olie - toerenteller

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
FoxHound643

olie - toerenteller

Bericht door FoxHound643 » 15 jul 2011, 10:06

Sinds 2 dagen ben ik trotse eigenaar van een bmw e30 320i van 1986 :love:

Nu echter is er wat werk aan de wagen en ben ik bezig met de kleine dingen op te lossen.

-mijn eerste vraag is welke olie er juist in de motor moet, ik heb al op meerdere forums gekeken en kon nergens een duidelijk antwoord vinden. 10w40 of 15w40, half of volledig synthetisch? en welk merk en type raden jullie aan?

-mijn 2e probleem is de toerenteller die niet werkt. hier heb ik al gevonden dat het mogelijk is dat de batterij in het dashboard defect is. Maar meestal is de verbruiksmeter of temp meter dan ook defect.

Maar bij mij is het enkel de toerenteller die defect is en al de rest werkt perfect.
Echter op stationair toerental werkt hij wel. (tussen de 750 a1000 toeren)
Als ik dan een beetje gas geef en de toeren komen tot boven de 1100 toeren valt de teller terug naar 0.

wat zou hier het probleem kunnen zijn? het dashboard defect? sensor defect? of toch die batterij defect?
Kan ook iemand vertellen waar de toerental sensor zit?

Alvast heel erg bedankt!

mvg Jonathan
BMW Driver

FoxHound643

Re: olie - toerenteller

Bericht door FoxHound643 » 15 jul 2011, 15:42

Indien gewenst kan ik ook een filmke maken van de toerenteller ...
BMW Driver

dw70

Bericht door dw70 » 15 jul 2011, 16:11

15W/40 halfsynthetisch voor de oldtimer.

De verbruiksmeter en temperatuurmeter (als die al buiten werking zouden) zijn hebben niks met de batterij te maken. Die batterij is puur om het EEprommetje op de printplaat in leven te houden (voor de service intervallen LED's en andere aanwijzingen gedurende een jaar). Een uitgelopen en lekkende batterij die printsporen kortsluit is wat anders. Dat kun je zien of deze lekken.

Je zult de meter handmatig moeten doormeten met een Ohmmeter of deze nog over de hele range functioneert. Het signaal is er wel, maar de meter stopt bij 1000 rpm lees ik uit je verhaal.
Meter even doormeten.

Je kunt de stekkers die aan het cockpit zitten (2 stuks) even losnemen en weer vastzetten en met de hand zachtjes nadrukken en vasthouden en tegelijkertijd testen of de toerentellen het wel doet. Die 2 overgangsstekers contactbussen zijn niet zo van de beste kwaliteit na jaren van gebruik. Zo controleer je of deze nog goed zijn werk doet of niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

FoxHound643

Bericht door FoxHound643 » 15 jul 2011, 16:42

Alvast bedankt voor de reactie!

morgen de olie gaan kopen. zou een bus van 5liter genoeg zijn of kan er meer in de e30?

oke dat van die batterij in het dashbord kan het dus al niet zijn. De toerenteller loopt eigenlijk tussen de 750 a1100 toeren normaal en eens het toerental van de motor boven de 1100 komt valt de naald van de teller terug naar 0.
Van zodra de toeren van de motor weer zakken onder de 1000 komt de naald weer op het correcte toerental.

Dus kort: tussen stationair en 1100 toeren alles OK. meer dan 1100 toeren valt de naald naar 0.

Welke waarde zou ik ongeveer moeten meten als ik de teller doormeet? kan ik de toerentaller ook even aan een batterijtje aansluiten om te zien of deze volledig kan uitwijken? (zoals je bv. de temp meter kan testen)

Waar zit de toerenteller sensor ergens bij een e30?

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Gast op 15 jul 2011, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd zie forumregels m.b.t. quoten
BMW Driver

dw70

Bericht door dw70 » 15 jul 2011, 17:00

4,25l inclusief filterwissel en 4 liter zonder filterwissel.

als je de ohm meter eraan hangt en de naald rond de 1100 en hoger beweegt, zou deze meter niks meer moeten aangeven (oneindig). Of zeer vreemde waardes. Dan is hij kapot.
Die sensor kun je heel lang zoeken. Die is er niet.
Een chippie achter op dit cockpit genereerd een toerental uit snelheid en aantal afgeven vonken (takt per 360 graden omwenteling van een krukas) Inclusief een hulpspanning ter referentie. Die takt krijgt hij over cylinder nummer 6, daar zit een impulsgever omheen. Dit signaal gaat naar de DME (computer). En dash en computer staan in verbinding met elkaar.
Zeer ingenieus, simpel en zeer effectief.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”