Aircovin/ventilator slaat niet aan (E36)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Martinvh

Aircovin/ventilator slaat niet aan (E36)

Bericht door Martinvh » 24 mei 2010, 17:36

318i (M43) E36 - 1996 met ClimateControl (digitaal):

De aircovin (de vin aan de voorzijde van de auto) slaat niet aan bij het inschakelen van de airco.

Na verloop van tijd (15min) stationair draaien en de airco op z'n koudst (16gr. op de climatecontrol) gebeurt er nog niets.

Wat er dan echter wel gebeurd is dat plotseling de aircoleidingen heel veel herrie gaan maken en heen en weer rammelen. Dit gebeurd ook bij het langdurig stilstaan in de file. De airco moet ik dan uitschakelen.

Het is ook zo, dat de airco beter koelt naarmate ik harder ga rijden.

Enig idee wat de kwaal kan zijn en hoe deze op te lossen?

Bedankt

smiegt

Re: Aircovin/ventilator slaat niet aan (E36)

Bericht door smiegt » 25 mei 2010, 11:16

Hi Martin,

Zoals je het aan mij beschrijft heb je het niet over de aircovin van de auto maar over de normale koelfan (visco koppeling).

Het is normaal dat deze niet aanslaat bij het starten van je auto, op het moment dat je auto koud is loopt er zoiezo nog geen koelvloeistof door je radiator. Je motor warmt langzaam op, en dan opent je thermostaat langzaam. Op het moment dat dan je radiator warm wordt gaat de viscose koppeling zijn werk doen. Hoe warmer je radiator hoe stugger het blokkeer mechanisme in de fan wordt, en hoe harder de fan dus gaat draaien.

Het reutelen van je airco komt vermoedelijk door een defecte compressor of te weinig gas in het systeem.

Groeten,

Bram

Martinvh

Bericht door Martinvh » 25 mei 2010, 13:33

Bram,

Bedankt voor de tip omtrent het trillen van de leiding.

De vin die ik bedoel ik weldegelijk die van de airco, welke voor de condensator zit. De vin van de motorkoeling zit achter de radiateur, die van de airco zit voor de condensator.

Kan het trillen niet komen door een condensator die te warm wordt, omdat de vin daarvan niet draait? Het trillen gebeurd ook alleen bij stilstand zonder rijwind.

smiegt

Bericht door smiegt » 26 mei 2010, 14:26

Beste Martin,

Ok dan snap ik hem wat beter.

Op het moment dat je condensor niet voldoende gekoeld wordt kan het zeker zijn dat de leidingen gaan trillen.
Op het moment dat je Freon op zijn retour is van de compressor zet deze uit (naar gas vorm) en wordt dus warm , normaal gesproken wordt de Freon dan weer gekoeld zodat deze weer op de juiste druk samengeperst kan worden (tot vloeistof) en dus weer koud wordt. Op het moment dat je het gas dus niet gekoeld krijgt krijgt het systeem het niet goed meer samen geperst en betekend dit simpelweg te hoge druk in je systeem.

Nu meer denken aan een oplossing i.p.v. het probleem, meet anders als eerste de aansluitingen op je fan eens met een multimeter zodra je motor loopt met airco aan. Geeft deze 11-14V dan betekend dit dat de fan defect is en is de oplossing makkelijk. Echter staat er geen 11-14V op dan wordt het al wat lastiger uitzoeken, heb je overigens de zekeringen nagekeken?

Als er geen zekering stuk en je vind geen spanning op de aansluitingen van de fan, zou ik het gokken op een relais. Ik kan je zo niet vertellen welk relais verantwoordelijk is voor de inschakeling van de aircofan, maar dit staat volgens mij wel in je boekje!

Groeten,

Bram

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”