1:
In de onderste buitenhoeken van mijn achterlichten zitten duplolampjes.
Hier meet ik echter geen spanning, welke (dubbele functie) hebben deze duplolampjes?
De binnenste lampjes zijn remlichten en de middelste zijn de gewone achterlichten, dus ik heb alles toch al, zou je zeggen?!
Als jij me hier meer duidelijkheid over kan geven; post een reactie!
2:
Ik heb, vlak nadat ik mijn BMW (vorig jaar november) heb gekocht, mijn dynamo moeten vervangen...
Dit is er weer één geworden met een v-snaar-poelie (zoals er dus ook al op zat)
Bij de montage toen, viel me op, dat de (hergebruikte) v-snaar niet precies 'in lijn' loopt (de dynamo-poelie zit min of meer 4mm te ver naar achteren; zie foto 1 onderaan)
ff voor de duidelijkheid (of het nu klopt of niet...):
Bij mij drijft een 1e korte v-snaar vanaf de krukas de stuurbekrachtigingspomp aan (die loopt dus over 2 poelies)
en daarachter zit er een 2e langere v-snaar, die vanaf de krukas de waterpomp èn de dynamo aandrijft (loopt dus over 3 poelies)
Deze, langere v-snaar is uiteindelijk geknapt, maar vertoonde niet echt veel zijdelingse slijtage (wat je wel zou verwachten), maar gewone ouderdom/ uitdrogingsverschijnselen. (...en heeft dan ook bijna een jaar probleemloos gedraaid)
Bij het monteren van een nieuwe snaar komt echter WEER die vraag boven, hoort dit origineel-BMW wel zo???
Toen ik destijds op de sloop ging kijken voor een dynamo, lagen er namelijk ook dynamo's met een multiriem-poelie èn ik heb bovendien gezien dat er op MIJN krukas óók een multiriem-poelie zit (voor zo'n platte snaar), die dus niet in gebruik is :?
(zie foto 2)
Vertel mij aub wat de normale situatie is, origineel BMW 318 IS!!! Thanx!
FOTO 1:

FOTO 2: