HUD voor weinig?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ralph

HUD voor weinig?

Bericht door Ralph » 03 aug 2011, 12:11

Een HUD heeft altijd op mijn verlanglijstje gestaan. Er zijn bedrijven die dat kunnen inbouwen, maar dan wordt er in je
dashboard gesneden en het kost ook een lieve duit.

Op internet is er ook iets te koop dat bet geinig is en weinig kost. De aansluiting komt simpel op de OBD2 aansluiting linksonder het stuur).

http://www.aliexpress.com/product-fm/46 ... alers.html
Afbeelding

Ik zag op een andere forum dat iemand er een had ingebouwd. Zie onderstaand filmpje

Ik denk dat ik er en ga bestellen? Als er meerdere mensen interesse hebben hierin kunnen we wellicht besparen op de verzendkosten en misschien wat afdingen bij de verkoper.
Laatst gewijzigd door Ralph op 15 aug 2011, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

BMW_Lover
Contacteer:

Re: HUD voor weinig?

Bericht door BMW_Lover » 03 aug 2011, 13:32

Mijns inziens is dit dus een uitvoering van een HUD waar ik bang voor was dat dat origineel ook zo zou zijn. Het wordt dus echt net voorbij het stuur geprojecteerd waardoor je dus nog steeds vlak voor je er naar zit te kijken, kan je net zo goed op je dashboard kijken. Het voordeel van een echt HUD is dat die ver voor je auto wordt geprojecteerd waardoor het dus in je blikveld zit als je ver voor je auto kijkt. Vindt dus deze oplossing een hele slechte en voegt niets toe. Verder vind ik het er ook niet uit zien met zo'n zwart vlak op je ruit en neem aan dat de projektor gewoon ergens achter je vooruit op je dashboard komt te liggen. Sorry, ieder zijn eigen keuze maar vindt dit echt niets!
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Lucien530

Bericht door Lucien530 » 04 aug 2011, 18:05

Ik heb zelf een e61 met een orgineel head up, ik heb laatst een nieuw voorraam in mijn auto gezet maar er zit dus een speciaal voorrraam in voor auto's met head up. Deze ramen zijn namelijk speciaal gespiegeld en hebben geen groene zonneband boven in het raam. Je kunt dus niet een orgnieel head up achteraf gaan inbouwen want dan zie je als het goed is nog niks in je raam of in iedergeval zie je het niet helder of het is niet leesbaar. Mischien dat dan de enige oplossing idd is een aftermarket head up er in.

Björn

Bericht door Björn » 04 aug 2011, 18:55

Ik vind 't er niet uit zien eerlijk gezegd. Beetje een Halfords oplossing, kan toch eigenlijk niet anders voor omgerekend Eur 70 :X

Ralph

Bericht door Ralph » 04 aug 2011, 19:48

Op de foto van de adverteerder zie je geen zwart plastic spul geplakt op de voorruit.
Op die manier ziet het er wel redelijk uit.

Maar in dat filmpje is meteen het zwarte vlak op de voorruit zichtbaar. Dat is stukken minder inderdaad -_-
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

p.willemse78

Bericht door p.willemse78 » 07 aug 2011, 12:25

Ding lijkt ook alleen de snelheid te tonen, waar de originele HUD meer biedt, zoals navi en speedlimit... nogo, jammer, aangezien de HUD wel een hele gave toevoeging is!

Repsol

Bericht door Repsol » 07 aug 2011, 20:07

Ook Origineel vind ik het mooiste!!
Een link van deze inbouw.

http://www.e60-forum.de/thread.php?threadid=7551&sid=" onclick="window.open(this.href);return false;

Frank535

Bericht door Frank535 » 08 aug 2011, 15:03

Zo, die dashboard ombouw op de Duitse e60 site is een leuke klus zeg ! :amen:

Ik lees in een reaktie van de eigenaar dat het tonen van het toerental via de BMW HUD (zoals bij de M5) een kwestie is van programmeren. Dat lijkt me toch een geintje want zo simpel is dat vast niet.

BMW_Lover, weet jij daar misschien meer van ?

