gevonden !
Buis nummer 6 op de foto was gevuld met water.
De klep in het licht grijs op de tekening, sluit niet goed af zodat er een gedeelte van de uitlaatgassen via buis nummer 7 door de extra luchtpomp via die buis nummer 6 ontsnapt. Aangezien er soms ook water uit de uitlaat komt gok ik dat door de jaren heen er ook kleine hoeveelheden zich opgestapeld hebben in die éne buis. Dat 'knor' geluid werd geproduceerd doordat die lekkende klep uitlaatgassen door die dikke buis gevuld met water blies. -> net een varken dat honger heeft
Ik veronderstel dat dit water bij normale werking dmv de extra luchtpomp weer mee in het uitlaat traject wordt geblazen, alleen heeft die klep in het lichtgrijs (EGR klep?) al een lange tijd niet meer gewerkt omdat het vacuum darmpje waardoor ze bediend wordt helemaal rot was.
Voorlopig heb ik het opgelost door die lekkende klep af te dichten met een blind plaatje (en de zekering van de extra luchtpomp te verwijderen)
Het rotte vacuum slangetje, en nog 2 andere die er bijna net zo erg aan toe waren, zijn ondertussen ook vervangen door nieuwe.