
Het is een heeeeeeeeeeeeel lang verhaal, dus ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn om hier de tijd voor te nemen en om dit te lezen en om mij advies te geven wat JULLIE zouden doen! Ik wil JULLIE mening lezen, dus niet zeggen: Siem dat moet je zelf weten, is jouwn geld..
Duh


!
We kennen elkaar al een tijdje, en ik weet gewoon dat er hier op het forum kenners zitten en daarom wil ik jullie advies graag horen en jullie meningen

Hier komt het:
Vraag 1:
Ik heb de afgelopen tijd beetje rond gekeken voor het één en het ander voor me auto..
Qua performance...
Zo ben ik er dus achter gekomen dat de 328 geknepen is..
Ook wel logische met 193 pk, terwijl de 320 al 150 pk heb, maar goed back to the story

Nou kan ik dus me inlaatspruitstuk aanpassen door hier een andere op te zetten..
Oke...hier ben ik dus achtergekomen, dan zou ik M50 inlaatspruitstuk moeten hebben..
Goed, is dit plug & play? Is dit voor een jonge als mij te doen? Ik ben geen automonteur, ben natuurlijk elektricien, maar ben absoluut geen achtelijke...maar er zijn natuurlijk grenzen

Kijk dan weet ik genoeg, en zou het voor mij als " leek " qua motorische dingen dus niet zo 1, 2, 3 lukken...
En zou ik dus al snel een automonteurtje in de buurt moeten hebben die mij een handje kan helpen...
Goed dat is vraag 1!
Vraag 2:
Ik heb het één en het ander gelezen over een benzinedrukregelaar? Maar ik kom der eingelijk weinig wijs uit..
Heeft dit nou echt nut? Merk je dit nou echt? Ik las het één en het ander dat die dan uiteraar meer verbruikt, maar wel sneller reageerd...en wat feller rijdt...
Is dit zo? En ik las ook zoiets dat je blok het niet zo leuk vind, met name je injectoren?
Wat houdt dit allemaal in? Kunnen jullie hier wat specifieker op in gaan, wil eigenlijk zoveel mogelijk weten

Vraag 3:
Verder zit ik over een RVS spruitstuk te denken..
Maar hier kan ik eigenlijk vrij weinig over vinden...
En dan bedoel ik meer over een 328 met RVS spruitstuk!
En dat gene wat ik vind word ik nog niet wijzer van

Heeft dit nou echt nut? En dan bedoel ik meer in de zin van, pk winst?
Kijk als ik er maar 5pk mee win (noem maar wat, zal ongetwijfeld meer zijn!) dan heeft het natuurlijk weinig nut om hier misschien wel 3 á 400 euro tegen aan te gooien!
Dus als iemand hier ook wat uitleg over kan geven, zou top zijn

Vraag 4:
Chippen? Is dit logische? Ook hier lees ik verschillende meningen over?
De één zegt dat je auto meer verbruikt, de ander zegt juist dat die zuiniger rijdt omdat die beter word afgesteld op de computer..
Ook lees ik dingen dat dit weer slecht voor je blok is x|
Maarjaa hier zitten we op het BMW forum, dus ik hoop dat jullie mij hier weer wat meer over kunnen vertellen..
De dingen die ik lees zijn natuurlijk algemene meningen over elke auto..
En niet specifiek over BMW's! (Dat geldt ook voor de bovenstaande 3 vragen...)
Vraag 5 (tevens de laatste vraag):
Ik heb een zaakje gevonden hier in de buurt die relatief leuke uitlaatjes verkoopt...
Waaronder Eisenmann

Die heb ik gemaild, zal ff de mail hieronder zetten, en die kerel heeft vervolgens gereageerd, en daar wil ik even jullie mening over horen

