Roetfilter=partikelfilter??oplichterij of echt? horror

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ES018

Roetfilter=partikelfilter??oplichterij of echt? horror

Bericht door ES018 » 27 apr 2011, 20:12

Allen,

Vervolg op de horror-story van de E61. Particulier gekocht, volledig oonderhoudsboek BMW, zelfs naar garage gebeld of er ooit problemen waren geweest: njet dus. Na het vervangen van het panoramisch dak(bekend euvel, wist ik voor ik hem kocht), het euvel met de ondergelopen antenneversterker en de ontvanger van de afstandsbediening (bekend euvel), het vervangen van de kabelbomen aan de achterklep links en rechts (bekend euvel), en het vervangen van de compresoor van de niveuregeling (bekend euvel), nu het laatste (hopelijk) bekend euvel : de dieselpartikelfilter. Geeft foutmeldingen.
Ofwel vervangen a rato van 1800EUR, ofwel laten reinigen (kost een 300EUR, dus de moeite waard om eens te proberen). Is dus weg voor het laatste. Bij het demonteren bleek (bij de BMW-niet-dealer-specialist)dat heel de roetfilter gewoon is leeggehaald(door de vorige eigenaar), en dat daar een nieuwe ook 1500EUR nieuw kost. Snap eigenlijk niet dat dat ding door de keuring is geraakt.
Vandaar ff checken : een roetfilter is toevallig niet hetzelfde als een partikelfilter, zodat ik lekker op kosten word gejaagd?

Alvast bedankt voor alle reactie!
PS: ondanks de probleempjes blijven we het leven aan de zonnige kant bekijken: Een superwagen 525d gechipt maar alles moet wel in orde zijn.

Ed

Gebruikersavatar
Tazran
Berichten: 338
Lid geworden op: 11 mar 2011, 11:44
Locatie: Het oosten

Re: Roetfilter=partikelfilter??oplichterij of echt? horror

Bericht door Tazran » 28 apr 2011, 23:07

Partikelfilter is inderdaad het roetfilter ja. PS waar heb je het dak laten doen en hoeveel koste dat? Wat was er precies defect?

Gebruikersavatar
ronnyt
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mei 2010, 11:53
Locatie: Hamont (Belgie)

Re: Roetfilter=partikelfilter??oplichterij of echt? horror

Bericht door ronnyt » 29 apr 2011, 08:10

Heb van een garagist(geen dealer natuurlijk) de informatie gekregen om de filter niet te vervangen.
Hij zegt dat hij met zijn vorige 285000km gereden heeft,zonder filter te vervangen of reinigen.
Had wel de melding laten weg doen.
Ik snap ook niet dat de meeste hem op 180000km moeten laten vervangen volgens boordcomputer.
De mijne heeft er 173000 en zegt dat hij over 30km !! vervangen moet worden,terwijl er altijd zeer rustig mee gereden wordt door de vrouw( 80% ).Het kan toch niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Kan iemand bevestigen dat het niet vervangen of reinigen geen kwaad kan.
Indien de wagen slechter moest beginnen lopen kan ik het nog altijd laten doen.

Met de E61 is het vroeg of laat voor iedereen hetzelfde:

-Panoramisch dak
-Kabelbomen achterklep
-Airbagmelding( matjes in zetels )
-inlaatspruitstuk
-vocht versterkers achterspoiler
Compressor/ luchtzakken achtervering
-enz..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”