Die aftermarket HUD is wel grappig en lekker goedkoop, maar dan mis je inderdaad het voordeel van de BMW HUD, die het laat lijken alsof de getallen boven je BMW grille hangen. Ik vind het een geweldig ding in mijn e61, vooral de navigatie is ideaal via HUD.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

E60pro

Bericht door E60pro » 08 aug 2011, 16:19

Repsol schreef:Ook Origineel vind ik het mooiste!!
Een link van deze inbouw.

http://www.e60-forum.de/thread.php?threadid=7551&sid=" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeetje wat een klus! en dat voor zo'n kleine meerwaarde.
Ik zou het ook wel leuk vinden als het er op zat maar meer dan 150 euro is het me niet waar.
Is in mijn ogen meer echt zo'n overbodige optie die je net even iets meer dan een ander geeft maar totaal overbodig.
Als het nou inderdaad goed duidelijk een 20cm hoger op het raam werd geprojecteerd kan je er nog eens wat aan hebben die ene keer dat je 250 op de snelweg rijd en je ogen niet van de weg af wilt halen.

Frank535

Bericht door Frank535 » 09 aug 2011, 00:05

Zo dacht ik er ook over toen ik een 5 aan het zoeken was en HUD voor mij niet nodig was. Ik had mazzel dat het er bij mijn auto toch inzat, en geloof me - als je er een paar maanden mee hebt gereden, wil je echt niet meer zonder.

Ten eerste rijd je niet meer onbewust te hard (120 en 140 voelt hetzelfde aan in de auto) want je snelheid zweeft recht voor je neus boven de motorkap.
Ten tweede is het superhandig om in een vreemde stad de navigatie altijd in je blikveld te hebben, en niet heen en weer te moeten kijken tussen het verkeer en je dashboard.
Dus in mijn ogen inmiddels zeker niet totaal overbodig ! :)

PS - de HUD is in hoogte af te stellen, is een klein klusje.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 15 aug 2011, 19:45

@Frank, ja je kan een en ander instellen op de HUD:
Eerst activeren:
Module : CAPPL
MDRIVE -> aktiv
HUD_M -> aktiv

Module : HUD
M_SPORT_HUD
aktiv = Automatik
aktiv_handschalter = manuelle Schaltung

Knipperlichten weergave in HUD:
BLINKER_AUSSTATTUNG -> aktiv

Als je dus eenmaal de M HUD hebt geactiveerd zoals hierboven aangegeven dan wordt automatisch het toerental weer gegeven want dat is standaard bij een M HUD

Afbeelding

a90

Bericht door a90 » 15 aug 2011, 20:16

BMW_Lover, weet jij ook of de latere e60 types, die met de nieuwe navigatie het zelfde werken qua programmering dan de oude ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 15 aug 2011, 21:09

Je bedoelt de LCI modellen van na 2007? Ja voor zover ik weet werken alle E60/E61 qua programmeren het zelfde. Er is alleen verschil in de modules en software versie waardoor in de 1 soms wel iets wertk wat in de ander niet werkt of weer ergens anders verstopt zit, maar daar ben ik tot nu toe bijna altijd uit gekomen. Maar ja het principe is het zelfde.

Afbeelding

a90

Bericht door a90 » 15 aug 2011, 21:12

Nee, ik bedoel de allerlaatste E60's met de HDD navigatie (2009 en 2010). Deze hebben de nieuwe i-drive bediening en een heel ander scherm.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Frank535

Bericht door Frank535 » 15 aug 2011, 23:22

BMW_Lover schreef:@Frank, ja je kan een en ander instellen op de HUD:
Eerst activeren:
Module : CAPPL
MDRIVE -> aktiv
HUD_M -> aktiv

M_SPORT_HUD
aktiv = Automatik
aktiv_handschalter = manuelle Schaltung

Knipperlichten weergave in HUD:
BLINKER_AUSSTATTUNG -> aktiv

Als je dus eenmaal de M HUD hebt geactiveerd zoals hierboven aangegeven dan wordt automatisch het toerental weer gegeven want dat is standaard bij een M HUD
Hoi Dennis, bedankt voor je reaktie.

Ik zou het geweldig vinden om dat te kunnen aktiveren, maar ik vraag me tegelijk af hoe dat allemaal getoond wordt via de HUD projector, want als ik de Navi ook via de HUD heb aanstaan, is er weinig ruimte over voor zaken als een toerenteller of versnellingsindicator in dat projectievlak.
Waar staan de afkortingen MDRIVE / HUD_M / M_SPORT_HUD eigenlijk voor ?

Ik zou het graag eens willen proberen als je me ermee wilt helpen :hug: - het ziet eruit als een eenvoudige aanpassing, maar ik weet niks van coderen e.d., dus ja ...
Maar man, wat zal dat GAAF staan !!! :shine:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”