Beste meneer/mevrouw,
Ik had een vraag.
Ik heb een Bmw E36 Coupe 328i uit eind '95.
Nou wil ik daar graad een Eisenmann uitlaat onder.
Nou is mijn vraag, is er een compleet Eisemann systeem beschikbaar? Bestaat dit?
Of bestaan er alleen dempers van Eisenmann? Ik heb al is rond gezocht op internet maar kon eigenlijk vrij weinig vinden..
En met compleet bedoel ik eigenlijk vanaf me spruitstuk..
Nou las ik bij jullie op de site dat je blijkbaar twee verschillende versies heb. Dit wist ik nog niet eens!
Er is een Sport Versie beschikbaar maar ook een Race Versie zie ik.
Nou is die Race Versie alleen gehomologeerd. Wat houdt dit in? Kom ik dan niet meer door de APK keuring heen?
En wat is het verschil tussen de Sport en Race Versie? Sport win je geluid en Race win je pk's? Of moet ik dit anders zien?
Kunt u mij dit uitleggen?
En stel dat ik bij jullie een opmaat gemaakte RVS uitlaat zou willen, van voor tot achter, vanaf me spruitstuk dus.
Met een Eisenmann demper + sport-katalysator enz enz. De hele ratteplan!
Ook heb ik op jullie site gezien dat jullie andere spruitstukken hebben...ik zou graag een spaghetti spruitstuk willen van RVS.
Hebben jullie deze voor mijn auto? Zo ja hoeveel kost dit dan?
Ben zeer benieuwd en kijk uit naar een offerte van jullie!
Mvg.
Simon Wyckelsma.
Antwoord:
Hallo Simon,
Ten eerste kan ik je vertellen dat Eeisemann geen complete systemen maakt vanaf bv de spruitstukken.
We spreken voor jou model over een einddemper welke vanaf de katalysatoren word aan gesloten.
Ook is er inderdaad een keuze uit de normale versie (sport) en de supersound versie (race).
De normale versie is voorzien van een homologatie wat inhoud dat er in Duitsland een tuv keuring is op afgegeven en dat het geluid in combinatie met de originele uitlaat delen en katalysatoren niet te hard is.
De race versie heeft dit niet en inwendig is deze Eisenmann uitlaat iets anders uitgevoerd waardoor er iets meer performance is maar ook een feller en wat harder (donkerder geluid)!
De aankoop prijs verschilt niet tussen een normale versie en de race versie hiervoor kan gewoon gekozen worden.
In Nederland is er geen regelgeving over een e-keur op een uitlaat, enkel kan de politie bv wel moeilijk doen als het geluid veel te hard is (eigenlijk ook wel logisch).
Als je een Eisenmann uitlaat op je verdere originele uitlaat systeem monteert adviseren wij de race versie je heb hiermee iets meer vermogen en een zeer mooi geluid wat toch binnen de perken valt en geen problemen geeft zowel voor de apk als voor de politie.
De Eisenmann einddemper is er in een aantal uitvoeringen dat wil zeggen de sierstukken (eindstyling) verschilt in grootte en vorm.
Er is een uitvoering met een ovaal eindstuk maar deze word nauwelijks verkocht…
De meeste verkochte versies zijn met dubbele ronde pijpjes deze zijn er in dubbel 70 mm - dubbel 76 mm of dubbel 83 mm.
Ik ben even van de duurste uitgegaan met dubbel 83 mm de prijs van deze uitlaat is 669 euro.
Je heb hierbij ook de verbindingsbuis set nodig en deze set kost 99 euro.
De montage van deze set met de einddemper is verder gratis bij aanschaf (mogelijk is dat er een nieuwe ophangingset nodig is dit heeft een kleine meerprijs).
Om je volgende vragen te beantwoorden moet ik je meegeven dat het hierbij verder over een echte Tuning uitlaat gaat als je dit wilt uitvoeren.
Een spruitstuk in RVS uitgevoerd kost 289 euro, dit is een goedkopere versie maar is verder goed!
Er is ook een duurdere versie maar dan moet u zeker denken aan +- 650 euro.
De goedkopere versie is eigenlijk een kopie van de duurdere en net zo goed ook van RVS t304.
Je auto is voorzien van 2 hoofdkatalysatoren en 2 secundaire. Deze kunnen vervangen worden door metaal sportexemplaren waardoor er meer vermogen ontstaat. Prijs indicatie van 2 metaal sportkatalysatoren zit op 400 euro.
Verder moeten wij dan nog een aansluitdeel maken op de Eisenmann demper.
Ook moeten de lambda sondes opnieuw worden aangesloten en moeten hiervoor aansluitingen gemaakt worden.
Een totaal prijs gerekend als wij deels de uitlaat op maat maken in combinatie met de eisenmann uitlaat is dan als volgt:
- Spruitstuk 289 euro (even van deze uitgaande)
- Sportkatalysatoren 400 euro
- Eisenmann aansluit set 99 euro
- Eisenmann uitlaat 669
(incombinatie met een op maat gemaakt systeem raden wij aan de normale versie te nemen omdat er al meer geluid word gecreeerd door het spruitstuk en de sportkats)
Montage van het spruitstuk het maken van de verbindingen en verdere arbeid en materialen zit op 250 euro.
Totale prijs voor dit systeem zou dan zijn 1700 euro afgemaakt incl btw (er dient wel rekening gehouden te worden dat er mogelijk een oud tapeind kan afbreken van de oude spruitstuk verbinding dit kan extra werk met zich meebrengen en qua kosten wat uitlopen, wij zeggen dit wel er bij omdat deze kans bestaat)
Hopende u hiermee voldoende te hebben voorzien van info,
Mvg Nik.
Lang verhaal he

Nou is mijn vraag dus:
Zal het qua pk's super veel uitmaken als ik een gehele RVS uitlaat neem? Vanaf me spruitstuk?
En wat zouden jullie doen? Alleen de demper met de aansluitbuizen? Of zouden jullie een heel uitlaat systeem nemen?
Denk het spruitstuk ff weg, dit heb ik wel meteen gevraagd omdat ik nieuwschierig was hoeveel die koste!
Maar ik wil jullie mening ff horen wat JULLIE zouden doen?
Geheel systeem? Of alleen de demper? En dan vraag ik me af, als ik alleen de demper neem, kan ik net zogoed de Race nemen toch?
Kijk zij adviseren de normale versie met RVS systeem (logische ook wel) maar als ik alleen de demper neem kan ik beter Race nemen toch?
Geef ff jullie mening over het totaal plaatje!
Wel RVS spruitstuk? Of niet?
Wel benzinedrukregelaar? Of niet?
Wel M50 inlaatspruitstuk? Of niet?
Wel Chippen? Of niet?
Wel heel RVS systeem? Of niet?
Wel Race demper? Of niet?
Please guys!
Geef me jullie mening en jullie ervaring!
Ik zit zo in de knoop met mezelf! Heb zoveel vragen en kan er maar niet goed achterkomen

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en jullie mening kunnen geven!
Ik weet gewoon dat ik op jullie kan rekenen, jullie hebben me nu al vaak genoeg geholpen en advies gegeven!
Dus dit kunnen jullie ook wel

Je hoeft niet antwoord de hebben op alle 5 de vragen, één is ook al goed ;D
Ik dank jullie vriendelijk, zeer vriendelijk

Groeten Simon.
Bedankt voor juellie het vele lees werk!! En alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen
