voorwiel ophanging

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Mario TT

voorwiel ophanging

Bericht door Mario TT » 25 jul 2010, 15:37

Ik heb sinds kort het volgende probleem:

Het eerste weekend dat ik mijn auto had was er niks aan de hand, het tweede weekend voelde ik dat mijn voorkant hobbelde. Het leek wel alsof ik op een hobbelpaard reed!
Ook kreeg ik vibraties in mijn stuur vanaf 80km/uur.

Ik heb natuurlijk mijn banden opgepompt en dacht misschien is het dan weg, niets is minder waar al was het wel iets minder. Mijn banden zijn wel oud, zitten haarscheurtjes in waardoor ik dus 4 compleet nieuwe banden er ommeheen moet hebben. Niets aan te doen. Maar nu heb ik de winterbanden er even onder om de banden weg te brengen en heb ik wel minder vibraties maar het zit er nog. Het gekke is dat is als ik op de CC rij ik het af en toe wel heb en af en toe niet en boven de 130km/uur is het niet erger misschien zelfs iets minder. Nu zijn beide sets wel oud dus ik heb het idee dat het daar aan ligt maar zouden er nog andere dingen kunnen zijn waarvan je zegt, dat zou het ook kunnen zijn??
Bij het wielen wisselen heb ik nog even met mijn handen aan de remschijf getrokken om te voelen of er ergens op de ophanging speling zat maar ik voelde niets.
Uitlijning zou het ook kunnen zijn maar moet de auto dat niet naar een kant trekken of het stuur uit het lood staan? Dat is in ieder geval niet zo.
Maar zelf vind ik het vreemd dat het niet altijd is waardoor ik denk dat je de mechanische onderdelen al kunt uitsluiten? Ik denk zelf dat de banden gebalanceerd moeten worden, delen jullie deze mening?

Bedankt alvast!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

gilles

Re: voorwiel ophanging

Bericht door gilles » 03 aug 2010, 19:43

Gek, ik ervaar hetzelfde met mijn bmw en ik heb er net vier nieuwe Michelin's op laten leggen en twee keer laten balanceren. Vanaf 80km/h krijg ik vibraties in het stuur en gaat de auto hobbelen in plaats van glijden. Ook kan het bij veranderen van wegdek zo weer over zijn en is de auto helemaal rustig. In een hele flauwe bocht in de snelweg wordt het erger en op een klaverblad met stevige stuuruitslag is het minder en ook helemaal weg.
Ik hoop dat er mensen zijn die dit ook herkennen in hun e39 en er misschien iets aan gevonden hebben zoals versleten reactiestangrubbers, stuurkogels enz. Voor de duidelijkheid, mijn auto is een 520i van 2002 met 225-55-16 Michelin Primacy HP banden.

groetjes,

Gilles

evoluzione

Bericht door evoluzione » 04 aug 2010, 20:01

Ik heb hetzelfde probleem, en bij mij zijn de silentblocks en de reactiearmrubbers versleten danwel gescheurd. Bij 80 tot 90 trilt hij als een idioot, en zoals jullie ook al omschrijven, hangt het van wegdek en alles af. Mijn banden zijn ook niet je van het, maar deeze zijn nog wel recht en uitgebalanceerd. Verder was mijn uitlijning ook nog prima.

Hoop dat jullie er wat aan hebben:)

Mario TT

Bericht door Mario TT » 04 aug 2010, 20:19

Hij staat nu in de garage, waarschijnlijk zit het hem in de silent blocks of fussees. Zwak punt bij de E39 en 36.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 07 aug 2010, 19:18

Nou mijn auto is in de garage geweest en de silent blocks hadden een minimale speling en dat mag het probleem niet zijn. De banden waren niet 100% uitgelijnd. Echter nu heb ik de trilling nog steeds maar er is niets mis.
Nu vraag ik me af hoe normaal is een trilling in het stuur bij een E39?? Ik heb het nu bij ongeveer 90-100km/uur dat als ik mijn stuur los laat dat het stuur zichtbaar trilt op een vlakke weg. Is dit normaal?? Je voelt het ook in de auto trillen.

