318i doet 'knor' 'knor' [opgelost]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
postbus24

318i doet 'knor' 'knor' [opgelost]

Bericht door postbus24 » 04 jun 2011, 06:32

De titel zegt het aan, ter hoogte van de inlaat van de extra luchtpump (nummer 5 op onderstaande figuur) kan je duidelijk een 'knorrend' geluid horen bij een draaiende motor.
Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn ?

alvast bedankt voor de tips.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door postbus24 op 04 jun 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

prikkie

Re: 318i doet 'knor' 'knor'

Bericht door prikkie » 04 jun 2011, 19:07

Zou het niet zo kunnen zijn dat het knorren komt van een verstopte filter of slang?
Resonantie (trillingen) door te weinig lucht aanvoer?

postbus24

Re: 318i doet 'knor' 'knor' [opgelost]

Bericht door postbus24 » 04 jun 2011, 20:16

gevonden !
Buis nummer 6 op de foto was gevuld met water.
De klep in het licht grijs op de tekening, sluit niet goed af zodat er een gedeelte van de uitlaatgassen via buis nummer 7 door de extra luchtpomp via die buis nummer 6 ontsnapt. Aangezien er soms ook water uit de uitlaat komt gok ik dat door de jaren heen er ook kleine hoeveelheden zich opgestapeld hebben in die éne buis. Dat 'knor' geluid werd geproduceerd doordat die lekkende klep uitlaatgassen door die dikke buis gevuld met water blies. -> net een varken dat honger heeft :+
Ik veronderstel dat dit water bij normale werking dmv de extra luchtpomp weer mee in het uitlaat traject wordt geblazen, alleen heeft die klep in het lichtgrijs (EGR klep?) al een lange tijd niet meer gewerkt omdat het vacuum darmpje waardoor ze bediend wordt helemaal rot was.

Voorlopig heb ik het opgelost door die lekkende klep af te dichten met een blind plaatje (en de zekering van de extra luchtpomp te verwijderen)
Het rotte vacuum slangetje, en nog 2 andere die er bijna net zo erg aan toe waren, zijn ondertussen ook vervangen door nieuwe.

Coldburn

Re: 318i doet 'knor' 'knor' [opgelost]

Bericht door Coldburn » 05 jun 2011, 21:12

Haha zekering al terug geplaatst.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”