318 IS koppeling(-spedaal) doet he-le-maal niks...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
reneetje BMW-tje

318 IS koppeling(-spedaal) doet he-le-maal niks...

Bericht door reneetje BMW-tje » 16 nov 2009, 09:25

Hallo,

Ik heb onlangs een BMW 318IS coupé uit '92 gekocht.
Er zat,volgens de vorige eigenaar, een gereviseerde dynamo op, maar deze gaf vorig weekend al problemen.
Even meten maakte duidelijk, dat de dynamo slechts ca. 13 volt gaf.
Andere dynamo op de sloop gehaald en gisteren gemonteerd: 15 volt! Da's een stuk beter!

Maar nu komt het:
Door de slechte dynamo ben ik maar met een andere auto naar het werk gegaan, afgelopen week.
Na montage van de nieuwe wilde ik natuurlijk BMW rijden, maar...

Er is na een week stilstand geheel geen druk meer onder mijn koppelingspedaal (?), terwijl er vorig weekend echt niks voelbaar was; sponzig gevoel o.i.d.
Nu heb ik wat zitten zoeken op het net en kom niet verder dan een schemaatje hoe het werkt:
In het kort: pedaal, hoofdcilinder, leiding, hulpcilinder, versnellingsbak.

Vragen die ik heb, nadat ik zelf alleen de versnellingsbak met daaraan de hulpcilinder en olie-leiding heb gevonden...
;waar die leiding precies naar boven toeloopt, dat zie ik niet, want dat is ergens onder de (grote) hoofdremcilinder tegen het schutbord.
1- waar precies is de olie-toevoer/opslag; ik heb gehoord vanaf je remvloeistof-reservoir, maar die was gewoon goed op peil (?)
2- hoe krijg ik weer druk; iemand zei gewoon een aantal keren pompen, maar na 50 keer pompen begint er nog steeds geen druk op te bouwen... verstopping ook mogelijk?
3- hoe kan dit terwijl-ie stil staat gebeuren???
4- hoe dit op te lossen?

Ik hoop dat één van jullie mij er meer van kan vertellen, want gelijk problemen (en dus niet kunnen rijden in je 'nieuwe' auto) is erg frustrerend...

Laat dus alsjeblieft jouw mening/ oplossing horen!

Groeten van René
Ik weet niet waarom ik het dee', maar ineens reed ik BMW in plaats van VW...

Verheeske

Re: 318 IS koppeling(-spedaal) doet he-le-maal niks...

Bericht door Verheeske » 16 nov 2009, 16:34

de sappen haalt ie inderdaad uit t remvloeistof reservoir.

is dat niveau niet enorm gezakt dan? heb je nog wel remdruk en zijn er geen lekkages te zien?

hier zit als t goed is de aansluiting van jou koppelingshydrauliek op t reservoir
Afbeelding
-- Houdoe wanne --

reneetje BMW-tje

Bericht door reneetje BMW-tje » 16 nov 2009, 21:48

Bedankt voor je reactie, verheeske316; ik ga morgen nog ff kijken of ik die aansluiting kan vinden ;-)

Mijn rempedaal werkt wel gewoon; dat zou natuurlijk wel anders zijn als àlle vloeistof volledig 'verdwenen' zou zijn...,
maar ik heb slechts één centimeter vloeistof bijgevuld, eigenlijk alleen maar omdat ik nu toch al het flesje DOT 4 in mijn hand had, maar dat haalt natuurlijk eigenlijk niks uit, die ene centimeter...

Onder de rembekrachtiger (zo heet dat grote ronde ding tegen het schutbord waar de hoofdremcilinder uitsteekt toch?;-)) zie ik wel een stukje leiding, wat van buiten nogal gecorrodeerd/ aangetast is. (Ik denk zelf dat dàt de koppelings-hydrauliek-leiding is) het ziet er nu wel droog, maar roestig uit, maar het lijkt me wel dat de aanslag door enige DOT4-lekkage is veroorzaakt. (=nl. een aggressieve vloeistof)
Het lukt me verder niet echt om nèt onder die rembekrachtiger te kijken; ook niet met een spiegeltje ofzo..., er zit domweg te weinig ruimte en teveel 'rotzooi' in de weg!

Zoals ik het nu bedenk:
Het lijkt wel of er een verstopping is in de toevoer van de DOT4 naar de koppelingshoofdcilinder, zodat er dus ook nooit druk kan worden opgebouwd.
Dan is het nog steeds erg raar, dat het vorige week gewoon heeft gewerkt...(?!)

De hulpkoppelingscilinder zit op de bak gebout; klopt het dat de cilinder achter het koppelingspedaal een zwart kunststof huis heeft; of heb ik daar nu een ander onderdeel gezien?

Morgen dus nog maar eens een keer kijken...
Het lullige is nu: ik kan hem zo niet verplaatsen dus ook niet naar een eventuele reparateur...

Remmie

Bericht door Remmie » 17 nov 2009, 12:39

Staat je koppeling vast, of los?
Mits hij nu in versnelling staat kan je hem toch gewoon in ze vrij zetten en slepen naar een garage?

Gr, Remmie

Verheeske

Bericht door Verheeske » 17 nov 2009, 19:13

misschiens is er een cup-ring in je hoofddkoppelingscilinder kapot en lek de vloeistof makkelijker terug naar het reservoir ipv naar de hulpcilinder?

Bij deze theorie ga ik er even vanuit dat de hoofdcilinder van de koppeling een eenvoudige versie is van een hoofdremcilinder en dat zodra jij je pedaal intrapt de opening naar het reservoir afgesloten zou moeten zijn.. als dat dus niet gebeurt en daar minder weerstand is dan het indrukken van de hulpcilinder klinkt mijn theorie best logisch dacht ik ?
Het lukt me verder niet echt om nèt onder die rembekrachtiger te kijken; ook niet met een spiegeltje ofzo..., er zit domweg te weinig ruimte en teveel 'rotzooi' in de weg!
Kun je niet wat zooi los schroeven om beter te kijken?

En als je de ontluchtingsnippel op de hulpcilinder opendraait (ik weet niet hoeveel ruimte je hebt om erbij te kunnen met een krik of iets?) en dan trapt.. of zowiezo kijkt of er überhaupt vloeistof uit komt

** Let op met het bijvullen van je remvloeistof. als je je remmen gaat vervangen druk je de wielremcilinders terug en dus het vloeistofniveau omhoog!! waar door deze kan overstromen **
-- Houdoe wanne --

reneetje BMW-tje

Bericht door reneetje BMW-tje » 17 nov 2009, 23:32

@ verheeske316:

Dat met die cupring, die versleten zou zijn, is op zich inderdaad wel een logische theorie!
Dan stroomt de DOT4 net zo hard weer terug en zou ik het dus in het reservoir moeten zien borrelen, als ik -tig keer op het pedaal sta te pompen, lijkt mij...

...en de hulpcilinder en ontluchtingnippel?; daar kan ik op de krik wel gemakkelijk bij; die heb ik al gelocaliseerd!
Door die nippel te openen, zie ik iig of er wel iets gebeurt tijdens het pompen.

Ik heb alleen zo weinig tijd... (Ook o.a. door een ernstig zieke in de familie... :-( )
Donderdagmorgen heb ik wat tijd, mss weer een poging wagen, dan!

Bedankt voor het meedenken!

P.S.:
Ik heb ook nog ergens gelezen, dat iemand :
1) vanaf zijn remklauw-ontluchtingsnippel een slang heeft aangesloten rechtstreeks naar de koppelings-ontluchtingsnippel;
2) daarna beide nippels heeft geopend en vervolgens;
3) het rempedaal als pomp heeft gebruikt om (weer) DOT4 in de koppelingshydrauliek te persen...

Wat vinden jullie van deze methode om het systeem te vullen?

Verheeske

Bericht door Verheeske » 18 nov 2009, 17:46

reneetje BMW-tje schreef: (Ook o.a. door een ernstig zieke in de familie... :-( )
dat is minder sterkte dermee

reneetje BMW-tje schreef:Wat vinden jullie van deze methode om het systeem te vullen?
tsjah.. zolang er maar sap in zit en hij werkt... de ontluchting moet dan plaatsvinden door gewoon net zo lang door te pompen tot er geen belletjes meer naar boven komen in het reservoir?
-- Houdoe wanne --

reneetje BMW-tje

Bericht door reneetje BMW-tje » 19 nov 2009, 12:19

Niet al te vroeg juichen, maar hij (ont-)koppeld weer! (afkloppen!)

Vanmorgen ben ik maar weer eens onder de motorkap en onder het dashboard gaan snuffelen, om te kijken hoe-of-wat er loos kon zijn. Niks raars, geen lekkende olie ofzo gezien daar, raar...

Toen ik onder de motorkap naar het remvloeistof-reservoir keek, had ik ineens een geweldige ingeving:
Het 'tuutje' waar de toevoerslang naar de koppelingscilinder aan zit, dat zit eigenlijk wel erg hoog; je zou hem juist eerder onderaan verwachten! (Hij zit nl. eigenlijk maar ietsjes onder het maximale niveau-streepje)
Daarom ben ik nu in de veronderstelling dat het meer iets van een overloopslangetje is.

Maar vervolgens dacht ik: ik ga gewoon eens proberen het slangetje los te halen en hier direct DOT4 in doen.
(met behulp van een grote 50ml injectiespuit, ideaal!)
Ik had hem ook meteen op de krik gezet en, onder bij de hulpkoppelingscilinder, een transparant slangetje aan de ontluchtingsnippel met een opvangbak eronder.

Daarna ben ik te werk gegaan, alsof je een remleiding ontlucht:
vullen, 20 X pompen, vasthouden, ontluchtingsnippel los en meteen weer vast; en dat 3 keer
(ik heb trouwens geeneens luchtbellen gezien, maar het is best lastig in je 'uppie'!)
Totaal is er denk ik zo'n 30 ml in gegaan en... waarachtig: het werkte weer!

Natuurlijk moet ik de boel nog wel in de gaten houden, want er is tòch op een of andere manier olie weg gelopen, al heb ik nergens iets van lekkage gezien.
Maar ik ben weer blij! Thanx. Hopelijk kan ik nu langer van de coupé gaan genieten.

PS:
ff nog wat anders: op het Volksforum kreeg ik automatisch een e-mail, als er iemand op een topic reageert, waarin je zelf ook al iets hebt gepost.
Kan dat op dit forum ook, en zo 'ja', hoe stel je dat in? Bedankt alvast.

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 19 nov 2009, 17:10

reneetje BMW-tje schreef:PS:
ff nog wat anders: op het Volksforum kreeg ik automatisch een e-mail, als er iemand op een topic reageert, waarin je zelf ook al iets hebt gepost.
Kan dat op dit forum ook, en zo 'ja', hoe stel je dat in? Bedankt alvast.
Dat kan hier ook :>

Als je een reactie plaatst iets verder naar beneden scrollen, bij opties moet je [Breng me op de hoogte van reacties] aanvinken
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Verheeske

Bericht door Verheeske » 19 nov 2009, 19:40

Fijn dat je weer BMW kunt rijden ;)
-- Houdoe wanne --

reneetje BMW-tje

Bericht door reneetje BMW-tje » 19 nov 2009, 23:09

Hier nog even een toevoeging voor mensen met dit problee :///m: :

Ik sprak vanavond mijn buurman, die mij vertelde dat de hulpkoppelingscilinder mss wel bij de bak naar binnen (heeft ge-) lekt.
In dat geval zie je idd niks van één of andere lekkage ;-)

reneetje BMW-tje

Bericht door reneetje BMW-tje » 18 okt 2010, 21:40

Bijna een jaar later (!) weer even dit topic omhoog halen...

Af en toe het remvloeistofniveau op peil brengen houdt het koppelingspedaal wel in werking, maar...
...er blijkt tòch wel iets te lekken; waarschijnlijk dus die hulpcilinder, want de DOT4-olie komt af en toe onder uit de gaten van het koppelingshuis ;(
Nu heb ik gezien dat er ooit revisiesetjes te koop zijn geweest;
REPARATIESET CYLINDER V.KOPPELINGSNEMER FAG onderdeelnummer: 2152 1159 335
(HULPCILINDER KOPPELING onderdeelnummer: 2152 1159 045)
(de gegevens komen van RealOEM.com)

Weet iemand waar je die revisiesetjes (behalve dan bij de BMW/dealer) kunt kopen? Of heeft iemand toevallig nog zo'n hulpcilinder liggen?
Laatst gewijzigd door reneetje BMW-tje op 30 okt 2010, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

JdM

Bericht door JdM » 20 okt 2010, 18:09

Niet reviseren gewoon een nieuwe koppelingscilinder kopen. Ik denk dat je onder de 75 euro klaar bent, die dingen gaan nou eenmaal wel eens kapot.
Reviseren is ellende, doe je iets niet helemaal goed sta je weer met pech.

reneetje BMW-tje

How-to-change your 'hulp-koppeling-cilinder':

Bericht door reneetje BMW-tje » 30 okt 2010, 10:14

Hallo!

Even een berichtje hoe het is afgelopen inmiddels (zodat mensen ook later nog iets hebben aan dit 'draadje'):

Nadat ik twee keer al na 100km rijden wéér moest bijvullen, heb ik toch maar besloten op zoek te gaan naar een nieuwe hulpcilinder.
Hier op de site staan banners van Win-parts; daar kost zo'n hulpcilinder idd zo'n € 70,- ...
Een beetje zoeken op MP leverde mij een (oudere) advertentie op van iemand die er nog één had liggen.
Hierop geboden en uiteindelijk gekocht voor € 40,-! (plus nog € 6,75 verzendkosten en ik was klaar)
Het schijnt dat BMW voor alle E36'-s dezelfde hulpkoppelings-cilinder gebruikt (volgens de verkoper);
aan mijn exemplaar hing dan ook een label met 'E36 325i', terwijl ik zelf dus een E36 318 iS heb

Het verwisselen is uiteindelijk een vrij simpel klusje (jammer alleen dat het toen regende voor mij...)
Het gaat eigenlijk nèt als het ontluchten van je remsysteem ;)

Hier is de HOW-TO:

Je hebt nodig:
-krik en assteun(en)
-steek/ring-sleutel 7 en 11
-doppenset met sw 13
-opvangbak voor oude olie
-flesje nieuwe DOT4 voor het bijvullen
-iemand om je te helpen bij het ontluchten

Zó doe je het:
-de auto opkrikken en veilig ondersteunen; daarna eronder kruipen;
-leiding los (sw 11);
-olie opvangen wat vervolgens uit de leiding en cilinder loopt (best veel!);
-twee moeren (bevestiging van de hulpcilinder) demonteren (sw 13);
-oude, lekke hulpcilinder verwijderen en vervolgens de nieuwe plaatsen
(hierbij moet je hem tegen enige veerdruk op zijn plaats houden, terwijl je één van de moeren weer terug draait);
-leiding weer aansluiten (sw 11);
Je kunt nu weer even onder de auto vandaan...

-er is totaal geen olie/ druk meer in de leiding, dus moet je eerst 1000X (!) pompen, totdat je weer iets van weerstand voelt.(ondertussen eventueel het reservoir af en toe bijvullen met DOT4);

Dan komt het ontluchten:
-5/ 6 X pompen en dan vasthouden (het koppelingspedaal); daarna onder de auto het ontluchtingsnippeltje van de hulpcilinder even opendraaien en meteen weer dicht (sw 7)
(ik doe altijd een transparant slangetje aan de nippel, zodat je goed de olie en de luchtbellen kunt zien)
Dit doe je, totdat er geen luchtbellen meer uitkomen; ik heb het zelf 3 X gedaan.
-je voelt dat het koppelingspedaal weer steeds steviger aanvoelt, zoals het hoort!

KLAAR! :amen:

Hopelijk heeft iemand anders hier ook nog wat aan; in dat geval Succes!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”