2010, 19:58

goeiedag!

heeft iemand een link of uitleg naar hoe je de Fiscus fan vervangt?

mijn fiscus staat vast namelijk en lijkt wel een boeing die opstijgt :>

bvd:D

auto:
325 TD e36

328iT

Re: fiscus fan vast?

Bericht door 328iT » 25 mar 2010, 21:28

pm

Tummy

Bericht door Tummy » 25 mar 2010, 22:01

danku:),

waarom moet zo'n visco ding rechtop staand weg gezet worden?
want als ik een nieuwe visco zou bestellen dan komt die ook gewoon in een doosje toch?

waarom is dit?:)

328iT

Bericht door 328iT » 25 mar 2010, 22:32

Er zit vloeistof in dat ding...ik weet er het fijne niet van met rechtop enof niet rechtop :+

Tummy

Bericht door Tummy » 26 mar 2010, 00:22

probleem is dat de motor niet warm word..

alleen als je +- 140 gaat rijden en flink gas gaat geven..

nu dacht ik aan de thermostaat, maar toen zei iemand anders die de waterpomp keer in ze handen heeft gehad toen deze vernieuwd werd dat de koppeling kapot is (vast staat) en blijft mee draaien en daarom continu koelt

mijn fan blijft snel mee draaien, en lijkt wel een vrachtwagen als je gas geeft.

maar zo'n koppeling is nogal duur, en de thermostaat heb ik liggen,

hoe weet ik nou welke kapot is??
temperatuur komt amper boven het blauwe gedeeltje, lang stilstaan word hij niet veel warmer van.. bij rijden blijft hij in het blauwe gedeelte soms net erboven, en op de snelweg ook, behalve met snelle inhaal akties of vlot door rijden.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 26 mar 2010, 18:03

dan is zowiezo je thermostaat kapot... je thermostaat moet dicht blijven tot de temperatuur rond de 90 graden is en pas open gaan wanneer de temperatuur hoger wordt, zodat de koelvloeistof door de radiateur loopt en daar gekoeld wordt door de fan.... en zodra de koelvloeistoftemp weer gezakt is gaat de thermostaat weer dicht...

dus of je viscokoppeling nou kapot is of niet (want kan natuurlijk dat die ook nog eens kapot is) zou de temperatuur toch netjes 90 graden moeten worden
-- Houdoe wanne --

Tummy

Bericht door Tummy » 26 mar 2010, 23:16

vanmiddag met koude motor de fan proberen te stoppen met een opgerolde krant,
de fan draait heel duidelijk net zo hard als de as.. en snijt de hele krant aan stukken zonder te stoppen.

word dus beide vervangen :(

bedankt voor de informatie :amen:

d3v1l

Bericht door d3v1l » 28 mar 2010, 10:25

hoor je de fan te kunnen stoppen? want mijn auto fluit echt ontzettend en ik heb ook t idee dat mn fan altijd meedraait.. valt die viscokoppeling nog schoon te maken of iets dergelijks of moet er gelijk een nieuwe op?

Verheeske

Bericht door Verheeske » 28 mar 2010, 10:40

bij een koude motor hoor je de fan tegen te kunnen houden ja pas wel op je vingers als je dit gaat proberen. volgens mij zijn die viscokoppelingen niet meer te fixen kapot = kapot.. is niet schadelijk voor de motor, alleen draait de fan dan onnodig veel toeren
-- Houdoe wanne --

Tummy

Bericht door Tummy » 28 mar 2010, 13:55

Tegenhouden gewoon proberen door een opgerolde krant ertegen te drukken.. mijn krant ging aan stukken dus blij dat me vingers het niet waren :)

mijn buurman (die auto monteur is blijkbaar, die kwam even kijken toen ik ermee bezig was), die zei inderdaad hetzelfde: dat als de viscofan vast zou staan, nog steeds 90 graden zou moeten worden,

ik ga dus zoiezo de thermostaat vervangen, visco koppeling is redelijk prijzig en ik moet deze zomer in hoogseizoen 6 a 8 weken naar spanje, dus misschien verstandig de viscofan vast te laten voor extra koeling(?) ..

en dan na de zomer te vervangen :)

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 28 mar 2010, 14:00

Nou, extra koeling krijg je er denk ik niet van. Als het nodig is slaat ie toch wel aan, dus in dat opzicht heb je geen voordeel.
Je hebt zelfs extra nadeel omdat het langer duurt voor je motor op temperatuur is. Een te lage temperatuur betekent een minder efficiënte verbranding (hoger verbruik) en grotere slijtage.

Ik zou hem zo snel mogelijk vervangen, en niet wachten tot na de zomer ;)

Verheeske

Bericht door Verheeske » 28 mar 2010, 18:28

als je de thermostaat maar vervangt dan kan die viscofan nog wel lijden tot na de zomer hoor.
-- Houdoe wanne --

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 28 mar 2010, 18:53

Ja, is geen spoedzaak, maar ik bedoelde te zeggen dat je er geen voordeel mee hebt als je met warm weer er mee door rijdt. ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”