Wat een herrie op snelweg tempo E46 M54 320i 5versn.
Wat een herrie op snelweg tempo E46 M54 320i 5versn.
Ik heb sinds kort een 320i uit 2001 en ben er zeer blij mee! Maar toch zijn er een paar dingetjes die me opvallen en die ik me afvraag. Wanneer ik 120 op de snelweg rijd, draait de motor veel toeren (dik 3300). Dit lijkt me wat veel voor een 2.2 motor. Want juist in het toerengebied tussen de 3000 en 4000, maakt de motor enorm veel herrie (dikke brom erbij). wanneer ik hetgas los laat is deze brom weg. Ik benieuwd naar ervaringen van andere 320i rijders of jullie dit ook zo ervaren: klopt het hoge toerental bij 120 km/h en wat kan dat harde motorgeluid veroorzaken in het genoemde toerengebied?
Alvast dank voor jullie input!
Alvast dank voor jullie input!
Re: Wat een herrie op snelweg tempo E46 M54 320i 5versn.
Dat toerental klopt wel, en de "herrie" herken ik wel een beetje, met name met het accelereren naar 120. als je eenmaal 120 rijdt en iets gas los laat om 120 te blijven rijden wordt de herrie wel een stuk minder bij mij. Overigens lijkt de motor stiller te draaien tussen de 130-140 
Mijn 316i uit 2002 met de 1.8L motor bromt ook bij 120 tot ongeveer 135, daarboven word het idd minder. Best vervelend idd maar ja, ik rij gewoon maar 110 of harder dan 135 als ik haast heb. Mijn E36 316i met 1.6L motor had dit niet. Dacht ook dat het niet goed was, maar garage kan niets vinden wat slecht is. Zelfs mijn achterbanden vervangen...
Verder een stille auto!
Gr Chris
Verder een stille auto!
Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002
-
Sander
Dat de motor zoveel toeren maakt bij 120 km/u heeft denk ik te maken met de versnellingsbak verhoudingen, voor zo'n vrij grote motor maakt hij idd vrij veel toeren en is het niet echt stil aan boord. Windgeruis speelt soms ook een rol.
Klopt het niet dat er een vlinderklep in de uitlaat zit die verder opent bij meer toeren...en je de mogelijkheid hebt om die aan te laten passen dat deze niet/minder opent bij accelereren of bij meer toeren?
Klopt het niet dat er een vlinderklep in de uitlaat zit die verder opent bij meer toeren...en je de mogelijkheid hebt om die aan te laten passen dat deze niet/minder opent bij accelereren of bij meer toeren?
je hoort een prachtig roffelende 6 cilinder precies als je 120 rijd... k zie het probleem niet
mijn 323 draait ook rond dat toerental (iets minder) bij 120 in zijn 5, maar k kan niet spreken van een storend gebrom..
mijn 323 draait ook rond dat toerental (iets minder) bij 120 in zijn 5, maar k kan niet spreken van een storend gebrom..
dat wilde ik ook zeggen maar dat vond ik zo afgezaagd 
Prius :? was da?
Ik zit zelf te denken aan lek in uitlaat (pakking) o.i.d. Want de 6 cil. klinkt inderdaad prachtig, maar zoals gezegd komt er op snelweg tempo een harde brom bij... welke vervelend is.
Ik zit zelf te denken aan lek in uitlaat (pakking) o.i.d. Want de 6 cil. klinkt inderdaad prachtig, maar zoals gezegd komt er op snelweg tempo een harde brom bij... welke vervelend is.
Het kan inderdaad best eens een lekke uitlaat zijn ...ik heb in een grijs verleden een Fiat Bravo gehad met een lekke uitlaat en die begon ook steeds meer te brommen gedurende het groter worden van het lek (totdat hij er op een gegeven moment zelf spontaan vanaf viel ... tja het blijven Fiats he ...
...overigens wel precies op het terrein van de dealer toen ik langs kwam voor de reparatie, wel mooi getimed dus)
zou een lekke uitlaat niet altijd te horen zijn bij hetzelfde toerental?