Geluid uit dashboard door airco?!
Re: Geluid uit dashboard door airco?!
Dat is heel goed mogelijk dat daar de dader zit. Spoeltje kaputt. Daar hebben wasmachines ook last van. Maar dat terzijde.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Hey,
Dat is inderdaad de kachelkraan (klep) die zorgt dat je warme lucht krijg door het koelsysteem te verbinden met de kachel radiateur.
Ben je op zoek naar een nieuwe misschien heb ik er namelijk nog eentje liggen zou ik even moeten uitzoeken als je er wat aan hebt hoor ik het wel van je?
Groetjes
Dat is inderdaad de kachelkraan (klep) die zorgt dat je warme lucht krijg door het koelsysteem te verbinden met de kachel radiateur.
Ben je op zoek naar een nieuwe misschien heb ik er namelijk nog eentje liggen zou ik even moeten uitzoeken als je er wat aan hebt hoor ik het wel van je?
Groetjes
Ik weet niet precies wat de kosten van die dingen zijn. Vind de prijzen op RealOEM ook niet echt zuiver.
Ik weet niet of die dingen verschillen of je een airco hebt of niet.
De productcode van die ik moet hebben is in ieder geval 64118375792.
Ik weet niet of die dingen verschillen of je een airco hebt of niet.
De productcode van die ik moet hebben is in ieder geval 64118375792.
Sinds een week of twee (juist nu het lekker weer wordt) is de airco ermee gestopt. Het is niet de temperatuursensor, want bij een hogere temperatuur gaat het systeem wel harder blazen.
De compressor (of pomp) slaat niet meer aan, hierdoor koelt hij niet meer door het koudemiddel van het aircosysteem.
Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat de pomp het niet meer doet?
Sinds de pomp het niet meer doet, is het geluid ook weg. Misschien was het een geluid van een overlijdende pomp?
Hoe kan ik bijvoorbeeld testen of de pomp überhaupt wel stroom krijgt?
Wie kan me helpen? Zou graag in deze tijd wel gebruik van mijn airco willen maken...
De compressor (of pomp) slaat niet meer aan, hierdoor koelt hij niet meer door het koudemiddel van het aircosysteem.
Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat de pomp het niet meer doet?
Sinds de pomp het niet meer doet, is het geluid ook weg. Misschien was het een geluid van een overlijdende pomp?
Hoe kan ik bijvoorbeeld testen of de pomp überhaupt wel stroom krijgt?
Wie kan me helpen? Zou graag in deze tijd wel gebruik van mijn airco willen maken...
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Aircopomp heeft een magnetische koppeling.
Zoek ff iemand die in de auto de airco aan wil zetten, terwijl jij onder de motorkap kijkt.
De aircopomp draait gewoon mee op de rest van de motor dmv de multiriem.
De poulie zal altijd meedraaien, maar als de magneetkoppeling goed werkt zal ook de pomp gaan meedraaien.
Zoek ff iemand die in de auto de airco aan wil zetten, terwijl jij onder de motorkap kijkt.
De aircopomp draait gewoon mee op de rest van de motor dmv de multiriem.
De poulie zal altijd meedraaien, maar als de magneetkoppeling goed werkt zal ook de pomp gaan meedraaien.
- elrenegado
Dat meegierende geluid.... (meestal rond stationair tot 2000 rpm) had de sedan van m'n vriendin ook,
evenals het zachte kloppen om de 30 seconden ofzo...
Na het leeghalen en vullen van de airco was dat gierende geluid weg.
Dat kloppen kwam van een klep in het ventilatie systeem, links, voor het luchtrooster naast het stuur.
deze wilde open schakelen en viel steeds terug....
Kan je opsporen door de ecc steeds anders in te stellen, dus eerst alleen voorruit, dan alleen onder etc.
Bij mij deed die dat kloppen maar bij 1 stand.
Ik denk dat je pomp uiteindelijk drooggelopen heeft en nu dus kaduuk is.
evenals het zachte kloppen om de 30 seconden ofzo...
Na het leeghalen en vullen van de airco was dat gierende geluid weg.
Dat kloppen kwam van een klep in het ventilatie systeem, links, voor het luchtrooster naast het stuur.
deze wilde open schakelen en viel steeds terug....
Kan je opsporen door de ecc steeds anders in te stellen, dus eerst alleen voorruit, dan alleen onder etc.
Bij mij deed die dat kloppen maar bij 1 stand.
Ik denk dat je pomp uiteindelijk drooggelopen heeft en nu dus kaduuk is.
Hij draait dus niet meer mee met de multiriem. Hij blijft stil staan...bjornc schreef:De aircopomp draait gewoon mee op de rest van de motor dmv de multiriem
- elrenegado
kan kloppen hoor.
de buitenste ring blijft ten alle tijden draaien, alleen het binnenste deel zie je dan stilstaan.
Als je de airco aanzet, gaat dat binnenste deel ook meedraaien.
de buitenste ring blijft ten alle tijden draaien, alleen het binnenste deel zie je dan stilstaan.
Als je de airco aanzet, gaat dat binnenste deel ook meedraaien.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ja dat bedoelde ik ook.
Als het binnenste gedeelte niet mee draait, wordt de magnetische koppeling niet geactiveerd.
Dit kan zijn vanwege een kapotte koppeling, of een te laag koudemiddel peil.
En als je koudemiddel wel op peil is, is wellicht de sensor kapot die dit controleert.
Als het binnenste gedeelte niet mee draait, wordt de magnetische koppeling niet geactiveerd.
Dit kan zijn vanwege een kapotte koppeling, of een te laag koudemiddel peil.
En als je koudemiddel wel op peil is, is wellicht de sensor kapot die dit controleert.
Hey Beens,
Dat klopt ook wel kachelkraan genoemd.
Deze zorg voor de verdeling van warm koelwater naar je interieur zodat je warme lucht binnen krijgt.
Misschien heb ik ze nog liggen zou ik even voor je moeten kijken mog je geintresseerd zijn.
Groetjes
Dat klopt ook wel kachelkraan genoemd.
Deze zorg voor de verdeling van warm koelwater naar je interieur zodat je warme lucht binnen krijgt.
Misschien heb ik ze nog liggen zou ik even voor je moeten kijken mog je geintresseerd zijn.
Groetjes
Die draaien toch niet mee met je toerental? Die worden niet aangedreven. Of het is je dynamo waarbij de lagers defect zijn of je airco pomp lager is defect. Iets wat defect is en hoorbaar is bij verhogen toerental wordt aangedreven. En je zegt eerst joelend geluid en nu kloppend? Wel verschil om een diagnose mee te stellen 
Ook een defecte hoge druk schakelaar van je airco systeem kan ervoor zorgen dat je pomp niet inslaat ter beveiliging. Verder heeft naar mijn mening een kachelkraan er weinig mee te maken.
Ook een defecte hoge druk schakelaar van je airco systeem kan ervoor zorgen dat je pomp niet inslaat ter beveiliging. Verder heeft naar mijn mening een kachelkraan er weinig mee te maken.
Dat joelende en kloppende geluid was er tegelijkertijd. Dus het was niet eerst dit toen dat.
Daarnaast is het kloppende geluid niet meer te horen geweest en sinds de airco niet meer functioneert is er ook geen joelend geluid meer geweest.
Ik laat eerst het systeem nakijken op de hoeveelheid koudestof. Mocht dat goed zijn, laat ik kijken naar de pomp.
Daarnaast is het kloppende geluid niet meer te horen geweest en sinds de airco niet meer functioneert is er ook geen joelend geluid meer geweest.
Ik laat eerst het systeem nakijken op de hoeveelheid koudestof. Mocht dat goed zijn, laat ik kijken naar de pomp.
Als er te weinig koude middel in zit slaat de pomp niet in. Dus hoor je geen geluiden als je airco aan staat. Als het wel blijft is gewoon je pomp defect ( lager ) Sommige modellen is dit los te vervangen, uit me hoofd Opel wel maar Ford weer niet.
Een pomp kan ook geluid maken omdat er te weinig of te veel koudemiddel inzit.
Als er erg weinig koudemiddel inzit doet de pomp uiteraard niks.
Dit was in het begin van het probleem toch ook al opgemerkt om te controleren dit was toen allemaal goed toch?
Verder wat betreft de kachelkraan wist ik niet dat het toerenafhankelijk was maar het lijkt me dat je toch goed gecontroleerd hebt waar het geluid vandaan kwam echter kan het niet toerenafhankelijk zijn.
Als er erg weinig koudemiddel inzit doet de pomp uiteraard niks.
Dit was in het begin van het probleem toch ook al opgemerkt om te controleren dit was toen allemaal goed toch?
Verder wat betreft de kachelkraan wist ik niet dat het toerenafhankelijk was maar het lijkt me dat je toch goed gecontroleerd hebt waar het geluid vandaan kwam echter kan het niet toerenafhankelijk zijn.
Nogmaals, als het verkeerd begrepen wordt:
Het geluid (joelen; waarschijnlijk van de pomp) was toerenafhankelijk hoe het geluid verliep, maar was er ook zonder gas te geven op sommige momenten.
Het kloppende geluid, de kachelkraan, was zo nu en dan hoorbaar, maar zeker niet toerenafhankelijk.
Het was in het begin al opgemerkt en heb destijds zelf gekeken (het was koud...
) waarna ik constateerde dat er voldoende in zat. Dit kan echter wel het spreekwoordelijke druppeltje zijn geweest dat de emmer deed leeglopen, waardoor er misschien nu niet voldoende koudestof meer aanwezig is. Maar ik vermoed dat het de pomp is, aangezien hij er zomaar mee gestopt is.
Het geluid (joelen; waarschijnlijk van de pomp) was toerenafhankelijk hoe het geluid verliep, maar was er ook zonder gas te geven op sommige momenten.
Het kloppende geluid, de kachelkraan, was zo nu en dan hoorbaar, maar zeker niet toerenafhankelijk.
Het was in het begin al opgemerkt en heb destijds zelf gekeken (het was koud...