Ik ben hier redelijk nieuw en heb gelijk een vraag ;D
Ik heb een BMW 330D uit 2001, al sinds ik hem heb is er eigenlijk al iets mee aan de hand.
Helaas verliest de auto vermogen, voornamelijk als ik het gas goed intrap dan komt er een grote pluim
zwarte rook uit en lopen de toeren wel netjes op maar accelereert de auto amper. Ook moet ik zeggen dat de turbo
heel erg fluit (zelf met de ramen dicht is deze (helaas) prima te horen)
Toevallig reed ik naast een 320 diesel gisteren die me er dubbel en dwars uit trok, wat niet zou mogen... ;(
Als eerste ben ik naar de lokale BMW dealer gegaan, die hebben het ook niet kunnen vinden.
Er zijn wat brandstof slangetjes vervangen, Lucht inlaat nagekeken, luchtfilter vervangen en dat was het (600 euro rekening!)
Toen zelf maar wat onderzoek gedaan en de volgende dingen vervangen/nagekeken;
1)EGR was erg vies, heb deze schoongemaakt. Geen verschil. Toen de EGR klep afgesloten (zodat hij niet meer dicht kon gaan), dit maakte het alleen nog maar erger, nog meer vermogen ging verloren. EGR klep weer werkende gemaakt.
2)Swirl flaps verwijdert. Lucht inlaat schoon gemaakt. Geen verschil.
Maar het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik dacht zelf dat het de turbo zou zijn, maar deze hebben we gedemonteerd en visueel nagekeken. Alles leek in orde, geen speling op de spoel. (Geen garantie natuurlijk maar toch)
Ik hou van mn auto en wil hem dolgraag houden maar ik vind het uitermate vervelend dat ik het probleem niet kan oplossen.
Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven om na te kijken/vervangen, elke tip is welkom!