Hoe gevoelig is de E39 met uitlijning van de banden?? Heeft iemand nog tips??

Alvast bedankt!

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 10:17

Zijn de banden ook gecontroleerd op uitbalanceren?

Mario TT

Bericht door Mario TT » 08 aug 2010, 15:01

De banden zijn nu 2x gebalanceerd, het zijn nieuwe banden omdat ik met de oude banden dit ook al had. Maar dan erger.

In de garage waar mijn auto gecontroleerd is zijn ze herbalanceerd en moest er 10 gram bij. Nu schijnt de enige oplossing nog te zijn het dynamisch balanceren op de auto?

Is dat echt zoveel beter en is een E39 daar echt zo gevoelig voor?

Ik word er een beetje bang van dat een E39 zo gevoelig is voor trillingen om eerlijk te zijn.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 17:42

Mario TT schreef:Ik word er een beetje bang van dat een E39 zo gevoelig is voor trillingen om eerlijk te zijn.
Geloof ik nix van eigenlijk.
Speling op rubbers klinken me waarschijnlijker.
Of misschien een vastzittende remklauw.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 08 aug 2010, 18:19

Alles is al gechecked door Ruud Peterse. Alles is in orde alleen een hele kleine speling op de silent blocks voor maar niet noemenswaardig. Hij heeft de remmen schoongemaakt dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

Wat blijft er dan over?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 19:23

De remmen zijn schoon gemaakt.
Is de zuiger ook op functie gecontroleerd?
Als die namelijk iets blijft hangen, gaat de boel ook trillen.

Owja, speling op de remklauw kan ook nog een probleem zijn.

stress

Bericht door stress » 08 aug 2010, 19:59

ik zou de banden aan de auto laten balanceren, spinnen noemen ze dit dan balanceer je de hele voorpartij of achterpartij mee, geeft een beter resultaat.

mvgr

Stress

Mario TT

Bericht door Mario TT » 08 aug 2010, 20:00

Tja daar ga ik dan maar vanuit? Ik zal het vandeweek schoonmaken en controleren op de werking. Maar het is toch gek dat het dan alleen op snelheden ligt boven de 80km/uur??

Ik zal anders vandeweek een filmpje maken van het geheel zodat je kan zien wat ik bedoel. Het is wel lastig omdat het op beeld moeilijker te laten zien is.

De remmen waren wel extreem vervuild en de remolie is nu vervangen. Dus wie weet maar vanuit mijn technisch oogpunt sluit ik eigenlijk de remmerij uit. Maar goed..

Stress: ik denk inderdaad dat dit de oplossing biedt, maar als dat zo is, zou dan de remschijf uit balans of iets?

stress

Bericht door stress » 08 aug 2010, 20:09

Mario TT, misschien een kleine onballance in de assen , ik heb met mijn e36 ook trillingen als ik rem, mijn stuur slaat even van links naar rechts, ik laat volgende maand de rubbers vervangen, ik hoorde van BMW dat er een upgrade rubber voor is welke harder is dan de standaart, dit zou het probleem van trillen bij remmen moeten oplossen, jouw "probleem" uitdaging is een onballance in de aandrijving of wiel assen, met spinnen aan de auto haalje alle onballance eruit.

success Stress

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 aug 2010, 16:34

Ik heb vandaag mijn banden opnieuw laten balanceren bij de Euromaster en de trillingen zijn voor 90% weg. Er zit nog wel iets in maar ik neem aan dat dat normaal is bij een E39? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet niet of het stuur echt 100% trillingsvrij moet zijn. Als ik mijn hand aan het stuur hou dan trilt er niets maar voel je natuurlijk wel iets in je handen, als ik mijn handen van het stuur haal zie je een lichte trilling in het stuur.
Ik heb geprobeerd om iets te remmen met 100km/uur maar dan merk ik geen verschil.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 11 aug 2010, 16:55

Aha... told you so :zwaai:
Ik denk dat je die 90% ook wel naar 100% kunt krijgen, met betere uitbalancering.
Hoeveel 'lood' zit er nu aan?
Als er dikke plakken op zitten, dan kan het ook zijn dat je een slechte batch banden hebt getroffen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning”