kachelweerstand, waar o waar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
1nsane

kachelweerstand, waar o waar

Bericht door 1nsane » 05 nov 2010, 14:08

Hallo allemaal!
Ik ben inmiddels aan het sleutelen geslagen aan de bimmer (320i sedan). Nu is de falende kachelweerstand mij een doorn in het oog (of oren of vingers of hoe je het wil noemen). Na diverse fora searches en een telefoontje naar de bmw dealer ben ik nog geen stap verder.

De een zegt dat de weerstand zich onder het parafan bevindt, bij de kachelmotor. Gekeken, met een hoop gefriemel al die parafanbescherming weg gehaald (met behulp van de service manual) en voila, geen zichbare bedrading of plekken te vinden waar hij kan zitten.

De andere (vaak gehoorde) is dat hij achter het handschoenenkastje moet zitten, die zit met 6 schroeven vast maar ik kan niet bij de onderste twee komen omdat het klepje in de weg zit, hoe kan ik de twee plastic retainers los maken zodat het klepje verder naar beneden kan? Overigens heb ik op de sloop een aantal e36 ers bekeken maar heb ik het op die plek niet kunnen ontdekken.

De servicemanual geeft aan dat het heater resistorpack zich bevind links boven de pedalen, gekeken, niks gevonden nog, ik ga nog eens kijken straks of ik echt niet scheel ben.

Wie heeft antwoord op deze telkens terugkerende vraag??
De gene die er antwoord op heeft ben ik zeer zeer dankbaar!

BMWE39FREAK

Re: kachelweerstand, waar o waar

Bericht door BMWE39FREAK » 05 nov 2010, 15:11

Voor je daaraan begint ben ik heel nieuwschierig wat het probleem dan is,want anders ben je straks aan het sleutelen en blijkt het iets anders te zijn..
Dus wat ik altijd vermeld als je een probleem met je auto hebt..
Vertel wat er vooraf gegaan is en wat er veranderd is voor een duidelijke diagnose..

Greetz

Oftopic..
Tip voor iedereen als je een probleem met je auto hebt ..
Vertel wat er voor het probleem veranderd is, jezelf al hebt gedaan en plaats eventueel foto's of filmpje want de vraag ..
Heb een piepje aan de voorkant van de auto en wat kan dit zijn ,hebben we niets aan en zullener lange lijsten gaan komen wat het zou kunnen zijn, terwijl je je alsnog rot zoekt en meer geld aan diverse onderdelen kwijt bent..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

1nsane

Bericht door 1nsane » 05 nov 2010, 15:16

het probleem is dat de kachel alleen in stand 4 blaast (dan zit de zekering er niet tussen) ik heb hem net en het probleem was er dus al. Gelukkig weet ik het een en ander van elektronica tot op zekere hoogte maar dit probleem was me wel bekend

1nsane

Bericht door 1nsane » 05 nov 2010, 16:01

inmiddels heb ik nog eens goed gekeken aan de bestuurderszijde en kwam tot de ontdekking dat er een soort plastic mountingrack zit waar hij in zou moeten zitten volgens de servicemanual, dit leid ik af aan de vorm van het bracket en de voet van de weerstanden waarvan ik foto's heb gezien.
Er zit daar dus geen weerstand en nergens een stekker waar hij aan zou moeten (hoewel de stekker van de remlichtschakelaar er ook op past :S).
Wat ik nog vergeten ben te vermelden, er zit Airco op (Die het overigens prima doet) maar dat is volgens mij een aftermarket AC aangezien er geen knoppen voor op het kachelpaneel zitten maar alleen een knopje boven de versnellingspook met een ijsvlok icoontje). Het lijkt me dan ook dat dit er weinig mee te maken heeft.

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... sistor.htm deze link had ik gechecked, had duidelijkere foto's dan de servicemanual. Maar zoals het daar beschreven staat, dat ding zit er gewoonweg niet, nergens niet te vinden :S

http://www.unitedbimmer.com/forums/bmw- ... ntrol.html

deze link ook nog gechecked, zelfde verhaal

devisscher

Bericht door devisscher » 21 dec 2010, 15:29

Hallo,
dit is duidelijk de weerstand die zijn tijd gehad heeft - dat is iets typisch
zit iets boven het gaspedaal in de middenconsole aan de zijkant van de ventilator
maak het deksel los van rechtsboven het gaspedaal en dan goed kijken
het is een blokje dat je moet uit het voetje trekken en gewoon vervangen
groeten,
Luc - Belgische kust

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”