Motor loopt raar EML en traction control lampje branden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MarcBMW323coupe

Motor loopt raar EML en traction control lampje branden

Bericht door MarcBMW323coupe » 23 mei 2010, 21:40

Gister reed ik gewoon rustig met m`n bmw. Na even te hebben stilgestaan vanwege een passerende tegenligger, gingen er opeens diverse lampjes branden. Het EML lampje en een driehoekje met een pijl eromheen. Dat is volgens mij het lampje van de traction control. M`n auto stotterde opeens, en ik had het idee dat hij bijna uitviel bij het optrekken. Het lampje van de motor zelf brandde ook maar dat is volgens mij altijd of hoort dat ook niet?

Ik was bijna thuis dus ben voorzichtig doorgereden. Thuis gelijk de motor afgezet. Een uur later tog nog maar is gekeken en er bleven geen lampjes branden. Dus gestart en een rondje gereden. Nu had ik echter nergens last van. Hij reed als een zonnetje.

Vervolgens s`avonds nog eens geprobeert, maar nu bleven de lampjes weer branden. Even gestart en goed geluisterd. Nu hoor ik een brommend geluid als hij stationair loopt. En het lijkt alsof hij niet regelmatig loopt.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Zelf denk ik aan een lambdasonde of misschien wel m`n gasklephuis. Maar ik vind het vreemd dat het dan zomaar opeens `kapot` zou zijn.

Fabian79

Re: Motor loopt raar EML en traction control lampje branden

Bericht door Fabian79 » 24 mei 2010, 06:08

Yep dat kan zomaar ineens (|

Het gaat heel lang goed en ineens komen de sensoren in een verkeerde waarde en gaan ze fouten genereren.
De motor gaat dan dikwijls in het noodprogramma en dan is het klaar.

Inderdaad zou de lambdasonde een boosdoener kunnen zijn.
Voordeel er van is dat je lampje gaat branden dus de fout is cker opgeslagen in de computer.

het motorlampje hoort in principe niet te branden. Deze geeft aan dat er een fout is Bij starten kan deze een blijven branden, maar hoort na een paar seconden dan toch echt uit te gaan en uit te blijven.

succes er mee
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

MarcBMW323coupe

Bericht door MarcBMW323coupe » 24 mei 2010, 15:04

Zou het kunnen zijn dat mijn lambdasonde kapot is gegaan door het zuinig rijden?
Omdat ik vaak in een hoge versnelling met lage toeren rijd, denk ik dat mn lambdasonde onder geroet is.

Misschien is het een kwestie van even schoonmaken en dan mn computer laten resetten. :X

Zou dat kunnen?

Als dat het is zou ik tog zomaar €150,- kunnen uitsparen, voor een nieuwe lambdasonde..... ;)

Reloader

Bericht door Reloader » 25 mei 2010, 16:32

gasklep huis schijnt veel voor te komen, ik heb m vervangen maar achteraf had ik m beter schoon kunnen maken!

MarcBMW323coupe

Bericht door MarcBMW323coupe » 25 mei 2010, 19:35

Ik heb de auto een aantal keren gestart en rustig laten lopen.

De ene keer deed het probleem zich wel voor en de andere keer niet. Uiteindelijk maar een stukje gaan rijden en flink toeren gemaakt.

Het probleem is nu over... :amen: Denk dat het tog roet op de lambdasondes is geweest :?

inselive

Bericht door inselive » 30 mei 2010, 02:25

het is je luchtinlaattraject. die moet je goed schoonmaken met remvliestof, dan zul je het probleem niet meer hebben.
het is half 4 in de ochtend :P ik weet het (maar dat is verklaarbaar)

Reloader

Bericht door Reloader » 30 mei 2010, 10:15

EML geeft alleen maar aan dat je uitlaat gassen niet goed zijn, (dus je lamba's meten een niet te corrigeren waarde)

dat kan zijn dat je lamba's defect of vies zijn, dit kan zijn omdat de waarde echt niet goed is en bijvoorbeeld je gasklephuis, of je LMM defect is, hierop gaat je motormanagement corrigeren wat niet meer lukt, en daar komt je EML lampje...

mogelijk oorzaken die ik zo kan bedenken:

Lambda's
Gasklephuis
luchtmassameter
vacuumslangen
inlaatspruitstuk lek

en natuurlijk nog veel meer, ff uit laten lezen en je kunt een heel eind komen (als het probleem voor de TS nu onverhoopt terug zou komen)
Laatst gewijzigd door Gast op 30 mei 2010, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 30 mei 2010, 10:55

inselive schreef:het is je luchtinlaattraject. die moet je goed schoonmaken met remvliestof, dan zul je het probleem niet meer hebben.
het is half 4 in de ochtend :P ik weet het (maar dat is verklaarbaar)

Waarom zou ik bij een benzine de luchtinlaat traject schoon moeten maken. :?
Diesel okay,maar dan nog niet met remvloeistof,dan zijn er betere schoonmaak middel te verkrijgen..

inselive

Bericht door inselive » 06 jun 2010, 01:38

ik had precies het zelfde "largeproject" ik weet niet of jij dat ook had...
maar bij mij hielp het. dus ik deel het mee..

of je een poging waagt of dat je theoretisch een andere oorzaak probeerd te vinden.. aan jou geheel de keus.

(PS: mijn luchtinlaat traject was heel schoon, alsnog schoon gemaakt met remvloeistof)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”